تلوبیون؛ حسینیه همیشه در دسترس

شاید پیش از این برخی تصور می‌کردند که تلوبیون فقط یک بخش مجزا برای آرشیو تولیدات تلویزیون است اما اخیرا که رویدادهای بسیاری همچون انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد، تلوبیون به‌عنوان یکی از بازوهای پرتوان معاونت فضای‌مجازی رسانه‌ملی، فضایی را فراهم کرد تا محتواهای خاص و ویژه‌ای را به مخاطبان و کاربران خود ارائه دهد.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۵۹
 
تلوبیون در تمام این سال‌ها تلاش کرده در امتداد رسانه‌ملی باشد. به‌صورت خاص آنچه در بازه چند‌ماه گذشته این شبکه می‌توان دید، همراهی در ارائه محتوای درخور، با رسانه‌ملی است. درست مثل این روزها که متناسب با ماه محرم، برنامه‌هایی را تدارک دیده است. در این بستر مجازی، تکیه محرمی روی خط رفته که شامل برنامه‌ها و تولیدات خاص یا آرشیو محتواهای مرتبط است. مدیرعامل تلوبیون در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت به بیان برخی از فعالیت‌های این شبکه ویژه ایام محرم پرداخت. 
   
به‌روزترین محتوای مجازی از هیئات
تکیه محرم یا همان «صفحه ویژه محرم در تلوبیون» ازشب اول محرم کارش راآغاز کرد.هیئات مهم و بزرگ مذهبی در سراسر کشور، برای این‌که بتوانند فایل تصویری خود را در هر شب محرم بفرستند و در تلویزیون پخش شود، معمولا تلاش می‌کنند هر شب در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل ازهررسانه دیگری، آن را آماده کنند تا در شبکه‌ها پخش شود.احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون به جام‌جم می‌گوید: برهمین‌اساس،صفحاتی ویژه مداحان وهیئات درتلوبیون آماده کردیم.این صفحات، ازصفحات اجتماعی و فضای‌مجازی خود هیأت‌ها هم به‌روزتر است؛ طوری که یا پخش زنده داشتند یا آرشیوی که خود هیئات آماده کرده بودند تا به پخش برسد، به‌سرعت در تلوبیون قرار می‌گرفت و کیفیت بالایی هم داشت. ویژگی مهمی که صفحات مداحان و هیئات ما در تلوبیون دارد، به‌روز بودن این صفحات با بالاترین کیفیت ممکن است. می‌توانیم ادعا کنیم به‌لحظه‌ترین و سریع‌ترین زمان آرشیو هیئات مذهبی، در تلوبیون رخ می‌دهد و حتی سریع‌تر از آرشیو هیئات و صفحات مجازی است. 
   
صفحات ثابت اما پویا برای مناسبت‌ها
کار دیگری که در این فضا رخ داده جمع‌آوری آرشیو سال گذشته این هیات‌هاست؛ مثلا هیأت حاج‌محمود کریمی در سال پیش. خورشیدی بیان می‌کند: یعنی قبل از امسال راهم، به صورت آرشیو قراردادیم. اما کاری که ازامسال آغاز کردیم این است که صفحات به‌عنوان صفحات ویژه و ثابت،درمی‌آید ودرهرمناسبتی، به‌روز می‌شود.یعنی پس از ایام محرم، برای مناسبت‌هایی مثل اربعین و صفر، یک ردیف ویژه ایام اربعین در صفحه هیات ایجاد می‌شود تا آرشیو نواهای مناسب هر مناسبت، در دسترس باشد. این آرشیو به‌مرور کامل می‌شود. یعنی خود مخاطبان هم می‌توانند، آرشیو قدیمی‌تر را در آنجا بارگذاری کنند تا یک آرشیو غنی‌تر از چیزی که الان وجود دارد، در تلوبیون شکل‌بگیرد.
   
هر مداح، یک صفحه تلوبیونی
تاکنون صفحات مشخصی برای مداحانی همچون آقایان محمود کریمی، بنی‌فاطمه، حاج منصور ارضی، مطیعی، حاج مهدی رسولی، حنیف طاهری،حسین طاهری،سعید حدادیان، سلحشور، میرداماد، محمدرضا طاهری و پویان‌فر در تلوبیون ایجاد شده است؛ صفحه‌ای که به نام خود مداح مربوطه است. مدیرعامل تلوبیون توضیح می‌دهد: درحقیقت الان هر مداحی در تلوبیون، یک صفحه دارد و حداقل آرشیو دو سه سال قبل خود را یکجا خواهد داشت. این آمادگی درتلوبیون وجود داردکه آرشیو قدیمی‌تروبیشتری ازمداحان که خودشان آماده می‌کنند و در اختیارمان می‌گذارند را در تلوبیون پخش کنیم. 
   
تکیه اینترنتی سخنرانی و مداحی 
علاوه بر این، با همکاری سازمان تبلیغات، دو شبکه اختصاصی در تلوبیون با نام‌های «تکیه سخنرانی» و «تکیه مداحی» راه‌اندازی شده است. خورشیدی با بیان جزئیات شرح می‌دهد: محتوای این دو شبکه، طی ایام محرم و صفر و متناسب با ایام، پخش می‌شود. این کار، با همکاری سازمان تبلیغات و هیئات سراسر کشور اتفاق می‌افتد؛ یعنی سامانه تکیه، سامانه پخش زنده سازمان تبلیغات اسلامی است که به عنوان متولی هیئات مذهبی در کشور است و به هیئات سراسر کشور سرویس می‌دهد.در تلوبیون به این بخش، فرصت داده شده تا بتوانند گلچین این دو شبکه را در اختیار مردم بگذارند که این هم، امکان ویژه‌ای است. خودمان هم در فضای‌مجازی شبکه حبیب را داریم که با محوریت حرم سیدالشهدا، کربلا، اتفاقات پیرامون آن وهمه اتفاقاتی است که درحوزه عاشورا و ایام محرم رخ می‌دهد. کارهای نهایی این شبکه در معاونت درحال انجام است.درعین حال،محتواهای مربوط به تمامی شبکه‌های سازمان وهر چیزی که پیرامون محرم وصفر تولید کرده‌اند را پوشش دادیم. در مجموع، هر سه این شبکه‌ها راه افتادند و دوسه سال است که کار می‌کنند. 
   
پرمخاطب‌ها در اولویت هستند 
اعطای فرصت به هیات‌های کوچک‌تر و امکاناتی که از سوی تلوبیون در اختیارشان قرار می‌گیرد، موضوعی است که با خورشیدی مطرح می‌کنیم. او پاسخ می‌دهد:متولی هیئات مذهبی،سازمان تبلیغات است که سامانه تکیه را راه انداخته وهمه هیأت‌ها می‌توانند، پخش زنده داشته باشند و از این امکان استفاده کنند.در‌عین حال، گلچین‌شان درتلوبیون قرارمی‌گیرد و پخش و آرشیو می‌شود. نکته مهم اینجاست که یک آرشیو در تلوبیون داریم که به معنی استفاده از منابع آن بوده و در اختیار مردم است. قاعدتا هیئاتی که مخاطب بیشتری دارند، در اولویت‌اند؛ چون مردم به دنبال آرشیوشان هستند. پخش زنده هیات‌ها، در تکیه مداحی و تکیه سخنرانی قرار می‌گیرد. امسال در بخش سخنران‌ها، صفحه حجت‌الاسلام رفیعی، حاج‌آقا انصاریان، حاج‌آقا عالی و حاج‌آقا پناهیان در تلوبیون فعال بود. چهره‌های مختلف مداحی هم مثل سال قبل، صفحه‌شان در تلوبیون فعال است و مردم می‌توانند استفاده‌کنند.
   
رایگان اما باکیفیت
ارائه محتوا در فضایی مثل تلوبیون، برای مخاطبان دو نکته قابل‌توجه دارد. خورشیدی در این‌خصوص می‌گوید: محتوا به لحاظ این که باید به پخش سازمان برسد، در اختیار پخش قرار می‌گیرد که قبل از آن، در تلوبیون آرشیو می‌شود. ویژگی خاص تلوبیون این است که هم با اینترنت رایگان است و مردم هزینه‌ای برای اینترنت به مخابرات نمی‌پردازند و هم، کیفیت بالایی دارد. 
   
پویش برای ابتکارات هیأت‌ها 
همان‌طور که در سیما یا در استان‌ها، برنامه‌های ویژه مناسبتی اجرا می‌شود، در فضای مجازی و تلوبیون هم دقیقا این اتفاق می‌افتد. مدیرعامل تلوبیون می‌گوید: درمرحله اول، سعی می‌کنیم هرچیزی که درآنتن رسانه‌ملی پخش می‌شود را به‌صورت تمام و کمال آرشیو و تکمیل کنیم. یعنی آنچه در هیئات مذهبی روی‌می‌دهدرابه آنتن رسانه‌ملی اضافه کنیم و به مردم ارائه بدهیم.سعی می‌کنیم در تلوبیون، صفحات ویژه یا پویش‌های ویژه ایجاد کنیم؛ مثلا پویش نسل قاسم را با همکاری شبکه نهال و امید راه‌اندازی کردیم که پویش خاصی از اتفاقات مذهبی است و نوجوانان در هیئات مذهبی رقم می‌زنند.بر این اساس،ازابتکاراتی که دارند،فیلم می‌گیرندودر بخش پویش‌های تلوبیون، بارگذاری می‌کنند.

محرم در یک قاب
درمورد اقدامات جدیدتلوبیون درسال۱۴۰۳می‌پرسیم وخورشیدی پاسخ می‌دهد:به‌طورکلی،رویکردتلوبیون این است‌که امتداد رسانه‌ملی در فضای مجازی باشد؛یعنی چه درانتخابات،چه در مناسبت‌های مذهبی وچه در کل محتواهایی که در سازمان است؛ اعم از فیلم و سریال، برنامه‌های ترکیبی و... .تلوبیون درتمام بخش‌هاسعی می‌کند امتداد رسانه‌ملی باشدو این امتداد بودن، ملزوماتی دارد؛ یعنی باید هم دسترسی راحت را برای مردم فراهم سازیم - چه از طریق جست‌وجو در اینترنت وچه ازطریق اپلیکیشن‌های تلویزیونی-و هم بتوانیم محتوایی بیشتر از محتوای تلویزیون، دراختیارشان بگذاریم. تمام تلاش مادر رویدادهایی که درهرسال اتفاق می‌افتد، این است که بتوان امتداد رسانه‌ملی را به‌طور کامل در تلوبیون دید.یک بخش ازصفحه محرم ما،ویژه‌برنامه‌های محرم مثل«نسیم حرم»، «راز»،«معلی»، «ازسرگذشت»، «سدره»،«من حسین رادوست دارم»و«دلنواست».اینها برنامه‌هایی است که سازمان سعی کرده بود در شبکه‌های مختلف اجراکندوما هم درتلوبیون به اینها ضریب دادیم؛ چه درصفحه اول تلوبیون وچه در صفحه خود محرم. در عین‌حال، همه سریال‌های قدیمی را نیزدراختیار مخاطبان قرارمی‌دهیم؛ مثل مختارنامه، شب‌دهم و عشق کوفی. در واقع هر چیزی که مربوط به حضرت سیدالشهدا بوده یا مستندهایی که مربوط به واقعه عاشورا است در صفحه ویژه محرم قابل دسترسی است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها