مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خبر داد؛

تخصیص نزدیک به ۵۰ درصد اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور در حوزه آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی میزان بارش ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: هم اکنون ۴۰ درصد ظرفیت سدها پر و ۶۰ درصد خالی است.
کد خبر: ۱۴۰۷۹۷۳

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: یوسف غفارزاده در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی تبریز افزود: متوسط بارش آذربایجان شرقی نیز کاهش یافته و یکی از موضوعات مهم کلانشهر تبریز، آب شرب آن است که تاثیر مستقیمی در رضایتمندی و رفاه شهروندان دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد آب شرب تبریز از زرینه رود میاندوآب، ۳۰ درصد آن از چاه‌ها و قنوات و ۱۵ درصد نیز از طریق سد « نهند» تامین می‌شود، اظهار کرد: کل مسیر ۱۴۰ کیلومتری انتقال آب، لوله گذاری فولادی شده و امسال قطعی آب در این شهر روی نخواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه سد نهند، به طور میانگین تنها ۲۰ درصد از کل ظرفیت خود، آب دارد، گفت: نبود رینگ آبی از بزرگترین مشکلات تبریز بوده و برای تکمیل این رینگ نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد.

غفارزاده، با اعلام اینکه رینگ آبی جنوب تبریز اجرا و به زرینه رود وصل شده است و شمال این شهر رینگ آبی ندارد، ادامه داد: تمام کلانشهرهای توسعه یافته کشور، دارای رینگ آبی بوده و از راه آن ها آب یکدست و با کیفیت مطلوب در اختیار شهروندان قرار می گیرد و مشکل افت فشار آب در این شهرها نیز وجود ندارد.

وی با اظهار نگرانی در مورد کاهش حجم آب سد نهند، خواستار مدیریت جدی در مصرف آب شد و اظهار کرد: رینگ شمال تبریز جزو پروژه‌های مدیریت شهری تعریف شده که نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در ذیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی گفت: در صورت تامین مالی پروژه آبدار کردن سد «ونیار» در عرض یکسال می توان این پروژه را تکمیل کرد که با این اقدام مهرانه رود تبریز نیز آبدار می شود.

غفارزاده، با بیان اینکه حدود چهار هزار میلیارد تومان برای ساخت سد شهید مدنی هزینه شده است، ادامه داد: سد شهید مدنی در پنج کیلومتری تبریز تکمیل و ۵۰ درصد تملک اراضی این سد نیز انجام شده است به طوری که اگر این سد آبگیری شود، ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب به ذخایر استان اضافه می شود.

وی با اشاره به اینکه کاربری سد شهید مدنی از کشاورزی به گردشگری تغییر یافته است، یادآور شد: در صورت مشارکت مالی شورای اسلامی شهر و شهرداری به سرعت می توان این مکان را به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل کرد چرا که این پروژه ارزش افزوده بالایی برای شهر دارد و دارای ۲ جزیره بوده که هر کدام ۲ برابر مساحت مجموعه ائل‌گلی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی با ارایه پیشنهاد ایجاد پروژه ای مشترک بین آبیاری و شهرداری در خصوص مسیل های ورودی تبریز، گفت: در صورتی که طرح مطالعاتی این پروژه به سرانجام برسد می‌توان در سفر دوم رییس جمهور اعتبار لازم را برای این پروژه اخذ کرد.

غفارزاده، افزود: انتقال آب ارس به تبریز آرزوی دیرینه مردم این شهر بوده که بر این اساس عملیات اجرایی یک ابر پروژه ۲۰ هزار میلیاردی آغاز شده و در مرحله لوله گذاری است.

وی اظهار کرد: این مسیر ۱۳۵ کیلومتری شامل چندین تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ آب است که تا چهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها