افتتاح ‌۷۵ پروژه کشاورزی طی هفته جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی نمی توانیم وابسته خارج از کشور باشیم، گفت: حفظ خاک برای تامین امنیت غذایی الزامی است.
کد خبر: ۱۴۶۰۹۲۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین همدان، رضا بهراملو در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه نبود تعامل و همدلی بین کارکنان به تولید آسیب می زند، اظهار داشت: ارتقای کمیت و کیفیت غذایی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه دنبال تامین غذای پایدار برای آینده هستیم، افزود: برای این اتفاق باید ریل گذاری و موانع حال را رفع کنیم و این کار ماندگار، با نقشه راه تولیدات امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه براساس نقشه راه کشاورزی استان، تولیدات کشاورزی همدان به پنج میلیون تن در پایان سال زراعی خواهد رسید، بیان کرد: درحال حاضر میزان تولیدات کشاورزی استان ۴.۵ تا ۴.۷ تن است که امسال با توجه به اینکه سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، بنا داریم به پنج میلیون تن در پایان سال زراعی دست پیدا کنیم.

بهراملو با بیان اینکه در سال ۱۴۱۰ به شش میلیون و در سال ۱۴۴۰ به ۹ میلیون تن خواهیم رسید، ادامه داد: همدان تنها استانی است که نقشه راه تولیدات کشاورزی را دارد و این اقدام خارج از وظیفه وزارتی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: ناگفته نماند در بخش زراعت دنبال محصولات استراتژیک هستیم و الگوی کشت طراحی کردیم و آماده‌ایم اعتبارات مربوطه آن ابلاغ شود.

وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت استان همدان آب محور است، گفت: با اجرای محصولات استراتژیک ۸.۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب خواهیم داشت؛ همچنین در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان الگوی کشت انجام خواهد شد و براساس الگوی کشت محصولات پرآب بر ۲۰ درصد کاهش به دنبال داشته است.

بهراملو با اشاره به اینکه ظرفیت ذخیره سیب زمینی در استان بالاست و از استانهای دیگر وارد همدان می‌شود، اظهار داشت: در بحث صادرات ۳هزار تن و ۱۵ هزار تن مجوز صادرات گرفته شده است و با این شرایط بازار به تعادل خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه در سالهای آتی صادرات خام جزو برنامه های ما نخواهد بود، افزود: محصولات تولیدی استان باید به سمت فرآوری برود و بعد صادر شود و در همین راستا از سرمایه گذاران در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه احداث گلخانه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود، گفت: در این دولت بالای ۳۰ هکتار گلخانه عملیاتی شده است و ۱۴۰ هزار هکتار در بانک‌های استان منتظر دریافت ۲۰۰۰ میلیارد تسهیلات در بخش گلخانه‌ها هستند؛ همچنین در حال حاضر ۲۷۲ هکتار گلخانه فعال در سطح استان وجود دارید و ۲هزارو ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند.

بهراملو ادامه داد: طرح مولدسازی روستاهای استان از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است و این طرح در زمینه دامداری‌های روستایی تحت عنوان هر روستا یک دامداری، گلخانه های کوچک مقیاس(زیر ۳۰۰مترمربع) که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت مجوز آن صادر می شود، راه اندازی صنایع کوچک روستایی، و عرضه محصولات در فروشگاه ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۸۰ هزار رأس بره پایه پرواری داریم، اظهار داشت: در همین راستا پیشنهاد دادیم به جای واردات گوشت بره پایه پرواری وارد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد مشکلی در زمینه گوشت قرمز نخواهیم داشت و برنامه میان مدت و بلند مدت ما این است که خودمان تولید گوشت داشته باشیم، افزود: رشد تولید، ثبات تولید، تولید صادرات محور، حفظ منابع پایه تولید از اهداف اصلی ما است.

بهراملو با تاکید بر اینکه جهش تولید در راستای تولید علوفه در حال اجراست، بیان کرد: در سیاست ما آیش معنا ندارد و در ۳۰۰ هزار هکتار آیش کشت محصولات علوفه‌ای، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی کشت خواهد شد؛ همچنین امسال ۳۵۰ هزار هکتار گندم دیم و ۸۵ هزار هکتار گندم آبی کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود ۸۰۰ هزار تن تولید و بالای ۶۰۰ هزارتن خرید تضمینی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۷۵ پروژه کشاورزی با ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار و ۱۳۶۲ اشتغال مستقیم در هفته جهاد کشاورزی استان همدان افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶۸ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در حال احداث است و ۲۴۶ واحد صنایع تبدیلی با ۵۰۰۰ میلیارد تومان در دست تکمیل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها