مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

22 درصد از آب کشاورزی استان به وسیله قنوات تامین می شود

یزد- سید ابوالفضل وکیلی گفت: عمده شهرستانهای پرورش دهنده زنبور عسل تفت، مهریز و خاتم است که در این بین شهرستان تفت با استقرار 55 درصد کلنی ها در آن رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۳۱۹

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن بیان اینکه ،عسل استان یزد به علت رطوبت پائین ، وجود گونه های مرتعی خاص ( فرفیون ها ) و نسبت قندها، از مرغوبترین عسل های کشور محسوب می شود اظهار داشت: در استان حدود 837 زنبورستان با بیش از 87هزار کلنی زنبورعسل وجود دارد و در سال 1401 حدود 442 تن عسل از ان تولید شده است.

وی افزود: عمده شهرستانهای پرورش دهنده زنبور عسل تفت، مهریز و خاتم است که در این بین شهرستان تفت با استقرار 55 درصد کلنی ها در آن رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

سید ابوالفضل وکیلی با اشاره به آب و هوای استان گفت: علی رغم اینکه استان یزد کویری و از استانهای خشک و کم بارش است، ولی در دامنه های قله شیر کوه و کوهپایه های اطراف آن،  آب و هوا مساعد و پوشش گیاهی با گونه های کمیاب مرتعی مناطق نسبتا خوبی را برای پرورش زنبور عسل ایجاد کرده ، لذا در مقطعی از سال ( اواخر زمستان تا اوایل تابستان) در کوهپایه های اطراف شیرکوه پرورش زنبور عسل رونق دارد.

وی افزود: زنبور عسل با انجام عمل گرده افشانی گیاهان وافزایش کمی و کیفی تولیدات زراعی، باغی و مرتعی جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور و محیط زیست دارد.

وکیلی گفت: عمده ترین مشکلات زنبورداری استان بالابودن هزینه نگهداری و کوچ ، کمبود تسهیلات بلند مدت و کم بهره ، خشکسالی های پی در پی چند سال اخیر در استان و استانهای همجوارکه باعث کاهش تولید شده است، مشکلات بیمه زنبورداران و شاغلین در زنبورستانها، استفاده بی رویه کشاورزان و باغداران از سموم دفع آفات و حشره کش ها و غیره می توان اشاره کرد.

به گفته این مقام مسئول و با پیگیری های انجام شده توسط استان و وزارت جهاد کشاورزی مشکل بیمه، تسهیلات و نهاده های زنبوداران در حال بررسی بوده و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته و انشالله در آینده نزدیک این مشکل نیز مرتفع میگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها