سرتیپ مایکل موزلی ، فرمانده عملیات های مشترک خاطرنشان می کند که در مدت 9 ماه منتهی به شروع رسمی جنگ در مارس 2003 ، هواپیماهای امریکا و انگلیس ، حدود 22 هزار پرواز عملیاتی انجام دادند و 391 هدف به دقت انتخاب شده
کد خبر: ۱۴۳۵۲۵
را مورد اصابت قرار دادند.
وی توضیح می دهد که این پروازها ، با حذف نیاز به بمباران های طولانی مواضع عراقی ، پایه های پیروزی نظامی را فراهم کردند. عراق ، اعتراض شدید خود به بمباران ها را به سازمان ملل اعلام کرد ولی به گونه ای که لندن و واشنگتن انتظار داشتند ، رفتار نکرد. زمانی که امریکا و انگلیس نتوانستند دستاویزی برای جنگ سرهم کنند ، به هر صورتی که بود به عراق حمله کردند که این امر خود گواهی بر همان «سوال واحد» است . «اد.هری من» ، روزنامه نگار انگلیسی گزارش می دهد که مهمترین تهاجمات قبل از جنگ به عراق ، گویا در 5سپتامبر 2002 زمانی انجام شد که هواپیماهای امریکایی و انگلیسی ، پایگاه هوایی صدام موسوم به H-3 در صحرای غربی عراق را ویران کردند.وی اضافه می کند که این حمله ، سیستم دفاعی ضدهوایی و ارتباطاتی و نیز هواپیماهای عراقی را منهدم کرده و راه را برای تهاجم برنامه ریزی شده هموار کرد. دو روز بعد از این ماجرا ، تونی بلر برای دیدار با بوش وارد واشنگتن شد. در کنفرانس مطبوعاتی ، بلر فهرستی از اقدامات عراق برای پنهان کردن سلاحهای کشتارجمعی اش را ارائه کرد که البته در این مورد ، نه تنها چندین ماه بلکه سالها بود که حقیقت را نمی گفت . بلر با این که به بوش توصیه می کرد که مسیر دیپلماتیک را دنبال کند ولی خود به خوبی می دانست که جنگ مدتهاست که در حال انجام است . در تمام مدت ، بوش و بلر اطمینان حاصل می کردند که اقدام خشونت آمیز دولتهایشان ، از بررسی توسط پارلمان ، کنگره و مردم در هر دو کشور مصون خواهد بود. نقشه خوشه های عمل علیه عراق در جهت تلاش برای تراشیدن بهانه ای برای حمله که در یادداشت مورخه 23 جولای 2002 ماتیو رایکرافت ، مشاور سیاست خارجی سفیر انگلیس خطاب به سفیر امریکا دیوید مانینگ توضیح داده شده است مهمترین افشاگری یادداشت های داونینگ استریت است. این طرح ، شگرد مهمی است . متخصصان جنگ روانی در دولت آیزنهاور توصیه کردند که «ایالات متحده به طور مخفیانه ، اقداماتی را برای به راه انداختن آشوبهای توده ای با هدف تحریک شوروی به دخالت علنی در آلمان شرقی و دیگر اقمار شوروی ،انجام دهد».
دولت ایالات متحده بلافاصله پس از این که تانکهای شوروی ، تظاهرات عمومی کارگری در برلین شرقی را سرکوب کردند، به طور محرمانه ای این توصیه را پذیرفت . مثال دیگری از این ترفند ، حملات اسرائیل به لبنان در 1982بود که به دنبال برانگیختن واکنش سازمان آزادیبخش فلسطین (PLO) بود تا به عنوان بهانه ای برای حمله برنامه ریزی شده از آن بهره گرفته شود.

اثر: نوام چامسکی
مترجم : یعقوب نعمتی وروجنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها