یک فوق تخصص درد، نسبت به استفاده از واژه‌ غیرعلمی «جا اندازی دیسک» که افراد فاقد صلاحیت علمی بر سر زبان ها انداخته اند، واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۴۱۸۷۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، دامون آزاد، در گفتگو با مهر گفت: واژه غیرعلمی به نام جاندازی دیسک اخیراً از طرف عده‌ای افراد فاقد صلاحیت علمی در جامعه مطرح می‌شود که در واقع چنین کاری عملی نیست.

وی افزود: دیسک‌ها در قسمت جلویی و بین جسم دو مهره قرار دارند. وقتی که در اثر فشار و ماساژ قدرتمند از پشت ستون فقرات به مهره‌ها فشار وارد می‌شود تنها می‌تواند باعث جابجایی مهره به سمت جلو و شکستن اجزا استخوانی مهره شود و با این کار مهره فقط به سمت جلو جابجا می‌شود و حتی احتمال قطع نخاع نیز وجود دارد.

این فلوشیپ درد گفت: بنده در چند ماه اخیر دو بیمار داشته‌ام که برای جااندازی دیسک و تحت تأثیر تبلیغات کاذب و دروغین به افراد فاقد صلاحیت علمی و غیرمتخصص مراجعه نموده و بدین ترتیب دچار قطع نخاع شده‌اند.

وی افزود: یکی از این بیماران در اثر فشار وردنه نانوایی به پشت وی قطع نخاع شده و مسیر زندگی او کاملاً تغییر کرده است.

این فوق تخصص درد تاکید کرد: عملاً برای این بیماران نمی‌توان کار خیلی مثبتی انجام داد و فقط با بعضی داروهای آرامبخش و مُسکن‌ها کمی درد ایشان را کاهش می‌دهیم.

وی افزود: البته این نکته قابل ذکر است که ماساژ اصولی برای ریلکسیشن و رفع اسپاسم عضلات و همچنین حرکات دستی و با دستگاه جهت تقویت عضلات اطراف ستون فقرات توسط پزشکان کایروپرکتور و فیزیوتراپ‌ها مفید است.

آزاد گفت: نتیجه نهایی اینکه برای امور درمانی و بیماری‌ها فقط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و افراد غیر پزشک و غیرمتخصص هیچ گونه آگاهی علمی نسبت به آناتومی ستون فقرات و راهکارهای علمی و درمانی آن ندارند و حتی می‌توانند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری بر سلامت بیماران شوند و «جااندازی دیسک»، واژه‌ای کاملاً غیرعلمی و غیر عقلانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها