یک گام تا خودکفایی گندم

گندم یکی ازتولیدات استراتژیک واساسی کشور محسوب می‌شودوخودکفایی در میزان برداشت و تولید این محصول برای وزارت جهادکشاورزی ازاهمیت وافری برخورداراست.به همین دلیل دولت سیزدهم تلاش کرد تا طی سالیان اخیر با افزایش ۲۵۰ درصدی در نرخ خریدتضمینی‌گندم نسبت به دولت‌قبل به‌سمت خودکفایی درتولیداین محصول اساسی برود.
کد خبر: ۱۴۶۳۱۶۱
نویسنده ​​​​​​​امین محمودی - گروه اقتصاد
 
آخرین آمارهای اعلام شده در‌خصوص میزان خرید تضمینی این محصول اساسی نشان می‌دهد تا ۸ تیرماه حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده و این درحالی است که این میزان در سال آخر دولت دوازدهم تنها چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شد.این امر سبب شد که در همان برهه بیش از هفت میلیون تن گندم به ارزش دو میلیارد دلار وارد شده و کشورمان به وابسته صرف محصولات کشاورزی خصوصا گندم تبدیل شده بود و با این‌حال در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. یک دلیل مهم این توفیق آن است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی ۵۰۰۰تومان به۷۵۰۰تومان و در ابتدای سال۱۴۰۱ به ۱۱هزار و۵۰۰ تومان و مجدد این رقم به ۱۳هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند. در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷ هزارو۵۰۰ تومان افزایش یافت که می‏توانست بالاتر هم باشد.البته مهم‏تر ازآن،پرداخت به‌موقع مطالبات گندم‌کاران بود که با پیگیری و جدیت شهید جمهور در دولت سیزدهم صورت گرفت و موجب اعتمادسازی در کشاورزان شد. این اعتمادسازی در سال‏های ۱۴۰۲ و امسال نتیجه داد و پیش‏بینی‏ها از رشد تولید گندم در کشور، حکایت دارد؛ در نتیجه اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲‌، خرید تضمینی گندم ۱۲۱درصد افزایش یافته است. به‌طوری‌که آمارهای گمرک نیز مؤید آن است که با توجه به تولید ۱۳.۵میلیون تن گندم در سال گذشته تاکنون گندمی وارد کشورمان نشده و از طرف دیگر میزان تولید گندم به‌عنوان قوت‌لایموت مردم در سال‌جاری با افزایشی ۱.۵میلیون تنی به بیش از ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.
   
تضمین خرید گندم
با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است.دولت در بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی کرده که میزان خرید تضمینی گندم از ۱۰میلیون و ۴۰۰هزار تن به ۱۱میلیون و۵۰۰ هزار تن برسد تا کشورمان علاوه بر خودکفایی در تولید آرد و نان در سال گذشته، در سال‌جاری گندم صنایع را نیز تأمین کند و در این زمینه هم خودکفا شود، به همین دلیل برای رسیدن به آن بیش از۲۰۱هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده است. اما بد نیست بدانیم درسال۱۴۰۲، مبلغ ۲۵همت ازمطالبات گندم‌کاران ازطریق مالیات دریافت‌شده از۹۰شرکت حقوقی که جزو بزرگ‌ترین بدهکاران مالیاتی بودند، پرداخت شد. این رویکرد نشان می‌دهد که با اخذ صحیح و عادلانه مالیات از درآمدهای بالا و استفاده از آن برای حمایت از اقشار کم‌درآمدوتولیدکنندگان داخلی، می‌توان به توسعه پایدارومتوازن اقتصادی دست یافت.در سال جاری نیز بخشی از بودجه خرید گندم از این محل تامین خواهد شد.
   
پرداخت مطالبات گندم‌کاران 
عطاءا... هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم با ارزش ۹۶ همت از کشاورزان ۲۸استان کشور خریداری شده است. به گفته وی، میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵۰ هزار تن معادل ۷درصد رشد داشته است.هاشمی ازپرداخت ۴۴درصد مطالبات گندم‌کاران خبر دادو گفت: بنابر آمار تاکنون ۴۰ همت از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و۵۶همت معادل ۵۶درصد وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز نشده است.رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که میزان تولید گندم به ۱۴.۵میلیون تن و خرید تضمینی ۱۱.۵ تا ۱۲میلیون تن برسد که بر این اساس نیازی به واردات نداریم. به گفته وی به‌رغم پیگیری‌های مکرر و وعده‌وعیدهای متعدد سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر پرداخت مطالبات کشاورزان و تسویه‌حساب با کشاورزان در هفته گذشته، این امر محقق نشد. هاشمی درباره آخرین پیگیری‌ها برای اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید گفت: جلسات کمیسیون تخصصی برای نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید در مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد برگزار و نرخ تمامی محصولات قطعی شد که پس ازبررسی درکمیسیون تخصصی شورا،به صحن می‌روداما انتظارمی‌رودکه حداقل به اندازه تورم، نرخ گندم افزایش یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها