یک دادگاه هند روز چهارشنبه 18 ژوییه 3 مرد را به اتهام مشارکت در بمب گذاری های سال 1993 در بمبئی که منجر به کشته شدن 257 نفرو مجروح شدن 713 نفر شد، به اعدام محکوم کرد.
کد خبر: ۱۴۰۰۶۸

به گزارش شبکه BBC ، دادگاه حکم داد ، پرویز شیخ، عبدالغنی ترک و محمد مشتاق تارانی به دلیل این بمب گذاری به چوبه دار آویخته شوند.
قاضی دادگاه بمب گذاری های 14 سال پیش را شرم آور و وحشیانه توصیف کرد.
این 3 نفر نخستین متهمانی هستند که احکام مجازات خود را دریافت کرده اند.

در مجموع 123 نفر، از جمله چند افسر پلیس، چند تبهکار و یک هنرپیشه مشهور سینمای هند، مظنون به دست داشتن در این بمب گذاری ها بودند.
گفته می شود که حملات سال 1993 توسط گروه های زیرزمینی در شهر بمبئی سازماندهی شده بود. چند ماه قبل از این حملات میان هندوها و مسلمانان بر سر تخریب مسجد تاریخی بابری درگیری های خونین رخ داده بودند.
بیش از 10 نفر کماکان در انتظار صدور احکام خود هستند و دادستانی هند خواستار حکم اعدام برای همه آنها شده است.
صدور حکم اعدام در هند غیرمعمول است و از آن بعیدتر اجرای حکم اعدام است.
داوود ابراهیم و تایگر ممون، دو مظنون اصلی در طراحی این بمب گذاری ها، متواری هستند.

در مجموع، 100 نفر برای مشارکت در حملات «جمعه سیاه» که بدترین حملات تروریستی در تاریخ هند بوده است، گناهکار شناخته شده اند.
دادگاه گفت ، پرویز شیخ، یکی از متهمانی که به اعدام محکوم شده، یک موتورسیکلت مملو از مواد منفجره را در یک بازار پرتردد در بمبئی پارک کرده و همچنین یک چمدان مملو از مواد منفجره را هتلی در این شهر قرار داده است.
دادگاه، مشتق تارانی، متهم دیگر، را به دلیل گذاشتن یک چمدان مملو از مواد منفجره در هتلی در بمبئی که تلفات زیادی شد و همچین پارک کردن موتورسیکلتی بمب گذاری شده در خیابانی پرتردد ، علی رغم این که منفجر نشد ، گناهکار شناخت.
عبدالغنی ترک، برای بمب گذاری در یک جیپ در نزدیکی اداره گذرنامه بمبئی گناهکار شناخته شده است.
دادگاه گفت ، این بمب گذاری بیش از بمب گذاری های دیگر باعث تلفات شد و 88 کشته و 159 مجروح به جای گذاشت.
بیشتر افرادی که در ارتباط با بمب گذاری های 1993 مجرم شناخته شده اند به حبس محکوم شده اند.

دادگاه روز سه شنبه 17 ژوئیه از صدور حکم اعدام برای 2 نفر از متهمان صرف نظر کرد زیرا مواد منفجره عمل نکرده بود.
متهمان شامل تبهکاران، قاچاقچیان، صیادان ماهی، ماموران گمرک، افسران پلیس، زنان خانه دار و یک بازیگر سینمای هند می شوند.
حکم بسیاری از آنها در غیابشان صادر شده و 35 مظنون همچنان متواری هستند که بسیاری از آنها در پاکستان مخفی شده اند. پاکستان این موضوع را تکذیب می کند.
قرار است ، سانجای دوت بازیگر سینمای هند، روز شنبه 21 ژوییه در دادگاه حاضر شود. او از مشارکت در توطئه برای بمب گذاری تبرئه شده اما برای داشتن سلاح غیرقانونی گناهکار شناخته شده است و ممکن است به 10 سال زندان محکوم شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها