«جام‌جم» از گرانی دوباره بلیت‌های مسافربری ایرلاین‌ها گزارش می‌دهد

باز هم پرواز گران شد

ناتوان در برابر دلالان!

درحالی که بخش‌های مختلف آماده ارائه خدمت به زائران اربعین هستند، بخش اصلی که مربوط به عرضه بلیت است، به‌دلیل نبود نظارت با گران‌فروشی همراه شده و این موضوع باعث زیان مالی زوار شده است. سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه مسئولیت نظارت بر عرضه و تقاضای بلیت‌های اربعین را برعهده دارد اما انفعال این سازمان باعث شده تا زائران به تهیه بلیت با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب مجبور شوند.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۳۶
نویسنده محمد‌حسین علی‌اکبری- دبیرگروه اقتصاد
 
همزمان با نزدیک‌شدن به ایام راهپیمایی عظیم اربعین حسینی(ع)، شاهد استقبال مردم از این سفر معنوی هستیم، به‌طوری که بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال بیش از چهارمیلیون و۶۰۰هزارزائراربعین حسینی خواهیم داشت؛ همچنین برخی افرادبا خودروهای شخصی عازم این سفر معنوی خواهند شد و تمهیداتی اندیشیده شده تا زائران بتوانند با حمل‌ونقل زمینی، ریلی، هوایی و حتی دریایی، با سهولت بیشتری این سفر را انجام دهند. با توجه به شرایط ثبت‌نام هم تعداد زائران اربعین حسینی امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی را نشان می‌دهد، البته وزارت راه و شهرسازی تمهیدات لازم را برای حدود ۹ میلیون زائر پیش‌بینی کرده است. با این حال همانند سال‌های گذشته امسال نیز شاهدبرخی مشکلات برسرراه زائران اربعین هستیم. امسال پروازهای اربعین از۲۶فرودگاه کشوربه سمت عراق انجام خواهد شد و برای انجام ۳۰۰۰ پرواز رفت‌وبرگشت معادل ۷۰۰ پرواز هفتگی در ایام اربعین توافق شده که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی احتمال برقراری پروازهای فوق‌العاده نیز وجود دارد.
   
وعده عرضه بلیت 
محمد محمدی‌بخش،رئیس سازمان هواپیمایی کشور هفته گذشته از ممنوعیت فروش گروهی پروازهای اربعین خبر داد و اعلام کرد: از ۲۰ مردادماه(دیروز) فروش بلیت پروازهای اربعین توس۲۱ شرکت انجام می‌شود.وی از زائران اربعین خواست که به هیچ‌عنوان بدون بلیت به فرودگاه‌های داخلی و فرودگاه نجف مراجعه نکنند و بلیت خود را به‌صورت رفت‌وبرگشت خریداری کنند.رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: ۲۶ فرودگاه کشور در اربعین امسال زائران رابه نجف وبغداد منتقل می‌کنندو روز شنبه هفته گذشته ۱۰ شرکت اقدام به فروش بلیت پروازهای اربعین کردند.۸۰درصد پروازهای اربعین به فرودگاه نجف و۲۰درصد به فرودگاه بغدادانجام می‌شود.
   
آیا سازمان هواپیمایی نظارت دارد؟
پیش‌تر مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از اضافه‌شدن پنج فرودگاه به عملیات پروازی اربعین در سال جاری خبر داده و گفته بود: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده در ایام اربعین ۱۵۰۰ پرواز رفت به مقصد شهرهای عراق و به همین میزان پرواز برگشت انجام می‌شود که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.وی با بیان این‌که در روزهای پایانی عملیات اربعین نیز پروازهای فوق‌العاده اضافه خواهد شد، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری بر عرضه بلیت‌ها نظارت کاملی خواهد داشت و به همراه سازمان تعزیرات حکومتی، با آژانس‌ها، شرکت‌ها یا هر واسطه‌ای که در این زمینه ظلمی در حق مردم روا کند، برخورد خواهد کرد. بذرپاش گفت: عرضه بلیت‌ها به‌صورت پلکانی و تدریجی انجام می‌شود، همچنین‌ هیات‌هایی که بخواهند به‌صورت کاروانی به عراق عزیمت کنند، سامانه‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری راه‌اندازی شده که تا جای ممکن به تقاضای آنها پاسخ داده شود.
   
قیمت بلیت رفت‌وبرگشت ۱۰میلیون تومان است
حسام قربانعلی، سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) نیز با بیان این‌که قیمت بلیت رفت‌وبرگشت برای زائران اربعین حسینی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تا فرودگاه بین‌المللی نجف برای بازه زمانی ۲۴ مردادماه الی ۹ شهریورماه ۱۰ میلیون تومان است، گفت: تلاش کردیم حداقل قیمت را در نظر بگیریم، البته بخش عمده‌ای از این هزینه به فرودگاه بین‌المللی نجف پرداخت می‌شود. وی همچنین تاکید کرد: فروش بلیت هواپیما به‌صورت چارتری و گروهی نخواهیم داشت و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.سخنگوی ایران‌ایر همچنین درباره قیمت‌های ۱۳میلیون تومانی بلیت اربعین گفت: قیمت بلیت هواپیما برای ایام اربعین در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه برای رفت‌وبرگشت ازمبداء تهران و چند مبداء دیگر ۱۰میلیون تومان مصوب شده و در خارج از این ایام قیمت بلیت مشمول قیمت مصوب نمی‌شود. دراین ایام به هیچ‌وجه گران‌فروشی نخواهیم داشت وبا همین قیمت مصوب بهترین خدمات راارائه خواهیم داد.وی تاکید کرد:در بازه زمانی ۲۴ مردادماه تا ۹ شهریورماه هیچ عرضه‌ای خارج از سایت فروش خود نداریم و به هیچ آژانس و سایت اینترنتی بلیت عراق را عرضه نمی‌کنیم و فروش مستقیم از سایت و به‌صورت اینترنتی خواهد بود. توصیه می‌شود مردم و متقاضیان بلیت نجف و بغداد را در ایام ذکرشده فقط از سایت ایران‌ایر خریداری کنند. ایران‌ایر در این ایام بیش از ۴۰ هزار بلیت عرضه خواهد کرد.
   
آمادگی ۳۳ فرودگاه و مرز هوایی 
حسین آجیلیان، رئیس ستاد اربعین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تمهیدات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای سفرهای‌اربعین حسینی گفت:امسال۳۳فرودگاه بین‌المللی ومرزهوایی متناسب باشرایط ناوگان آماده اعزام زائران اباعبدا...الحسین(ع) هستند.وی افزود: دراین رابطه با سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبات لازم انجام شده و هم‌اکنون از۲۵فرودگاه پرواز انجام می‌شود. اگرچه فرودگاه‌ها از اول ماه صفر آمادگی پذیرش زائران اربعین حسینی را داشتند اما سفرهای اربعین طبق برنامه از ۲۴ مرداد تا ۱۲ شهریور انجام می‌شوند.
   
زائران به چه نکاتی توجه کنند؟
زائران بلیت‌های رفت‌وبرگشت را همزمان تهیه کنند، زیرا تهیه بلیت در کشور عراق ممکن است برای زائران چالش‌هایی ایجاد کند. مگر این‌که زائران ترجیح دهند یک طرف مسیر را هوایی و طرف دیگر را با اتوبوس، قطار و...عزیمت کنند. بهای کل بلیت یکطرفه از استان‌های خراسان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، مازندران وگلستان به بغداد یا نجف اشرف و برعکس حداکثر شش میلیون تومان تعیین شده‌ و خرید بلیت با قیمت‌های بالاتر گران‌فروشی محسوب می‌شود و قابل پیگیری خواهد بود.بهای کل بلیت یکطرفه از تهران و سایر استان‌های کشور (به استثنای استان‌های فوق‌الذکر) به بغداد یا نجف اشرف و برعکس، حداکثر پنج میلیون تومان تعیین شده و خرید بلیت بالاتر از نرخ مذکور گران‌فروشی محسوب می‌شود.صدور بلیت به‌صورت یکطرفه یا دوطرفه به انتخاب مسافر است؛ بنابراین فروش اجباری بلیت دوطرفه به‌عنوان شرط لازم برای صدور بلیت ممنوع است. همچنین قیمت بلیت بزرگسال (ADL) و خردسال (CHD) یکسان تعیین می‌شود.

از بلیت پرواز اربعین با نرخ مصوب خبری نشد
مردم از روز گذشته جهت خرید بلیت برای ۲۴ مردادماه به بعد مثلا از سایت فروش ایران‌ایر اقدام کردند اما با کلمه «ناموجود» مواجه شدند و حتی تا ۹ شهریورماه بلیتی برای خرید وجود نداشت، البته خبرها حکایت از این دارد که این بلیت‌ها در روزهای گذشته فروخته شده، اما سوال این است که چه کسی خریداری کرده است؟ این درحالی است که براساس اعلام سازمان هواپیمایی فروش گروهی بلیت‌های پرواز اربعین ممنوع بوده است. درسایت۲۱شرکت‌ هواپیمایی اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی نیز فعلا خبری از عرضه بلیت پروازهای اربعین نیست. در حالی که درسایت‌های اعلامی سازمان هواپیمایی بلیتی برای فروش نیست، برخی سایت‌ها بلیت پروازهای اربعین برای تاریخ‌های قبل از ۲۴ مردادماه برای ایرلاین‌های داخلی راعرضه کرده‌اند که قیمت آن نسبت به مصوب بسیار بالاتراست وحتی تا ۱۴میلیون تومان هم می‌رسد.بنابر این گزارش درسایت مستربلیت قیمت بلیت پرواز تهران ــ نجف هواپیمایی آسمان ۱۴میلیون تومان است. نرخ بلیت پرواز ایرلاین ملی نیز۱۳میلیون تومان و برای قشم‌ایر نیز همین قیمت است. بلیت مسیر پروازی مذکور برای هواپیمایی کیش۱۱میلیون تومان قیمت داردو نرخ بلیت پرواز تهران ــ نجف زاگرس و آتا نیز۱۱.۵ میلیون تومان است.برای پیگیری این موضوع بامسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفتیم که پاسخگونبودندوبااین‌که وعده‌های زیادی برای نظارت بر روندعرضه بلیت هواپیما داده شد اما اکنون شاهد انفعال دستگاه‌های مجری و ناظر در این زمینه هستیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها