معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: نخستین ساختمان انرژی مضاعف کشور با تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق به ارزش ۳۳۰ میلیون تومان، در منطقه ۱۳ شهرداری این کلانشهر ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۴۱۰۱۸۸

جام جم آنلاین اصفهان؛ مهدی بقایی اظهار کرد: در رده‌بندی ساختمان‌ها به‌لحاظ مصرف انرژی، رده نخست به ساختمان‌هایی اختصاص دارد که «دوستدار انرژی» نامیده و تا حدود ۲۰ درصد از انرژی آن‌ها به صورت پاک تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه رده دوم شامل ساختمان‌های سبز است که میزان صرفه‌جویی را به ۵۰ درصد رسانده است، افزود: ساختمان‌های «انرژی صفر» با هم‌تراز کردن انرژی مصرفی و انرژی تولیدی در رده بعدی ساختمان‌ها قرار دارد و در رده چهارم نیز ساختمان‌های «انرژی مضاعف» به‌شمار می‌رود که انرژی تولیدی خود را به بیش از انرژی مصرفی رسانده است.

ایجاد ۲ ساختمان «انرژی صفر» در سال‌های گذشته

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۱ نسبت به ایجاد ساختمان انرژی صفر اقدام کرد؛ آن زمان شرکتی از کشور آلمان این طرح را ارائه داد تا به‌صورت آزمایشی در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ اجرا شود، اما طرح به سرانجام نرسید تا اینکه در دوره پنجم مدیریت شهری، ساختمان خدمات شهری منطقه هشت به انرژی صفر رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح به‌صورت کامل‌تر در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ اجرا شده است، اظهار کرد: در این ساختمان که در رده ساختمان‌های «انرژی مضاعف» قرار دارد، شیشه‌ها به‌صورت سه‌جداره طراحی شده است و بین همه شیشه‌ها یک فضای خالی وجود دارد که منجر به ایجاد فضای گلخانه‌ای در ساختمان می‌شود و هدر رفت انرژی را به صفر می‌رساند.

بقایی ادامه داد: استفاده از مصالح عایق، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، تنظیم دقیق رادیاتورها و سایر بخش‌های مرتبط با مصرف برق از دیگر اقدامات انجام شده در این ساختمان است.

تولید سالانه ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت برق در ساختمان انرژی مضاعف

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه دیماند (میزان برق مورد نیاز تأسیسات ساختمانی) در ساختمان خدمات شهری منطقه ۱۳ از ۲۵ به ۱۸ کیلووات تقلیل یافته است، اضافه کرد: با نصب پنل‌های خورشیدی روی بام ساختمان و سقف سایبانی که برای خودروها تعبیه شده است، موفق شدیم به ۱۰ کیلووات برق تولیدی این ساختمان، ۵۵ کیلووات دیگر هم اضافه کنیم و میزان آن را به ۶۵ کیلووات برسانیم.

وی تاکید کرد: در ساختمان انرژی مضاعف ۷۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال صرفه‌جویی می‌شود و تولید برق در آن به ۱۸۰ هزار کیلووات ساعت در سال رسیده است.

بقایی با اشاره به هزینه‌های مورد نیاز برای تأمین تأسیسات تولید انرژی پاک در این ساختمان خاطرنشان کرد: بالغ بر یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان برای پنل‌های خورشیدی و حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای بهینه‌سازی این ساختمان هزینه شده است که در مجموع به هزینه‌ای حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد؛ همچنین درآمد سالیانه از طریق تولید برق در این ساختمان بالغ بر ۳۳۰ میلیون تومان است که با کسر هزینه‌های صرف شده به سودی بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان می‌رسیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید روشنایی با استفاده از آئینه و عایق‌بندی حرارتی ساختمان را از ویژگی‌های مهم این طرح برشمرد و گفت: یکی از نکات قابل توجه در ساختمان انرژی مضاعف منطقه ۱۳، استفاده از یک لوستر ویژه است که از طریق یک آئینه و بدون استفاده از انرژی برق، نور را به سایر نقاط ساختمان منعکس می‌کند.

وی ادامه داد: این طرح از سوی یک شرکت دانش‌بنیان جوان ارائه و به‌صورت آزمایشی در این ساختمان اجرا شده است.

بقایی خاطرنشان کرد: ساختمان انرژی مضاعف منطقه ۱۳ برای نخستین‌بار در کشور در شهر اصفهان اجرا شده است و قابلیت آن را دارد که به‌عنوان الگویی برای سایر شهرها ارائه شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها