گروه ضد ایرانی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته ای» در تداوم سیاست های جنگ طلبانه خود و فضاسازی علیه افراد و نهادهای مخالف جنگ و تحریم، پنج دانشگاه آمریکایی را به همکاری با نهادهای ایرانی تحریم شده توسط واشنگتن و اتحادیه اروپا متهم کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۴۶۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، این گروه ضد ایرانی که ادعا می کند به نظارت بر تهدیدات نشات گرفته از ایران متمرکز شده است، در ماه دسامبر، چند نامه به دانشگاه فناوری ویرجینیا، دانشگاه واشنگتن، موسسه پلی‌تکنیک ورسستر، دانشگاه کلارکسون و دانشگاه لوئیزیانا در لافایت ارسال و ادعا کرده است افراد مرتبط با این دانشگاه ها در تحقیقات فنی با افراد مرتبط با سه نهاد ایرانی تحریم شده توسط دولت‌های غربی همکاری داشته اند.

این نهاد ضد ایرانی در اتهامات خود به مجموعه ای از مقالات پژوهشی منتشر شده در مجلات توسط دانشجویان، محققان یا اساتید این پنج دانشگاه به همراه افرادی از پژوهشکده هوافضای ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اسناد همکاری این دانشگاه ها با ایران اشاره کرده است.

به گفته اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، موسسه تحقیقات هوافضای ایران تنها نهادی است که مستقیماً توسط دولت آمریکا تحریم شده است. نامه‌های ارسال شده به دانشگاه‌ها ادعا می‌کنند که دانشگاه های کلارکسون و فناوری ویرجینیا در دو مقاله تحقیقاتی جداگانه با موسسه تحقیقات هوافضای ایران همکاری کرده‌اند.

این نهاد ضد ایرانی همچنین ادعا کرده است که دانشگاه علم و صنعت ایران «کنسرسیومی» از چندین مؤسسه دانشگاهی ایرانی است که دانشگاه صنعتی مالک اشتر بخشی از آن است و این دانشگاه به دلیل نقش آن در کمک به گسترش سلاح‌ های کشتار جمعی توسط دولت آمریکا تحریم شده است. دانشگاه شریف اگرچه از سوی دولت آمریکا تحریم نشده است، اما اتحادیه اروپا و انگلیس آن را تحریم کرده اند.

سخنگوی دانشگاه فناوری ویرجینیا در بیانیه‌ای به تارنمای آمریکایی واشنگتن اگزمینر گفت: این دانشگاه هرگز با موسسه تحقیقات هوافضا در ایران ارتباط برقرار نکرده است.

سخنگوی لوئیزیانا نیز گفت که تحقیق مشترک "عفیف فقیه" استاد مهندسی برق و کامپیوتر، با افرادی از دانشگاه علم و صنعت ایران با محققان دانشگاهی بوده است که یک نهاد تحریم شده نیست.

وی افزود: دانشگاه لوئیزیانا با نهادهای تحریم شده همکاری نمی کند.

سخنگوی مؤسسه پلی‌تکنیک ورچستر نیز به واشنگتن اگزمینر گفت که مقاله تحقیقاتی از دو دانشجو با همکاری محققان دانشگاه علم و صنعت ایران قبل از ورود این دانشجویان به این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ ارائه شده است.

این دانشگاه اعلام کرد: ما تأیید می کنیم که هیچ گونه همکاری یا مشارکتی بین این دو موسسه وجود ندارد. طبق اطلاعاتی که داریم، می‌توانیم تأیید کنیم که هیچ یک از افراد مرتبط با مؤسسه پلی‌تکنیک ورچستر با هیچ فرد مرتبط با دانشگاه علم و صنعت ایران همکاری نمی‌کنند.

دانشگاه کلارکسون نیز به واشنگتن اگزمینر گفت که بر اساس سیاست خود از تمام الزامات صادرات و تحریم های آمریکا پیروی می کند و این دانشگاه پیروی از تحریم ها را جدی می گیرد و در حال بررسی این موضوع است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها