دست خالی کودکان و نوجوانان از اکران تابستان

در ماه میانی فصل تابستان و بعد از گذر از دهه اول عزاداری محرم، در دوازدهمین جلسه شورای صنفی نمایش فیلم‌های جدیدی از جمله «مصائب شیرین ۲» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی و «ساعت ۶ صبح» به کارگردانی مهران مدیری از چهارشنبه سوم مرداد به چرخه اکران اضافه شدند.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۸۱
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ وهنر
 
فیلم‌هایی که فقط یکی از آنها یعنی پول و پارتی کمدی است و دو فیلم دیگر (مصائب شیرین ۲ و ساعت ۶ صبح) حال‌وهوایی اجتماعی دارند.‌ با اضافه‌شدن این فیلم‌ها، در مجموع در جدول اکران فعلی، ۲۴ فیلم در حال اکران هستند که ۱۶ فیلم ملودرام یا درام اجتماعی، شش فیلم کمدی و دو فیلم کودک و نوجوان هستند، اما فیلم‌های کودک و نوجوان «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» و «نوروز» مربوط به اسفند۱۴۰۲هستند. در حال حاضر که درماه میانی فصل تابستان هستیم و پنج ماه از ابتدای سال گذشته، هیچ فیلم جدیدی برای تماشا به کودکان و نوجوانان معرفی نشده وهنوز خوراک فرهنگی و دیداری جذاب و جدیدی برای بچه‌ها روی پرده سینما نرفته است.به همین علت خلاء فیلم‌های کودک ونوجوان درتابستان به‌شدت احساس می‌شود.به عبارتی،ازمجموع گیشه بیش‌از‌ ۶۵۱میلیاردی و تعداد مخاطبان بیش از ۱۱میلیون نفر هیچ سهمی به کودکان تعلق نگرفته است؛ بچه‌هایی که به‌خصوص در فصل تابستان که اوقات فراغت بیشتری دارند، یک ظرفیت فوق‌العاده برای سینما محسوب می‌شوند، نادیده گرفته شدند. سال گذشته در جشنواره فیلم فجر چندین فیلم به‌عنوان ویژه کودکان معرفی شدند که تا اینجای کار هیچ خبری از آنها نیست و همچنان در، روی پاشنه فیلم‌های قدیمی می‌چرخد، اما این سینما بارها ثابت کرده می‌تواند پرفروش و پولساز باشد و همین سال گذشته فیلم‌های «بچه‌زرنگ» و نارگیل ۲» جزو ۱۰ فیلم اول جدول فروش بودند.
   
جایی برای کودکان نیست!
با نگاهی اجمالی به فیلم‌های جدید و حتی فیلم‌هایی که قراداد نمایش‌شان ثبت شده و در آینده نمایش داده می‌شوند، متوجه خواهیم شد که به این زودی‌ خبری از فیلم‌های جدید برای بچه‌ها نیست. فیلم‌های سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید پروینی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و تهیه‌کنندگی عبدا... اسکندری و علی اوجی و «سودابه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی سجادی جزو همین فیلم‌ها هستند و در میان این اسامی هیچ نام و نشانی از بچه‌ها نیست. هر دو فیلم کودک سال قبل هم کف فروش‌شان افتاده و اکران‌شان را در گروه سینمایی فرهنگ ادامه می‌دهند. اما متاسفانه تا این لحظه با سیاست‌های نامنظم اکران فیلم کودک و نبود برنامه مشخص نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم. از منظری دیگر، در گفت‌وگویی که با داریوش یاری، کارگردان فیلم «شور عاشقی» داشتیم، از مربیان پرورشی که بچه‌ها را بدون اجازه از والدین به دیدن فیلم‌های کمدی نامتناسب با سن می‌بردند، گلایه می‌کرد. این قضیه دو بخش دارد که یک بخش آن مربوط به مدرسه و مربیان ناآگاه و بخش دیگر آن مربوط به فقدان فیلم مناسب کودک است. اقدام مربیان مدارس هیچ توجیهی ندارد، اما اگر فیلم مناسب کودک روی پرده باشد، مربیان مدارس و والدین همان را انتخاب می‌کنند. از طرفی در خارج از فضای مدرسه، اگر فیلم مناسب کودکان نباشد، بخش بزرگی از مخاطبان فیلم‌های کمدی که والدین هستند، مجبور می‌شوند فرزندان‌شان را هم با خود به سالن سینما ببرند و بچه‌ها فیلم‌هایی ببینند که اصلا مناسب سن‌شان نیست. 
   
احتیاط کنید، کمدی‌ وارد می‌شود!
با توجه به سه فیلمی که اضافه شده، به نظر می‌رسد، تمام تلاش‌ها بر این اساس است که اکران بر اساس آیین‌نامه جدید ۱۴۰۳ تنظیم شود؛ چراکه براساس نظام‌نامه شورای صنفی ثبت قرارداد همزمان بیش از دو فیلم کمدی یا یک فیلم کودک در سرگروه‌های هشت‌گانه و گروه آزاد امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که گفتیم، فعلا سینمای کودک از خلاء فیلم‌های کودک رنج می‌برد و رنگی به رخسار ندارد اما این ترکیب مشخص می‌کند که همچنان فیلم‌های کمدی بااحتیاط به جدول فیلم‌های در حال اکران اضافه می‌شوند تا از طرفی چشم مخاطب پر از کمدی نشود و از طرف دیگر قافله سینمای اجتماعی از فروش و نگاه مخاطبان عقب نماند.
   
سه فیلم جدید چه مضامینی دارند؟
اما می‌رسیم به معرفی سه فیلم جدیدی که از چهارشنبه سوم مرداد به چرخه اکران اضافه شدند؛ فیلم «مصائب شیرین ۲» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد که این روزها در سوگ از دست دادن پسرش زنده‌یاد رضا داوودنژاد است. این فیلم آخرین اثری است که رضا داوودنژاد را در آن می‌بینیم. ترلان پروانه، مونا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، علی داوودنژاد، همایون کاظمی، سارا لوئیز کاظمی و نیز محمدرضا داوودنژاد سایر بازیگران این فیلم هستند. این فیلم سال ۱۳۹۷ ساخته شد و اگرچه ابتدا متقاضی شرکت در جشنواره ملی فیلم فجر بود، اما یک سال بعد در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد. «مصائب شیرین ۲» در ادامه قسمت اولی که از این فیلم ساخته شد، داستان دختری را روایت می‌کند که برای تولد ۱۸سالگی خود، پدر و مادرش را به جایی ناآشنا دعوت می‌کند. پدر و مادر برای رسیدن به آنجا سفری را از منچستر به لندن آغاز کرده و در این سفر زندگی‌ گذشته خود را مرور می‌کنند.
مهران مدیری در دومین تجربه ساخت فیلم سینمایی خود این بار از ساعت ۵ عصر به ۶ ‌صبح شیفت کرده است! در این فیلم که از آن به‌عنوان یک اثر ملتهب اجتماعی یاد شده، سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد‌، مهران مدیری و تینو صالحی بازی کرده‌اند. مدیری به انتخاب بازیگرانی که پیش از این با آنها کار کرده، معروف است اما این بار خبری از بازیگران همیشگی نیست و دو بازیگری که کمتر در آثارش نقش اول بوده‌اند؛ یعنی سمیرا حسن‌پور و مهرداد صدیقیان را به‌عنوان بازیگران اصلی می‌بینیم. تسلط مدیری بر ساخت مضامین کمدی و به‌خصوص کمدی سیاه در طول این سال‌ها او را به چهره‌ای شناخته‌شده و محبوب در میان مردم تبدیل کرده است. بنابراین، محبوبیت مدیری در میان مردم در ساخت آثار کمدی و همچنین دعوت ویدئویی او از مردم برای تماشای «۶ صبح»، موجب می‌شود که فروش و مخاطب خوبی را برایش پیش‌بینی کنیم.
سومین اثری که چهارشنبه به جدول اکران اضافه شد نیز فیلم کمدی «پول و پارتی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی و نویسندگی حسام سامری‌زاده است. او پیش از این سه قسمت از فیلم‌های «گشت ارشاد»، «ژن خوک» و «ازدواج در وقت اضافه» را روی پرده داشت و در طول این سال‌ها اگرچه فیلم‌هایی در ژانرهای دیگر مانند ژانر جنگ با «مردی از جنس بلور» داشته، اما اکثر فیلم‌هایی که حداقل در۱۰سال گذشته ساخته، برای جان‌دادن به فروش گیشه بوده است. ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، مهدی هاشمی، امیر جعفری، هادی کاظمی، نیوشا ضیغمی و...ازجمله بازیگران این فیلم هستند. کمدی «پول و پارتی» با این خلاصه داستان منتشر شده است: «تو زمونه‌ای که همه عاشق پولت میشن، عاشق خونه‌ات میشن، عاشق ماشین زیر پات میشن، یکی پیدا شده عاشق خودت شده!» 
   
نگاهی به فروش و مخاطب فیلم‌ها
تا‌به‌حال فروش کل ۲۴ فیلم روی پرده ۶۵۱ میلیارد و ۱۶۱ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۷۵۰ تومان و تعداد مخاطبان بیش از ۱۱ میلیون و ۴۱۶ هزار نفر بوده است. در مقیاس فروش کل «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۶۵ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۲۵۰ تومان و تعداد مخاطب بیش از دو میلیون و ۷۶۲ هزار و ۳۰۶ جایگاه نخست جدول فروش را به خود اختصاص داده و پس از آن فیلم‌های «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی با فروش بیش از ۱۵۶ میلیارد و ۹۸۲ میلیون تومان و تعداد مخاطب دو میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۷۳ تومان و «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی با فروش بیش از ۱۱۴ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان و تعداد مخاطب یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۵۷۹ رتبه دوم و سوم جدول فروش کل را به خود اختصاص دادند. جالب این‌که رقابت تمساح خونی و تگزاس۳ در تعداد مخاطب بسیار نزدیک است و با یکدیگر فقط هزار نفر فاصله دارند. همچنین فیلم تمساح خونی با توجه به رو به اتمام بودن مهلت اکرانش پس از پنج ماه، جا را برای فروش دیگر فیلم‌های این ژانر باز خواهدکرد.همچنین «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب با فروش ۱۸۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و تعداد مخاطب ۳۵۳۶، «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی با فروش ۱۴۵ میلیون و۶۵هزارتومان وتعداد مخاطب۲۵۴۸نفرو«این جمعیت قابل کنترل» به کارگردانی محمد متین اوجانی با فروش ۱۳۳ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۵۰۰ تومانی سه فیلم آخر جدول از لحاظ فروش و مخاطب کل هستند. 

فروش هفتگی فیلم‌ها
درمتر ومعیار فروش هفتگی تگزاس۳ با فروش هفتگی بیش از ۹ میلیارد و ۷۴۹ میلیون در رتبه اول جدول فروش هفتگی قرار دارد و بعد از آن فیلم‌های خجالت‌نکش۲ با فروش بیش از پنج میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان و تعداد مخاطب ۱۱۴ هزار و ۵۸۶ هزار نفر و یادگار جنوب با فروش بیش از دو میلیارد و۲۹۸میلیون تومان قراردارند.جالب این است که یادگار جنوب به‌عنوان یک فیلم ملودرام اجتماعی و جدی جزو جدول فروش هفتگی فیلم‌هاست.همچنین فیلم‌های «قلهک»، «نیلگون» و «تاوان» جزو آخرین‌‌های جدول فروش و مخاطب هفتگی فیلم‌ها هستند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها