رزمایش پدافند هوایی ارتش و سپاه این روزها در حال برگزاری است و بر اساس اعلام قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) کشور، بخشی از سامانه‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح برای احراز آمادگی جهت انجام رزمایش پیش‌ِرو از روز یکشنبه تمرین عملیاتی خود را آغاز کردند و قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) هم اعلام کرد این تمرینات عملیاتی با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی در برخی نقاط کشور در تاریکی شب انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۹۷۴۳

مرحله اصلی رزمایش تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۱ با طراحی‌های انجام‌گرفته در دوسوم از آسمان کشور و در گستره بیش از یک میلیون کیلومتر مربع از نیمه‌شب دوشنبه در حال برگزاری است.

فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) درباره جزئیات این رزمایش اعلام کرده است: رزمایش امسال در مناطق واقعی و مراکزی که سامانه‌های پدافندی طی سال در آن مستقر هستند انجام می‌شود. امیر رحیم‌زاده گفته است: بیش از ۱۰۰فروند هواپیمای باسرنشین و بدون‌سرنشین تحت کنترل نیروی هوایی ارتش در قالب نیروی نارنجی مراکز حساس هسته‌ای مانند فردو و مراکز حساس نظامی را مورد حمله قرار می‌دهند و عملکرد سامانه‌های پدافندی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در رزمایش امسال گوشه‌ای از لایه پنهان پدافند هوایی که برای عدم‌کشف در تونل‌های زیرزمینی قرار گرفته‌اند و در زمان نیاز از زیر زمین خارج می‌شوند و بعد از عملیات به زیر زمین می‌روند؛ به نمایش گذاشته می‌شود. حالا روز گذشته سه‌شنبه نهم اسفندماه در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۱سامانه‌های بومی ۱۵خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران در شرایط رزم واقعی در نخستین ساعات بامداد دیروز علیه اهداف متخاصم اقدام تاکتیکی انجام داده با موفقیت اهداف واگذاری توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را سرنگون کردند.

سامانه موشکی ۱۵خرداد یک سامانه پدافند هوایی میان‌برد است که توانایی درگیری مؤثر با طیف متعدد اهداف با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را دارد که قادر است ۶ هدف را به‌طور همزمان کشف و رهگیری و با طیف متنوع موشک‌های بومی نسبت به انهدام آنها اقدام کند. سامانه سوم خرداد نیز مجهز به رادار آرایه فازی فعال و قابلیت درگیری همزمان با ۴ هدف و شلیک ۸ موشک به اهداف (دو موشک برای هر هدف) است. به‌کارگیری این سامانه روی شناور دریایی متحرک از جمله اتفاقات مهمی بود که برای سوم خرداد رقم خورده است. درخشش این سامانه با انهدام پهپاد جاسوسی از خانواده گلوبال هاوک در خرداد ۱۳۹۸ رخ داد که موشک سوم خرداد شلیک‌شده از سامانه سوم خرداد موفق شد در ارتفاع بیش از ۱۵کیلومتری پهپاد پیشرفته و گرانقیمت مجهز به انواع سامانه‌های هشداردهنده و جنگ الکترونیک را تسلیم اراده جوانان متخصص و انقلابی ایران کند.

انهدام پهپاد مهاجم توسط «دزفول» و «مجید»

همچنین در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بامداد دیروز سامانه‌ پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند. در همین زمینه امیر سرتیپ دوم فرجپور، سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی اظهار کرد: در این رزمایش با شبیه‌سازی حمله موشک‌های کروز، پهپادهای هدایت شونده، پهپادهای پرسه‌زن و... نسبت به ارزیابی توانمندی مقابله‌‍ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد. سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابه‌جایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد. همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم پدافند هوایی کشور در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد. سامانه دفاع هوایی کوتاه برد، ارتفاع پایین دزفول تمام متحرک است. این سامانه برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیماهای بال ثابت و بالگردهای سرنشین دار و بی‌سرنشین، موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رها شده از هواپیماها در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده و بهره‌گیری از رایانه کنترل آتش و سامانه‌های دیجیتال و استقرار موشک‌ها به صورت عمودی باعث کاهش زمان واکنش سامانه شده است.

اجرای عملیات جنگ الکترونیک و سایبری

همچنین در اولین روز از رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۱، عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری روی سامانه‌های پدافندی با موفقیت تمرین شد. استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش یکی از ویژگی‌های مهم بوده به طوری که در این مرحله از رزمایش، با ایجاد اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌های کشف و شناسایی پدافند هوایی در ارتفاعات و لایه‌های مختلف به وسیله پهپادهای اخلالگر، پایداری و قابلیت بقا و تداوم عملیات سامانه‌ها اعم از رادارها و سامانه‌های جمع‌‍‌آوری سیگنالی به عنوان یکی از اجزای اصلی پدافند هوایی در محیط آلوده به جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت. کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از هواپیماهای بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف و جمع‌آوری اطلاعات و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک هم در این مرحله از رزمایش انجام شد و عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش هم از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد. در جریان رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت۱۴۰۱ تصویری از خروج سامانه پدافند هوایی سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. به این ترتیب برای نخستین مرتبه تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی سامانه‌های پدافند هوایی کشور رونمایی شد. ساخت پایگاه‌های زیرزمینی در نیروهای مسلح کشورمان قدمتی چند دهه‌ای دارد و شاید بتوان ساخت نخستین پایگاه‌ها یا شهرهای زیرزمینی را مربوط به یگان‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانست. اما رفته رفته این موضوع به شیوه‌ای مرسوم در سایر یگان‌های نیرو‌های مسلح بدل شد و پس از نیروی هوافضا که تاکنون چند شهر زیرزمینی برای یگان‌های موشکی خود ساخته است، نیروی دریایی سپاه نیز از شهر موشکی‌اش برای حفاظت و به‌کارگیری موشک‌های کروز ضدکشتی رونمایی کرد. ساخت شهرهای زیرزمینی منحصر به یگان‌های موشکی نمانده و با توسعه توان پهپادی در ارتش و سپاه،‌ شهرهای زیرزمینی پهپادی هر دو نیرو نیز رونمایی شدند. همچنین چندی پیش پایگاه تاکتیکی عقاب۴۴ نیروی هوایی ارتش به نمایش درآمد که جنگنده‌های ارتش در آن مستقر شده بودند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها