مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ را بررسی کرده‌ایم

عبور از ناکارآمدی در ۳۶۵ روز

پاریس در اضطراب

حضور ۴۵هزار نیروی نظامی و امنیتی در پاریس، پس از پایان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. بحران امنیت در اروپا منبعث از سیاست‌های نادرست و خطرناک غرب در دیگر نقاط دنیاست. برگزاری المپیک پاریس، نگرانی‌هایی میان مقامات امنیتی فرانسه و اروپا برانگیخته است. این نگرانی‌ها به دلیل رخدادهای تروریستی و ضد‌امنیتی رخ داده در سال‌های گذشته و اخیر تشدید شده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۳۸
 
نیرویی متشکل از ۴۵ هزار پلیس که با ۱۰هزار سرباز پشتیبانی می‌شوند، بزرگ‌ترین اردوگاه نظامی در پاریس پس از جنگ جهانی دوم را برپا کرده‌اند. سال گذشته، رئیس کمیته المپیک پاریس اعلام کرد که پایتخت فرانسه هنگام افتتاح بازی‌ها «امن‌ترین مکان جهان» خواهد بود. اکنون با پلیس‌هایی که در خیابان‌های پاریس گشت می‌زنند، جت‌های جنگنده و سربازان آماده رزم و موانع امنیتی فلزی که مانند پرده آهنین در دو طرف رود سن نصب شده‌اند، این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست .با این حال چنین ادعایی باید در پایان رقابت‌های المپیک امسال مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد! 
   
تحلیلی بر بحران امنیت در اروپا
«بحران امنیت» کماکان حکم بحرانی زیربنایی و مستمر را در معادلات اروپای واحد دارد. این بحران می‌تواند در آوردگاه‌هایی مانند المپیک و تحت تاثیر عوامل مختلف تشدید شود. به عبارت بهتر، بحران امنیت موضوعی است که اروپای واحد امروز آن را به شدت لمس می‌کند .سیاست‌های امنیتی مشترک در اروپا نه تنها منجر به بهبود اوضاع امنیتی در مرزهای شنگن و دیگر مرزهای اروپایی نشده است، بلکه به نقطه آسیب اطلاعاتی و امنیتی در این مجموعه تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، مدیریت امنیتی مشترک کشورهای اروپایی بارها از سوی گروه‌های ملی‌گرا و ضد اروپایی به چالش کشیده شده است. «امنیت» به عنوان حداقلی‌ترین نیازی که شهروندان اروپایی آن را در زندگی روزمره فردی و اجتماعی خود باید حس کنند، این روزها به حلقه مفقوده و معمایی تبدیل شده است که کمتر کسی قدرت تجزیه و تحلیل آن را دارد. در این میان سیاست‌های امنیتی جاری و گذشته در اروپای واحد در شکل‌گیری بحران امنیت در این مجموعه دخیل بوده است.به عبارت بهتر، اروپاییان خود در ایجاد و استمرار این بحران عمیق، مقصر اصلی قلمداد می‌شوند. بی‌تفاوتی سرویس‌های امنیتی اروپا در قبال تقویت گروه‌های نژادپرست و ضد مهاجرت (مانند جنبش پگیدا در آلمان) و متعاقبا حمایت این دستگاه‌ها از جریان‌های تکفیری در منطقه غرب آسیا منجر به قرار گرفتن اروپای واحد در وضعیت فعلی و مواجهه آن با بحران‌های امنیتی شده است. از این رو نمی‌توان بحران امنیت در اروپا را به مثابه معضلی با مصدر خارجی و فرا قاره‌ای مورد ارزیابی قرار داد. حمایت سرویس‌های امنیتی غرب از هدایت اعضای داعش به منطقه غرب آسیا ( با هدف نابودسازی و تجزیه کشورهای سوریه و عراق) در همین راستا قابل ارزیابی و تحلیل است. 
 
چالش‌های بی‌سابقه در المپیک
‌عملیات گسترده پلیسی و نظامی تا حد زیادی به این دلیل است که بازی‌های المپیک که از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ آگوست برگزار می‌شود، با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای مواجه است. پاریس بارها شاهد حملات مرگبار گروه‌های افراطی بوده و در پی جنگ اوکراین و جنگ غزه، تنش‌های بین‌المللی افزایش یافته است. برگزارکنندگان المپیک امسال همچنین نگران حملات سایبری‌ هستند. بنابراین در اینجا باید تروریسم سایبری را نیز به حوزه‌های آسیب‌پذیر فرانسوی‌ها در المپیک اضافه کرد. 
از سوی دیگر، فعالان حقوق بشر ومنتقدان ازکاربرد فناوری نظارتی مجهزبه هوش مصنوعی و وسعت اقدام‌های امنیتی المپیک ابراز نگرانی کرده‌اند. پاریس باید امنیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار و میلیون‌ها تماشاچی را حفظ کند. نیرویی متشکل از ۴۵ هزار پلیس که با ۱۰ هزار سرباز پشتیبانی می‌شوند بزرگ‌ترین اردوگاه نظامی را پس از جنگ جهانی دوم در پاریس برپا کرده‌اند که سربازان بتوانند ظرف ۳۰ دقیقه به مکان‌های برگزاری بازی‌های المپیک در شهر برسند! با این حال منتقدان می‌گویند با محاسبه زمان فوق، اگر حادثه‌ای تروریستی و ناگهانی در زمان برگزاری بازی‌ها رخ دهد، نمی‌توان نسبت به واکنش سریع پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه امیدوار بود! 

گشت نظامی مسلح در پاریس
گشت‌های نظامی مسلح نیز در پاریس برقرار است. جنگنده‌های رافال، پروازهای نظارتی آواکس برای رصد حریم هوایی، پهپادهای نظارتی ریپر، هلیکوپترهای حامل تک‌تیرانداز و تجهیزاتی برای از کار انداختن پهپادها، آسمان پاریس را تحت کنترل خواهند داشت. در زمان مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک منطقه پرواز ممنوع تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری پایتخت فرانسه برقرار خواهد بود. دوربین‌های مجهز به نرم‌افزار هوش مصنوعی خطرهای امنیتی احتمالی مانند بسته‌های رهاشده یا افزایش تراکم جمعیت را شناسایی خواهند کرد. فرانسه همچنین از بیش از ۴۰ کشور کمک دریافت کرده است که در مجموع دست‌کم ۱۹۰۰ نیروی کمکی پلیس اعزام کرده‌اند. همان‌گونه که مشاهده می‌شود، با یکی از امنیتی‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان مواجه هستیم!  نگرانی اصلی، حملات افراد تک‌رو است که به‌تنهایی اقدام به حمله می‌کنند. فرانسه در ۱۳ماه گذشته شاهد حملات با چاقو بوده است که مهاجمان به گردشگران در پاریس و کودکان در پارکی در شهر آلپاین حمله کرده بودند. در نتیجه، صدها هزار بررسی پیشینه در مورد دارندگان بلیت بازی‌های المپیک، کارکنان و سایر افراد دخیل در بازی‌ها و متقاضیان دریافت مجوز ورود به منطقه امنیتی تحت کنترل در امتداد رود سن صورت گرفته و از حضور بیش از ۳۹۰۰ نفر ممانعت شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها