«مهدویت» ؛ احساس یا زندگی حقیقی

: مباحثی مثل مهدویت ، آخرالزمان و ظهور منجی از مهمترین مباحث تفکر شیعی هستند اما به نظر می رسد به دلایل مختلف آن جور که باید و شاید، در جامعه ما به این مقوله پرداخته نمی شود.
کد خبر: ۱۴۳۷۷۳

نمود عینی این کم توجهی در برنامه های صداوسیما هم دیده می شود. این کمبود و نقیصه در مورد فیلمها و آثار داستانی بیشتر خودش را نشان می دهد. شاید مهمترین دلیل این اتفاق برخورد و نگاه مناسبتی به مقولات مختلف باشد؛ همین نکته است که وقتی با رضا صبور تماس می گیریم ، باعث می شود او لب به شکایت باز کند که چرا همه فقط در ایام نیمه شعبان به یاد این موضوع می افتند. او از سال 65برنامه سازی در زمینه های معارف و قرآن را شروع کرده که از میان آنها می توان به «پرتوی از قرآن» برای شبکه یک ، «بشارت» که به همایش یکروزه نگارش قرآن مجید در یک روز منتهی شد و نیز «به سوی ظهور» که از سال 80 تا 84 در 150 برنامه از شبکه 2 پخش شد و توانست در جشنواره صداوسیما هم مقام اول را کسب کند ، اشاره کرد.صبور مهمترین معضل در زمینه مباحث فرهنگی و اعتقادی را فقدان یک راهبرد مشخص و مدون عنوان می کند و می گوید: برای همین است که شبکه های مختلف ماهواره ای همیشه در مورد موضوع موعود برنامه می سازند و از زاویه نگاه خودشان به این مساله می پردازند. در دانشگاه الازهر کشور مصر کرسی مهدویت و مهدی شناسی داریم و جورج بوش کارشناسانی را مامور کرده تا در زمینه مهدویت در اسلام تحقیق کنند. ولی ما به عنوان تنها کشور شیعی که به صورت جدی و سیستماتیک در چندین شبکه مختلف ماهواره ای فعالیت می کنیم ، کار جدی و دندانگیری در این باره انجام نداده ایم . او با تاکید بر این نکته که اتفاقا مسوولان صداوسیما نسبت به آن مقدمه بی تفاوت و سهل انگار نیستند ، ادامه می دهد: مشکل اینجاست که به این ماجرا به عنوان یک مساله حیاتی نگاه نکرده ایم و بیشتر از جنبه احساسی با ماجرا روبه رو شده ایم . محمدرضا اسلام لو ، برنامه ساز دیگری است که برنامه هایی مثل «در انتظار فرج» و «تا ظهور» را در این زمینه تهیه کرده و حالا هم درصدد تولید برنامه ای با همین موضوع با عنوان «امروز و فردا» برای شبکه 3 سیماست . هدف این برنامه تطبیق وقایع فعلی ایران و جهان و حوادثی که در چند سال اخیر در دنیا و مخصوصا منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده با چیزی است که در روایات و احادیث از آخرالزمان برایمان تصویر شده است . او هم عقیده دارد که چون برنامه سازان فکر می کنند نباید وارد این وادی بشوند ، هنوز کار جدی و شاخصی در این زمینه انجام نشده است .اسلام لو تاکید می کند که قبل از هر چیز باید انگیزه و علاقه کافی در برنامه ساز وجود داشته باشد تا بتواند در برنامه ای که می سازد ، آن را به مخاطبش منتقل کند. اما یک مشکل فرهنگی باعث شده که علاقه مندان هم فکر کنند فقط افراد و گروههای خاصی نظیر انجمن حجتیه باید این مسائل را دنبال کنند. این تهیه کننده عواملی مثل ترس از گروههای انحرافی ، عدم آشنایی سیاستگذاران فرهنگی با این موضوع و احتیاط فقها برای جلوگیری از لوث شدن این موضوع را از عوامل دیگر پرهیز برنامه سازان عنوان می کند. گرچه خودش راه و روش دیگری را در برنامه سازی دنبال می کند: هر چیزی با اصرار و پافشاری شکل می گیرد و هر کس باید هر چیزی را که اعتقاد دارد ، دنبال کند. من از 15 سال پیش تا به حال در تمام برنامه هایی که می سازم ، بهانه ای برای پرداختن به این موضوع دنبال می کنم. چون بعد از این همه سال به این نتیجه رسیده ام که هیچ موضوعی بالاتر از این نیست و فقط باید در این موضوع کار کرد.رضا صبور نیز به آمار 28 درصدی برنامه «به سوی ظهور» در نظرسنجی های سازمان اشاره می کند و با توجه به آمار زیر 10درصد برنامه های مذهبی ، آن را برنامه موفقی ارزیابی می کند. همین بهانه ای می شود که کمی هم به مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد ، بپردازیم . از نگاه او تولید انبوه و اختصاص کمترین بودجه و امکانات به این برنامه ها ، یکی از مهمترین دلایل نبودن نوآوری و خلاقیت و به تبع آن جذب مخاطب است : «دیگر این که در این زمینه به هر کس برای برنامه سازی مجوز ورود داده ایم و در بحث کارشناسان هم بایددیگر افراد سوخته و کسانی که فقط دنبال مطرح کردن خودشان هستند را کنار گذاشت و علاوه بر استادان حوزه ، از استادان دانشگاه نیز استفاده کرد. ضمن این که علاوه بر میزان سواد ، نوع رابطه و تعامل آنها با مردم و کلا رسانه ای بودنشان نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.» صبور اضافه می کند: درباره مهدویت و آخرالزمان هم باید برای هر شبکه ای با توجه به تعریف خودش برنامه سازی کرد. یعنی می شود در شبکه 3 از این موضوع طوری حرف زد که برای جوانان جذاب باشد و در شبکه 4 به بحث علمی درباره این موضوع پرداخت ؛ البته قبل از همه اینها نباید یک مساله مهم را فراموش کرد و آن نظرسنجی و نیازسنجی از مخاطب است و تا وقتی ما بی توجه به او، هر چه دوست داشته باشیم بسازیم ، مخاطب هم نسبت به تولید ما رغبتی نشان نخواهد داد.

آثار نمایشی

گذشته از کمبود برنامه های مختلف تلویزیونی که بیشتر در قالب برنامه های ترکیبی و تاک شو دسته بندی می شوند، چند فیلم یا سریال داستانی و نمایشی با این موضوع را می توانید نام ببرید؛ لطفا خیلی به خودتان زحمت ندهید. چون واقعا نتیجه درست و نهایی ، چه در سینما و چه در تلویزیون ، چیزی بیشتر از همانهایی نیست که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.رضا صبور عقیده دارد که حداقل می توان در فیلمها و سریال های مختلف به عنوان یک موضوع جانبی بحث انتظار و امید به آینده را مطرح کرد. محمدرضا اسلام لو هم آرزو دارد که با این موضوع یک فیلم سینمایی بسازد و حالا هم در حال نوشتن فیلمنامه آن است. فیلم تلویزیونی «گوشه نشینان» تنها فیلم تلویزیونی است که اخیرا تولید شده و درونمایه اصلی آن بحث مهدویت و امام زمان است . محمدرضا شفیعی ، تهیه کننده این تله فیلم عقیده دارد یکی از عوامل مهم برای رغبت کم تهیه کنندگان برای تولید آثاری با این موضوع ، مشکلاتی است که برای حساسیت بیشتر روی موضوعات دینی و مذهبی و همین طور موضوعات روز وجود دارد: این حساسیت و نکته سنجی درباره فیلمی که مثلا بر پایه یک مثلث عشقی یا موضوعات حاشیه ای دیگر شکل می گیرد ، وجود ندارد. برای تصویب و ساخت یک فیلم یا سریال مذهبی ، افراد مختلفی نظر می دهند و تهیه کننده باید به نفرات بیشتری جوابگو باشد. برای همین ترجیح می دهد سراغ موضوعات بی دردسرتر برود.شفیعی اضافه می کند: این حساسیت ها خوب است ، اما به شرطی که مانع شرایط تولید کار نشود و به نتیجه نهایی آن کمک کند.او که یک سریال و 2 فیلم 90 دقیقه ای دیگر را هم با همین درونمایه در دست تولید دارد، برای رهایی از قید و بندهای احتمالی یک پیشنهاد دارد: خیلی از علما هم درباره این موضوع اختلاف اساسی دارند بنابراین بهتر است ما فقط روی شناخت امام زمان (عج) متمرکز شویم و زیاد سراغ موضوعاتی که محل اختلاف هستند ، نرویم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها