پیچیدگی بیشتر در مذاکرات آتش بس

درحالی که برخی تحلیلگران از احتمال انعطاف بیشتر رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس پس از سفر نخست وزیر این رژیم به آمریکا خبر می‌دادند منابع آگاه به رویترز اعلام کردند تل‌آویو خواسته جدید دیگری را در مذاکرات آتش‌بس غزه مطرح کرده که باعث پیچیده‌تر شدن این مذاکرات شده است.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۷۴
 
این خبرگزاری به نقل از چهار منبع مطلع اعلام کرد تل‌آویو با نقض توافق پیشین در خصوص اجازه بازگشت آزادانه به غیرنظامیان فلسطینی از جنوب نوار غزه به شمال آن شرط کرده است که آوارگان پیش از بازگشت از جنوب باید تحت بازرسی‌های امنیتی قرار گیرند. منبع غربی یادشده در این رابطه گفته مذاکره‌کنندگان اسرائیلی خواستار ایجاد سازوکاری برای بازرسی غیرنظامیان فلسطینی هنگام بازگشت به شمال نوار غزه هستند و مدعی شده‌اند که بیم آن دارند این افراد از نیروهای حماس حمایت کنند. منبع فلسطینی مذکور و دو منبع مصری نیز که اشاره‌ای به نام آنها در این گزارش نشده، به رویترز گفته‌اند حماس این خواسته جدید تل‌آویو را رد کرده است. دو منبع مصری یادشده همچنین خبر دادند یک نقطه‌اختلافی دیگردرمذاکرات آتش‌بس،خواسته تل‌آویو برای کنترل مرزهای مشترک نوارغزه ومصر است که قاهره آن رانمی‌پذیرد. مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس غزه مدتی است که بار دیگر از سر گرفته شده است.اما منابع خبری گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح شروط جدید، مذاکرات را به بن‌بست رسانده است. شروط جدید نتانیاهو در مذاکرات حتی صدای مقامات رژیم صهیونیستی را نیز درآورده است.روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت اخیرا گزارش داد یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم در جلسه‌ای پشت درهای بسته به مقامات این رژیم گفته شرایط برای توافق مهیاست، اما نتانیاهو کار را پیچیده می‌کند. دیوید بارنیاع، رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز اخیرا در اظهاراتی شروط جدید نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس را مانعی بر سر دستیابی به توافق دانست. بیش از۹ماه است نوارغزه شاهد جنگ ویران‌کننده‌ای است که منجر به شهادت بیش از ۳۹ هزار فلسطینی شده است. نوار غزه تحت محاصره نیروهای اسرائیلی قرار دارد و این رژیم فقط به بخش محدودی از کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود به غزه می‌دهد.
درهمین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درنشست مطبوعاتی روزپنجشنبه اعلام کرد هیچ چهارچوب زمانی برای حصول توافق بین حماس و اسرائیل برای تبادل اسرا و آتش‌بس غزه وجود ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا علاوه بر این عنوان کرد که طرف‌ها هنوز در خصوص نحوه برقراری امنیت در غزه به توافق دست نیافته‌اند. سخنگوی کاخ سفید هم اظهار کرد در مذاکرات آتش‌بس هنوز شکاف‌هایی وجود دارد.اوگفت به اعتقاد واشنگتن این شکاف‌ها قابل رفع است. پیش ازاین وبگاه پولتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که جو بایدن در دیدار با نتانیاهو قصد دارد به او فشار آورد تا با حماس به توافق برسد. یکی از منابع نزدیک به دولت بایدن به این وبگاه گفت: «بایدن که از قید و بند رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رها شده، قصد دارد در مذاکره با نتانیاهو لحن تندتری به منظور توافق با حماس اتخاذ کند.»
بر اساس این گزارش،‌ بایدن برای آن‌که یک میراث سیاسی از خود برجای بگذارد، نیاز دارد توافق آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس را نهایی کند. منابع این وبگاه تحلیلی می‌گویندکه این توافق «درمراحل نهایی خود است» اما موانعی جدی در بخش نتیجه‌گیری آن وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها