سرزمین تمدن‌ها در قلب پایتخت

هروقت صحبت ازمقاومت وجبهه مقاومت می‌شود،ذهن ناخودآگاه به سمت جنگ و اخبار نظامی می‌رود اما نکته‌ای که تا به‌امروز مغفول مانده،این‌که کشورهایی‌ که امروزه از آنها به عنوان جبهه مقاومت یاد می‌شود هر یک قدمتی به درازنای تاریخ دارند و به تبع آن، مملو از فرهنگ غنی هستندوبه خاطر همین ویژگی تمدنی وقتی درطول تاریخ نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود که همکاری و ارتباط این کشورهامحدود به ۷۵یا ۱۰۰سال اخیر نمی‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۴۲
نویسنده امیرحسین حیدری - گروه فرهنگ وهنر
 
سرزمین تمدن‌ها در قلب پایتخت
همین مسأله موجب شد تا شهرداری تهران با بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی کشورهای حوزه مقاومت، اقدام به برگزاری رویدادی که نمونه و شیوه اجرای آن در کشور بی‌سابقه بوده، کند. یعنی گردهمایی کشورهای جبهه مقاومت با طعم فرهنگ و تاریخ تحت عنوان «سرزمین تمدن‌ها».
   
جبهه مقاومت به روایت تاریخ 
سرزمین تمدن‌ها رویدادی است که می‌خواهد کشورهای حوزه مقاومت را از زاویه‌ای غیر از مسأله جنگ و مقاومت و از دید فرهنگی و تاریخی به مردم معرفی کند. چراکه کشورهای حوزه مقاومت و حامی فلسطین کشورهای صاحب تاریخ و تمدن در دنیا هستند و به جرات می‌توان این ادعا را کرد که این کشورها یعنی ایران، سوریه، عراق، لبنان، یمن و فلسطین، گهواره تمدنی بشریت هستند. به همین علت هم این نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها نام گرفته است.  نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها با وسعتی به ابعاد ۱۵ هزارمتر مربع در سایت نمایشگاهی برج میلاد در قالب دکور تاریخی کشورهای حوزه مقاومت اجرا شده که شامل چهار بخش نمایشگاهی است. برگزارکنندگان این رویداد برای هر بخش دکورهایی از بناهای باستانی این کشورها را در اندازه بزرگ بازآرایی کرده‌اند و نمادهای هر کشور مثل، آیین، تاریخ، آداب و رسوم کشورهای حوزه مقاومت به مخاطب معرفی می‌شود. 
   
سفر مجازی به کربلا، نجف و شام
در این رویداد از کشور ایران؛ دروازه ملل در تخت جمشید(پارسه) به همراه گوشه‌ای از حرم امام رضا(ع)، از کشور سوریه؛ بنای تاریخی قلعه پالمیرا، از کشور عراق؛ دروازه بابل، از کشور لبنان؛ مجموعه تاریخی بعلبک، از کشور یمن؛ قلعه تاریخی دار‌الحجر و در نهایت از کشور فلسطین؛ مسجد‌الاقصی(قبه الصخره) به همراه گوشه‌ای از بازار غزه و خرابه‌های آنجا بازسازی شده است. همچنین در کنار دکور مسجد‌الاقصی یادمانی از شهدای شاخص مقاومت با تصاویری از شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان، شهید صدر و دیگر بزرگان جانمایی شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با عینک‌های وی آر به شهرهای زیارتی عراق، سوریه و ایران سفر کنند و برنامه‌های زیارت مجازی داشته باشند. اما ویژگی این نمایشگاه به بناهای بازسازی شده است که هر بنا دروازه ورود به آن سرزمین محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان با گذر از دروازه تاریخی هر کشور با فرهنگ آن کشور آشنا می‌شوند و به نوعی دروازه ورود به تمام این رویداد و آشنایی با کشورهای حوزه مقاومت دروازه ملل ایران است که نسبت معناداری هم از نظر تاریخی و حتی فرهنگی می‌تواند داشته باشد.علاوه‌بر این هرکدام از این ابنیه تاریخی ویژگی‌هایی دارد که پرداختن به آنها لازم و ضروری است که به‌تبع چینش دکورهای این رویداد از ایران که به عنوان پایتخت مقاومت شناخته می‌شود، دروازه ملل به عنوان نماینده تاریخ ملی و حرم امام رضا(ع) به عنوان بارزترین نمونه دینی در ایران معرفی می‌شود. 
سرزمین تمدن‌ها در قلب پایتخت

ایران؛ دروازه تمدن‌ و دین
تخت جمشید یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران است. این سازه‌ عظیم از دوران هخامنشیان بر جای مانده و بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. دروازه ملل، نام یکی از کاخ‌های تخت جمشید است. این کاخ در زمان خشایارشاه ساخته شده و مسیر ورودی نمایندگان اقوام و ملت‌های مختلف به کاخ‌های اصلی تخت جمشید بوده است. دروازه ملل، یک کاخ کوچک با وسعت حدود ۶۱۲ متر مربع است. این کاخ که در بخش شمال‌شرقی تخت جمشید قرار دارد، دروازه یک تالار ورودی برای اقوام و ملیت‌های مختلف برای ورودبه مجموعه تخت جمشیدبوده است.پیش ازاین گفته شدانتخاب دروازه ملل رامی‌توان یکی ازظریف‌ترین انتخاب‌های برگزارکنندکان نمایشگاه سرزمین تمدن‌ها دانست. نمایی که در این رویداد بازسازی شده، درواقع نمای دروازه غربی این کاخ است که در ورودی آن دو موجود اساطیری ایران که بدنی از گاو بالدار وسرانسان دارند(لاماسو)، وظیفه نگاهبانی از سرزمین ایران و دوری شیاطین از این سرزمین را دارندوازهمین روست که انتخاب چنین سازه‌ای درورودی این رویداد می‌تواند در خود حامل معانی بزرگی از تمدن ایرانی باشد.ازسوی دیگر ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه درمنطقه، در دل خود نگینی از خاندان نبوت و امامت؛ علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) را دارد که بازسازی گوشه‌ای از حرم مطهر آن حضرت می‌تواند نمایانگر روحیه و فرهنگ ایرانه شیعه را بازنمایی کند. از سوی دیگراین حرم مطهرخود دارای قدمتی تاریخی ازفرهنگ دینی ایرانیان است و بازسازی آن در دوره‌های مختلف تاریخی نشان‌دهنده احترام مردم ایران به خاندان رسول خدا(ص) است که در این نمایشگاه هم به‌خوبی بازنمایی شده است.

پالمیرای اشکانی
پس از گذشتن از سازه دروازه ملل، بازدیدکنندگان رویداد سرزمین تمدن‌ها می‌توانند آزاد در میان این تمدن‌های بازسازی‌شده قدم بزنند و حتی این آثار را لمس کنند و سفر خود را شروع کنند تا به نقطه کانونی این رویداد یعنی مسجدالاقصی برسند. دروازه ورودی بخش سوریه سازه پالمیرا در کنار شهر تدمر سوریه است، شهر تدمر را اشکانیان در زمان حکومت وسیع خود که تا صحرای شامات گسترده شده بود، بنا کردند. پالمیرا نیز زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی جهان بود، این شهر تبلور هنر و معماری آن تحت‌تاثیر معماری‌های ایران بوده است. در دوران هجوم داعش به سوریه، خسارت گسترده‌ای به شهر پالمیرا وارد شد. در سال ۲۰۱۳ ستون‌های معبد بَعَل به‌شدت آسیب دید و در نهایت ارتش سوریه در سال ۲۰۱۷ میلادی توانست شهر پالمیرا را به طور کامل آزاد کند. در این بخش علاه‌بر پالمیرا، اتاق‌هایی مجهز به فناوری‌های نوین قرار دارد که تاریخ و فرهنگ کشور سوریه در مدت‌زمان کوتاهی معرفی می‌شود. 

فلسطین سرزمین مقاومت
پس ازآن است که به نقطه کانونی سرزمین تمدن‌ها،کشور فلسطین و مهم‌ترین نماد آن،بنای مسجدالاقصی (قبه الصخره) خواهیم رسید. مکانی که اهمیت و قداستش محدود به یک کشور، دین و حتی قوم نمی‌شود و از معدود مکان‌هایی است که برای ادیان ابراهیمی مقدس به حساب می‌آید. قبه الصخره از مهم‌ترین معماری‌های اسلامی به حساب می‌آید و در درون خود صخره مقدس را جای داده است و مکانی است که در روایات پیامبر اسلام از آن نقطه معراج نموده‌اند. در کنار این بنای بازسازی‌شده دیگر نماد مهمی که از فلسطین و اشغال آن تعبیه شده، نماد کلید است؛ کلیدی که نشانه‌ای از کلید خانه‌هایی است که از فسلطینیان غصب شده و آنان این کلید را پیش خود نگه داشته‌اند تا روزی با آن به خانه‌ها خود برگردند.همچنین در گوشه‌ای از میدان مرکزی رویداد سرزمین تمدن‌ها، اتاقی با دکور عربی ساخته شده است که در آن با فناوری هولوگرام بازدیدکنندگان می‌توانند سوالات خود را از هلوگرام ابوعبیده بپرسند و جواب خود را با کمک هوش مصنوعی دریافت کنند. همچنین در این میدان قراراست اجراهای نمایشی‌ای از دانشجویان حامی فلسطین برگزار شود که به گفته رهبر معظم انقلاب، جزو جبهه مقاومت به حساب می‌آید.  گوشه دیگر میدان به زندگی روزمره در غزه پرداخته خواهد شد و از بازارهای آنجا تا خرابه‌هایی که این روزها به صحنه‌های تکرار اما دردآور تبدیل شده‌ است، می‌رسد. یکی از ویژگی‌های سرزمین تمدن‌ها توجه به جزئیات در بازسازی دکورها است و گواه تایید آن را می‌توان در بازدید خانود‌ه شهدای فلسطینی یافت، زمانی که آنها به تماشای سرزمین تمدن‌هادعوت شدندازدیدن قبه‌الصخره اشک درچشمان‌شان حلقه زدوکودکان بادیدن خرابه‌های بازسازی‌شده غزه به یاد سرزمین اصلی خود افتادند و درون آن قدم می‌زدند که این واکنش‌ها صحنه‌های عجیبی را رقم زد. 

از بعلبک تا دارالحجر
دیگر کشور حاضر در در سرزمین تمدن‌ها، کشور لبنان است که دروازه ورود به آن شهر تاریخی بعلبک است، بعلبک یکی از شهرهای تاریخی کشور لبنان است که در دره بقاع و در شرق رود لیطانی واقع شده‌است. بعلبک به خاطر وجود آثار باستانی در آن ازجمله نیایشگاهی از دوره روم باستان که از آثار مهم رومی‌ها است شهرت دارد. کاروان اسرای کربلا از این شهر تاریخی عبور کرده‌ و ماجرای راهب مسیحی ظاهرا در این شهر اتفاق افتاده‌ است. هم‌اکنون مسجدی به نام مسجد راس الحسین در بعلبک وجود دارد که مربوط به همین واقعه است. در محوطه کشور لبنان مجسمه‌ای از حضرت مریم نیز قراردارد اما مهم‌تر آن‌که این روزها لبنان را به نیروی مقاومت آن، یعنی حزب‌ا... می‌شناسند که بخشی ازتونل‌های مقاومت لبنان درنمایشگاه بازسازی شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه‌ای نو از آنچه تا به حال شنیده‌اند، کسب کنند. در نهایت نوبت به کشوری می‌رسد که این روزها حق خود را به آرمان فلسطین ادا کرده، منظورم یمن است. کشوری که یکی از مظاهرآن همان خنجرمعروف یمنی برآمده ازعقیده مردمان آن دیار است که معتقد به قیام بالسیف هستند.برگزارکنندگان این رویدادبنای قله دارالحجررابه عنوان دروازه تمدنی یمن برگزیده‌اند.بنایی که یک کاخ پادشاهی قدیمی است که در وادی ظهر در حدود ۱۵ کیلومتری (۳/۳ مایل) صنعا پایتخت یمن قرار دارد.

عراق، گهواره تمدن و تشیع
دروازه ورودی بخش عراق، رویداد سرزمین تمدن‌ها سازه، دروازه ایشتار است که به اسامی دیگری مانند دروازه بابل هم معروف است. دروازه ایشتار در حدود سال ۵۷۵ پیش از میلاد به دستور بخت‌النصر ساخته و نام آن از الهه آشوری، ایشتار، گرفته شده است. اصل این دروازه اکنون در موزه پرگامون برلین نگهداری می‌شود و بر روی آنها ردیف‌هایی از نقش‌های شیر و اژدها و احشام وجود دارد. اخیرا نیز در محوطه تاریخی پارسه دروازه‌ای مانند دروازه بابل کشف شده است که به عقیده کارشناسان به دستور کوروش، پادشاه هخامنشی و به مناسبت فتح بابل ساخته شده است. وقتی از میان دروازه بابل در رویداد سرزمین تمدن‌ها می‌گذرید، اولین نمادی که جلب توجه می‌کند ماکت بزرگی از ظرف مخصوص قهوه عربی موسوم به دله خودنمایی می‌کند که برای ایرانیان یادآور ایام اربعین است، همچنین دراین مکان ماکتی ازحرم مطهر امام حسین(ع) خودنمایی می‌کند که از امکانات این مکان یعنی زیارت مجازی به وسیله عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانید بهره‌مند شوید. همچنین در کنار این دکور، موکب‌های عراقی نیز بازسازی شده‌ که درایام نمایشگاه پذیرای بازدیدکنندگان ازبخش عراق هستندوالبته اتاق‌های معرفی فرهنگ وتاریخ کشورعراق که پای ثابت کشورهای مختلف در سرزمین تمدن‌هاست. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها