افزایش رفت‌وآمدها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی

نگرانی از بازشدن جبهه جدید

همزمان با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌ا... لبنان، رفت‌وآمدها میان آمریکا و رژیم صهیونیستی افزایش یافته و کاخ سفید در هراس از ایجاد جبهه‌ای جدید به روی اسرائیل، تلاش دارد از طریق رایزنی با مقامات کشورهای منطقه و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی مانع از وقوع چنین رویدادی شود.
کد خبر: ۱۴۶۱۵۱۳
 
درهمین زمینه دیروز دو نفر از مقامات رژیم صهیونیستی برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی راهی واشنگتن شدند. به گزارش روزنامه معاریو، رون درمر، وزیر امور استراتژیک و تساحی هنگبی، رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل، دو مقام صهیونیستی هستند که با محوریت توسعه دامنه نبرد با حزب‌ا... لبنان به آمریکا رفته‌اند.  به گزارش معاریو، نشست‌هایی با مقامات آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دستور کار این دو مقام اسرائیلی است. یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرائیل هم قرار است هفته آینده نشست‌هایی در وزارت دفاع آمریکا داشته باشد. بر اساس این گزارش، این دیدارها در چارچوب رایزنی‌ها میان طرفین درباره جنگ غزه و نگرانی از توسعه آن در شمال فلسطین اشغالی با حزب‌ا... لبنان صورت می‌گیرد. از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که قرار است طی روزهای آتی، فیلیپ گوردون، مشاور امنیت ملی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی سفر کند. وی قرار است با مقامات اسرائیلی دیدار و درباره جنگ غزه و وضعیت لبنان گفت‌وگو کند.
   
سفر ناامیدکننده مشاور بایدن
در همین حال رسانه‌های اسرائیلی درباره سفر اخیر آموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی فلسطین و دیدار با مقامات اسرائیلی به نقل از منابع «عالی‌رتبه» گزارش دادند که این سفر به‌شدت «ناامیدکننده بود»، زیرا پیام هوکشتاین این بود که «آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌ا...بدون توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس حاصل نمی‌شود.» سفر به لبنان،‌ از دیگر برنامه‌های هوکشتاین بود. بر اساس گزارش‌ها مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا که با هدف آرام‌کردن جبهه جنگ در جنوب لبنان به بیروت سفر کرده، بر ضرورت دستیابی به راه‌حل‌های تعیین‌کننده در این پرونده تاکید کرد. هوکشتاین در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت: درگیری میان حزب‌ا... و اسرائیل به اندازه کافی ادامه داشته و اکنون باید راه‌حل‌های تعیین‌کننده‌ای برای حل‌و‌فصل این درگیری پیاده شود. طبق گزارش شبکه اسکای‌نیوز عربی، وی گفت: لحظات دشواری را پشت سر می‌گذاریم و باید راه‌حل‌های تعیین‌کننده‌ای برای مرز لبنان و اسرائیل بیابیم.مشاور بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش با هدف مقصر جلوه‌دادن مقاومت فلسطین مدعی شد: پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس مورد پذیرش میانجیگران و اسرائیل قرار گرفته و حماس نیز باید آن را بپذیرد. هوکشتاین ادامه داد: پیشنهاد بایدن یک فرصت را برای آرام‌شدن اوضاع در مرزهای لبنان و اسرائیل فراهم می‌کند. وی همچنین تاکید کرد: چنین آتش‌بسی و به‌دنبال آن آرام‌شدن مرزها امکان بازگشت لبنانی‌ها به جنوب کشورشان و اسرائیلی‌ها به شمال را فراهم می‌کند. هوکشتاین تاکید کرد: غیرنظامیان و املاک آنها از تداوم این درگیری مرزی متضرر می‌شوند و آمریکا به‌دنبال جلوگیری از یک جنگ بزرگ‌تر در مرزهای متشنج میان لبنان و اسرائیل است.
   
قرارداد جدید فروش تسلیحات
آمریکایی‌ها در حالی نسبت به وقوع یک جنگ جدید در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند که همچنان با تداوم فروش تسلیحات به اسرائیل، زمینه را برای تشدید جنایات این رژیم فراهم می‌کنند. در همین زمینه یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که دو قانون‌گذار ارشد دموکرات در تلاش هستند تا قرارداد بزرگی برای فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تصویب کنند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، گرگوری میکس و بن کاردین با فروش عمده تسلیحات به رژیم صهیونیستی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار از جمله ۵۰ فروند جنگنده اف-۱۵ موافقت کردند. واشنگتن‌پست نوشت اکنون وزارت خارجه آمریکا می‌تواند گام بعدی به سوی نهایی‌کردن این قرارداد، یعنی اطلاع‌رسانی به کنگره در مورد این مصوبه را آغاز کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی از تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و از زمان آغاز حملات جنایتکارانه به نوار غزه، ۳۷ هزار و ۳۴۷ فلسطینی را به شهادت رسانده و ۸۵ هزار و ۳۷۲ نفر را نیز مجروح کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها