فضای مجازی امکانی برای همه افراد فراهم کرده تا بتوانند قسمتی از بازار خرید و فروش خود را در این فضا وارد کنند.
این ماجرا در دوران کرونا بهدلیل قرنطینههای پیدرپی بین مردم افزایش یافت و بسیاری از امردم ترجیح میدادند بهجای آنکه به مغازه بروند و خودشان را در معرض مستقیم ویروس کرونا قرار دهند سراغ فروشگاههای اینترنتی بروند البته اینها نکات مثبت این ماجرا بود اما کار از وقتی به مشکل خورد که سر و کله کلاهبرداران در این بازار پیدا شد. حالا وضعیت بهگونهای درآمده که آمار این کلاهبردارها از آمار فروشندگانی که در این بازار فعالیت میکنند بیشتر شده و پیدا کردن فروشگاههایی که جنس خوب و باکیفیت دست مشتری بدهند، کمی سخت شده است. خیلی از ما تجربه مشترکی در خصوص این نوع کلاهبرداریها داشتهایم. همه ما در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی با بسیاری از پیامها و آگهیها، وعدههای حراج آنلاین، تخفیف ویژه، قیمتهای باور نکردنی و... مواجه هستیم که شاید وسوسهکننده باشد اما این وعدههای حراج صرفا با هدف کلاهبرداری از شهروندان طراحی و منتشر میشوند. در حراجیهایی که صرفا رنگ و بوی کلاهبرداری دارند، اطلاعات بانکی افراد نیز شناسایی و در آن شهروندان را به درگاه پرداخت جعلی هدایت کرده و حساب بانکیشان را خالی میکنند.این اما همه کار این کلاهبرداران نیست. گاهی ممکن است کالاهای خریداری شده را به دست شما برسانند اما نکته این است که در بسیاری از موارد این کالاها تقلبی بوده یا کیفیت بسیار پایینی دارند و حتی در برخی موارد اصلا کالایی ارسال نمیشود.
پلیس بارها سفارش کرده که شهروندان در حراجهای آنلاین دقت کنند و کاربران برای خرید اینترنتی از سایتهای معتبر که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، استفاده کرده و قبل از خرید کالا قیمت واقعی آن را بررسی کنند، چراکه قیمت برخی کالاهای حراج شده از نرخ واقعی آن در بازار بالاتر است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد