کد خبر: ۱۳۹۹۷۸۷
نویسنده سرهنگ رامین پاشایی

خواندن این یادداشت وقت زیادی از شما نمی‌گیرد اما توجه به این هشدارها و رعایت کردن آنها باعث می‌شود نه‌تنها حساب‌تان خالی نشود بلکه ساعت‌ها یا روزها گرفتار راهروهای دادسرا و پلیس نشوید.

براساس رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی و مستند به شکواییه‌ها و گزارش‌های مردمی ارسال‌شده به پلیس فتا، مشخص است مجرمان سایبری برای اعمال مقاصد شوم خود، با ایجاد حساب کاربری مختلف در پیام‌رسان‌های بومی و غیربومی با عنوان «مامور قلابی ابلاغ قضایی یا نماینده سایر سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها، وزارت صمت و ...» اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. در این شگرد افراد مجرم با ارسال پیام‌های حاوی لینک‌های آلوده و جعلی، با ارسال محتواهای مختلف به حساب کاربری افراد در پیام‌رسان‌ها با مضامینی شامل «ثبت شکواییه قضایی بر علیه شما، صدور حکم جلب، قطع یارانه و ریجستری گوشی تلفن همراه»، لینک‌های جعلی را ارسال می‌کنند. بعد درصدد قانع‌سازی کاربران مبنی بر بارگیری و نصب لینک‌های آلوده روی گوشی تلفن همراه خود برای آلوده‌سازی و دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری، حساب بانکی و مالی آنان هستند.
مجرمان سایبری در ایام اخیر نیز از بسته پیام‌رسان‌های بومی با حساب‌های کاربری مختلف یا سرقت حساب‌های کاربری سایر افراد، پیام‌هایی با مضامین مشابه برای هموطنان ارسال کرده‌اند که ضمن شناسایی آنان پرونده‌های قضایی تشکیل و در حال پیگیری است. البته با اقدامات متعدد و گسترده در حوزه اطلاع‌رسانی و هشداردهی از سوی پلیس فتا که با همکاری اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها انجام شد در این راستا سطح دانش فنی و رسانه‌ای هموطنان در حوزه جرایم سایبری افزایش قابل قبولی یافته، لیکن باتوجه به ترفندهای پیچیده مجرمان سایبری، نیاز است هموطنان همواره این مطالب را مدنظر قرار دهند.سازمان‌ها و مراجع قانونی و رسمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از طریق سامانه‌های پوششی با عنوانMask استفاده کنند و به هیچ عنوان شهروندان به پیام‌های ارسال‌شده از طریق شماره تلفن یا حساب‌های کاربری نامعتبر و شخصی اطمینان نکنند زیرا تنها مرجع رسمی ارسال ابلاغیه‌های قضایی سامانهAdliran است.

سرهنگ رامین پاشایی | معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها