گفت‌وگو با منوچهر آذری، بازیگر،گوینده،مجری وصداپیشه پیشکسوت رادیو و تلویزیون

از شادی مردم لذت می‌برم

منوچهر آذری، بازیگر، گوینده، مجری و صداپیشه پیشکسوت هر چند بیشتر با برنامه صبح جمعه با شما و خلق کاراکترهایی مانند آقای کارمندیان و شوت‌زاده در اذهان و خاطره‌جمعی مردم ماندگارشده است اما درعرصه هنرپیشگی وایفای نقش در سریال تلویزیونی هم کارنامه قابل‌قبولی دارد.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۸۶
نویسنده زهرا صلواتی‌ - خبرنگار
 
از شادی مردم لذت می‌برم
هزاردستان، مش‌خیرا...صندوقچه اسرار، در چشم باد، آشپزباشی، پیامک از دیار باقی و ملکوت از‌جمله سریال‌های خاطره‌انگیزی به‌شمار می‌رود که آذری در آنها به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند پیشکسوت تاکید می‌کند از آنجا که مردم او را به‌عنوان یک کمدین می‌شناسند، ترجیح می‌دهد تا فعالیت‌هایش در حوزه طنز و کمدی باشد. آذری همچنین ماندگاری نقش را به بلندی و کوتاهی‌اش وابسته نمی‌داند و نقش خودش در سریال هزاردستان و در قالب یک دربان هتل را مثال می‌آورد که به‌رغم کوتاهی، ماندگار شده است. به باور این هنرمند پیشکسوت، رادیو دیگر مانند گذشته شنونده ندارد و ضریب نفوذش را در میان مردم از دست داده است.

این روزها چه می‌کنید؟
با توجه به ایام سوگواری محرم، برنامه شاد و مفرحی چه در رادیو و چه فضای عمومی نداریم. قبل از ماه محرم در شهرهای مختلف و از‌جمله نجف‌آباد برنامه طنز اجرا می‌کردم. اخیرا برای بازی در سریال اجل معلق به کارگردانی عادل تبریزی قرارداد بسته‌ام. البته بازی در این سریال خیلی طولانی نیست. روزهای پنجشنبه و جمعه هم برنامه هفت کوچه را در رادیو فرهنگ اجرا می‌کنم که طنز است و از ساعت ۹ تا ۱۱روی آنتن می‌رود. این برنامه بسیار هم پرشنونده است و به‌ویژه در شهرستان‌ها و روستاها مخاطبان زیادی دارد. بالاخره ما پا به سن گذاشته هم هستیم و دیگر نمی‌توانم مثل گذشته پرکار باشم.
از شادی مردم لذت می‌برم
چرا در عرصه بازیگری کم‌کار هستید؟
کار اصلی من کمدی است ومردم بیشتر مرا به‌عنوان کمدین می‌شناسند؛به همین دلیل هر نقشی راقبول نمی‌کنم. البته برای هر نقشی هم انتخاب نمی‌شوم‌. بارها پیش آمده که پیشنهاد بازی داشته‌ام اما خودم گفته‌ام که مناسب این نقش نیستم و فلان همکارم را معرفی کرده‌ام‌. مردم هم از من انتظار شادی دارند و با این شرایط، شانس بازی‌کردنم پایین می‌آید. البته در کارهای زیادی بازی کرده‌ام اما تقریبا همگی تم طنز داشتند. با بهترین کارگردان‌ها همکاری داشته‌ام.

یکی از نقش‌های ماندگارتان در سریال هزاردستان است. این نقش با وجود کوتاهی ماندگار شد.
این نقش اصلا دیالوگ نداشت. شاید بشود اصلا گفت نقش نبود اما ماندگار شد. ماندگاری نقش به کوتاهی و بلندی‌اش نیست. ابتدا قرار بود فقط در دوقسمت هزاردستان حضورداشته باشم اما آن‌قدر خوب بازی کردم که مرحوم حاتمی گفت باید تا آخر بمانی.گاهی از خودم چیزی به نقش اضافه می‌کردم که مرحوم حاتمی خوشش می‌آمد. به نقشم در سریال هزاردستان افتخار می‌کنم‌. خدا رحمتش کند؛ دیگر مثل علی حاتمی نمی‌آید. اصلا خودش را نمی‌گرفت و با همه معاشرت داشت و می‌جوشید.

در کارنامه بازیگری‌تان نقش‌های تقریبا منفی هم به چشم می‌خورد؛ مثل نقشی که در سریال آشپزباشی داشتید.
در آشپزباشی نقش آقای جوادی را بازی می‌کردم که بنگاه املاک داشت. نقش منفی مطلق نبود و بیشتر خاکستری بود. با این‌حال، علاقه قلبی خودم نقش‌های کمدی است.
از شادی مردم لذت می‌برم

شماهنرپیشگی‌وکارگردانی خوانده‌اید وشاگرداساتیدی مانندبهرام بیضایی وعباس جوانمرد بوده‌اید.چگونه شد که واردکاررادیو شدید؟
زمانی که ۱۷ـ۱۶ ساله بودم در مدرسه نمایش بازی و اجرا می‌کردم. دیپلم که گرفتم رفتم هنرکده هنرهای دراماتیک که آن‌زمان در چهارراه آبسردار بود. یک دوره دو ساله آنجا گذراندم. در روزنامه یک آگهی دیدم که برای برنامه طنز هنرپیشه می‌خواست. رفتم امتحان دادم و پذیرفته شدم. بعد از مدتی رادیو از تیم ما دعوت کرد که یک جمعه در ماه برنامه داشته باشیم. از این طریق وارد رادیو شدم. مرحوم حمید قنبری کارم را دید و دعوت کرد تا در برنامه‌اش حضور داشته باشم. در گروه قنبری، بزرگانی مثل منوچهر نوذری، مرتضی احمدی، مهین دیهیم و دیگران حضورداشتند. دیگردررادیوماندگارشدم. رفتم قصه شب و بعد هم به برنامه‌های کودک دعوت شدم. پس از انقلاب هم رسمی رادیو شدم و حالا هم بازنشسته رادیو هستم. 

شما درسریال‌های خاطره‌انگیزی از‌جمله هزارستان،مش‌خیرا...صندوقچه اسرار،درچشم باد، آشپزباشی، پیامک ازدیارباقی و ملکوت بازی کرده‌اید. سریال مورد علاقه خودتان کدام است؟
من ازکارکردن با مسعود جعفری‌جوزانی درسریال درچشم بادوعلی حاتمی درهزاردستان خیلی لذت بردم.یک کارهم با مهران غفوریان داشتم به نام من پلیس نیستم که آن‌ هم خیلی برایم جالب بود. کلا سریال‌های طنز را خیلی دوست دارم. 

مردم شما رابیشتر بانقش‌های رادیویی‌تان به‌ یاد می‌آورندیا بازی‌هایتان درسریال‌های تلویزیونی؟
مردم هنوز برنامه صبح جمعه با شما وکاراکترهایش رادوست دارند.شخصیت آقای کارمندیان در صبح جمعه با شما خیلی گرفته بود. مردم آقای شوت‌زاده را هم خیلی دوست داشتند. من درپشت میکروفن رادیو با مخاطب کاملا صادق هستم.

حال واحوال رادیوچطوراست؟
فکر می‌کنم در حال حاضر، مردم از رادیو بیشترانتظار موسیقی رادارندتاگفتار. بیشتر برنامه‌های رادیو گفتارمحور است، در حالی‌که باید سهم بیشتری به آهنگ و موسیقی داد. موسیقی باعث نشاط شنونده می‌شود. خوانندگان خیلی خوبی هم داریم.

از آنجا که در عرصه دوبله هم فعال بوده‌اید، نظرتان درباره کیفیت و وضعیت این روزهای هنر دوبله چیست؟
صحبت دوبله را نکنید! اکثر بزرگان این هنرکه به رحمت خدا رفته‌اند. یک‌زمانی با مرحوم فرهنگ مهرپرور برای کار دوبله رفتیم. گفتند باید آزمون بدهید. آن‌زمان مرحوم منوچهر اسماعیلی،رئیس سندیکای دوبلورها بودند.ایشان ناراحت شدندوگفتندشما ۵۰ سال پشت میکروفن رادیوبوده‌ایدوحالا بیاییدوامتحان بدهید؟همان‌ موقع زیرکارت دوبلوری مراامضاکردند‌اما در نهایت در دوبله به من نامهربانی شد. گفتند صدای شما رادیویی است.

شمادرکارهای‌کودک هم بازی‌کرده‌اید،مثل فیلم دزدعروسک‌ها وسریال هزاران‌برگ‌وهزاررنگ. کار برای کودکان راچقدردوست دارید؟
خیلی زیاد. عاشق بچه‌ها هستم‌. دررادیو هم با خانم عذرا وکیلی برای کودکان کار کرده‌ام. با مرحوم فرهنگ مهرپرور هم کار کودک زیاد کردیم. فرهنگ دوست صمیمی من بود. خدارحمتش کند؛ ناغافل رفت. دوست داشتم با آقای داریوش فرضیایی هم همکاری داشته باشم که متاسفانه فرصت کار فراهم نشد.

از میان گویندگی، بازیگری، مجری‌گری و دوبلوری، حوزه مورد علاقه خودتان کدام است؟
اولویت اصلی من تماس داشتن با مردم است. ازبودن با مردم لذت می‌برم. وقتی می‌بینم شاد هستند بهترین حس را دارم. مستند آقای شادخوان درباره زندگی من ساخته شده است. دراین مستند،می‌روم وسط سبزه‌میدان تهران وبرای مردم سازدهنی می‌زنم. مردم ازپیر و جوان و زن و مرد چقدر واکنش‌های خوب نشان می‌دهند. این موضوع برایم ارزش دارد.من ۵۰سال است‌ که‌ در رادیو هستم. مردم صدای مرا می‌شناسند و دوستم دارند.اگر درست برای مردم کار کنی، امکان ندارد فراموشت کنند. من عاشق مردم هستم و کشورم را دوست دارم. از زندگی‌ام راضی هستم.یک همسر خوب دارم که ۵۰ سال است با او زندگی می‌کنم. همسرم بزرگ‌ترین نعمتی است که خدا به من عطا فرموده.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها