وکلای حمید نوری در دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر؛

مدت زمان بازداشت و انفرادی نوری، رکورد جهانی است

وکلای حمید نوری در دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر ایرادات و اشکالات اساسی به روند بازداشت و محاکمه وی در سوئد وارد کردند.
وکلای حمید نوری در دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر ایرادات و اشکالات اساسی به روند بازداشت و محاکمه وی در سوئد وارد کردند.
کد خبر: ۱۴۰۸۴۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری در سوئد روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ می) برگزار شد و وکلای حمید نوری در این جلسه علاوه بر وارد کردن ایراداتی به روند دادرسی، اقدامات صورت گرفته در بازداشتگاه علیه این شهروند ایرانی را نیز به چالش کشیدند.

هانا لارسون، وکیل سوئدی حمید نوری در بخشی از اظهارات خود به مدت طولانی بازداشت وی اشاره کرد.

لارسون می‌‎گوید که حمید نوری اکنون ۳.۵ سال را در بازاشتگاه‌های سوئد به صورت انفرادی گذرانده و در اصل این یک رکورد برای مدت بازداشت به شمار می‌رود و بدرفتاری‌هایی که با وی شده نیز بسیار فجیع است

لارسون یادآوری می‌کند: جلوی تمامی مدارکی که باید به دست حمید نوری می‌رسیده، گرفته شده است، تنها مدارکی که به دست او رسیده مدارکی است که مربوط به تحقیقات اولیه بوده است و این ادعای دادستان که این اسناد دوباره به حمید نوری واگذار شده، درست نیست، در حالی که این اسناد برای موکل ما ارزش زیادی داشته و اکنون ما آنگونه که باید نمی‌توانیم از او دفاع کنیم و برای دفاع آماده باشیم.

وکیل حمید نوری در ادامه می‌گوید در طول مدت بازداشت، قرار بر این بوده که همسر و فرزندان و خانواده او بتوانند با وی ملاقات داشته باشند، اما این اتفاق روی نداده است، مسئولان بازداشتگاه‌ها فرصت کافی را برای ترتیب دادن این ملاقات‌ها داشته‌اند، اما این کار را نکردند.

وی افزود: خانواده حمید نوری ادعا‌های بازداشتگاه را تکذیب می‌کنند؛ پسر حمید نوری دو ماه پیش برای ملاقات وی به سوئد آمده بود، اما اجازه ملاقات به او ندادند. این سفر مخارج سنگینی برای آن‌ها به همراه داشته و از نظر احساسی نیز برای خانواده نوری این محدودیت‌هایی که بازداشتگاه اعمال میکنه بسیار سخت و سنگین بوده است.

لارسون در ادامه می‌گوید که حمید نوری در تماس‌هایی که با خانواده خود دارد بسیار محدود می‌تواند درباره اشخاصی که دادستان و شکات از آن‌ها نام برده‌اند صحبت کند. اداره مراقبت از بزهکاران می‌نویسد که وی می‌تواند حق ملاقات حضوری و الکترونیکی داشته باشد، اما ملاقاتی انجام نمیشود، این در حالی است که طبق قوانین بازداشتگاه باید از قانون پیروی کند.

وی افزود:بعد از دوره‌های طولانی زندان انفرادی، از آغاز ماه فوریه تا ۲۱ مارس ۲۰۲۳ وی را با افرادی هم سلول کرده‌اند که نمی‌تواند با آن‌ها هیچ ارتباطی برقرار کند (فردی از اریتره که زبان او را بلد نیست و اکنون به این صورت است که دوباره وی را با فردی در یک سلول گذاشتند که زبانش را نمی‌داند و فکر می‌کنیم که این شخص نیز از اریتره است.)

وکیل حمید نوری افزود: اتفاق دیگری که افتاده این است که همه یادداشت‌ها، لپ تاپ و آی‌پد او را از دو هفته پیش تاکنون گرفته و گفته‌اند که اگر می‌خواهد به آن‌ها دسترسی داشته باشد می‌تواند این درخواست را مطرح کند و به یک اتاق ویژه برود؛ در سال نو میلادی هم این اتفاق افتاد. ما گفتیم که او باید به این اوراق دسترسی داشته باشد و سپس اجازه این دسترسی را دادند؛ سوم ژانویه بود و حمید نوری بر این عقیده بود که باید به این یادداشت‌ها دسترسی داشته باشد. دوباره این یادداشت‌ها را از او پس گرفتند و زمانی که قصد رفتن به اتاق ویژه را دارد می‌گویند که امکان جابجایی وجود ندارد

علاوه بر این حمید نوری مشکل بینایی دارد و از مسئولان بازداشتگاه درخواست کرده تا او را نزد چشم پزشک ببرند، اما آن‌ها با او همکاری نمی‌کنند.

وکیل حمید نوری گفت: اقلامی که حمید نوری در بازداشتگاه نیاز دارد را با تاخیر به او تحویل می‌دهند؛ در یک مورد او در روز ۲۴ آوریل چیزی را درخواست کرده بود و ما ۱۴ می‌ برای تحویل آن در بازداشتگاه بودیم و اجازه تحویل را ندادند.

وی تاکید کرد: تمامی این مشکلات از ما وقت اضافه می‌گیرد. همواره باید با بخش مراقبت از بزهکاران در تماس باشیم. این غیرمنطقی است که ما این همه وقت برای این موضوع بگذاریم.

ارزیابی ادله اثبات
توماس بودستروم، وکیل دیگر حمید نوری در ادامه جلسه دادگاه در خصوص ارزیابی ادله اثبات مواردی را مطرح و ایراداتی را به ادعا‌های مطرح شده از سوی شکات وارد کرد.

بودستروم در بخشی از اظهارات خود می‌گوید: این دادگاه خیلی حالت ویژه و خاصی دارد. یک اتفاقی ۳۵ سال پیش افتاده است، آن هم در کشوری به کل جدا از اینجا (سوئد)، بدون اینکه هیچگونه همکاری با دولت آن کشور وجود داشته باشد.

گفتنی است، روز سه‌شنبه دهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری برگزار شد؛ این جلسه از ساعت ۹:۰۰ شروع و تا ساعت ۱۵:۰۰ ادامه داشت.

به گفته عطیه دختر حمید نوری، در این جلسه ابتدا دادستان‌ها صحبت کرده و سپس وکلای شکات و شاهدان اظهاراتی را مطرح و در پایان نیز وکلای تسخیری حمید نوری مواردی را مطرح نمودند

عطیه نوری می‌گوید که دادگاه روز سه‌شنبه به بررسی ادعا‌های تعدادی از شکات و شاهدان پرداخته و آن‌ها ادعا‌های خود را مجدد تکرار کردند، ادعا‌هایی که نه تنها از نظر قضایی بلکه از نظر عموم جامعه نیز بی‌ارزش و متناقض به شمار می‌روند.

به گفته وی، مستنداتی که در دادگاه سوئد از سوی شکات و شاهدان ارائه شدند در سطح یک دادگاه بین‌المللی نبوده و بسیار ضعیف هستند

عطیه نوری که در استکهلم است همچنین اظهار داشت: دادگاه سوئد در جلسه دیروز شاهد ادعا‌هایی تکراری و ضد و نقیض درباره پرونده حمید نوری بوده است.

حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورتی خشن و غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگه داری شد.

این شهروند ایرانی بازداشت شده از سوی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، به حبس ابد محکوم شد.

جلسه بعدی دادگاه تجدید نظر حمید نوری ۲۹ ماه می‌ برابر با ۸ خرداد برگزار خواهد شد./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها