درست همین چند روز قبل بود که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان از کسب رتبه برتر نان استان در کشور خبر داد و گفت: سیستان و بلوچستان ضمن کسب بهترین نمره کیفیت در انواع نان‌های لواش، تافتون، بربری و سنگک، عنوان بالاترین درجه کیفی این حوزه را نیز به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۳۹۴۷۶۷

به گزارش سیدمجتبی طباطبایی زاده از خبرگزاری جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان؛ هر چند ملاک این انتخاب قطعاً نانوایی های دارای مجوز فعالیت و تحت نظارت بوده است که همان ها نیز گلایه های زیاد شهروندان را به همراه دارد که در جای خود باید بحث شود اما بهتر است دستگاه های ذیربط در کنار نشر این اخبار، نظارت ویژه ای هم بر پخت نانوایی های سنتی و آزادپز شهر زاهدان داشته باشند.

 

نانوایی هایی که به یکباره و قارچ گونه در هر کوچه و محله و خیابان هر روز سر باز می کنند و با افزایش تعداد نانوایی ها، میزان شکایت از آنها نیز بیشتر می شود اما هیچ کس پاسخگو مطالبات مردمی نیست و این متخلفان و کسانی که با سلامت غذایی شهروندان بازی می کنند آزادانه و بدون دغدغه و نگرانی از نان های بی کفیت و غیربهداشتی خود نام و مال کسب می کنند.

 

بهداشت؛ حلقه مفقوده در نانوایی های سنتی

کیخا که یکی از شهروندان زاهدانی است در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان می گوید: کیفیت نان بیشتر نانوایی های دولتی و تحت نظر اتحادیه بسیار بد است و نانی که تحویل مردم می دهند سوخته و سیاه است که اگر همان روز استفاده نشود برای روز بعد قابلیت خوردن ندارد و باید دور ریخته شود و نانوایی های خوب هم آنقدر شلوغ است که باید مدت زیادی در صف بایستیم.

 

وی افزود: به همین دلیل ناچار شدیم تا به سمت نانوایی های سنتی برویم چرا که هم خلوت تر هستند و هم کیفیت پخت آنها بهتر است و می شود برای چند روز در یخچال نگهداری کنیم و مجدد مورد مصرف قرار دهیم اما در واقع این نانوایی ها به هیچ وجه بهداشت را رعایت نمی کنند و لباس های شاتر و پرسنل آن به وضوح مشخص است که شاید چندماه شسته نشده است.

 

این شهروند تاکید کرد: ما هم می دانیم که نان های سنتی گرانتر است و بهداشت را رعایت نمی کنند اما چاره ای نداریم چرا که بیشتر نان های دولتی به هیچ وجه باب میل خانواده نیست و از کیفیت لازم برخوردار نیست اما نمی دانم چگونه رتبه برتر کیفیت در سطح کشور را کسب کرده اند!!

فاجعه بهداشتی و وجود فضله موش در برخی نانوایی های سنتی زاهدان

آزاد می خریم؛ آزاد میفروشیم

یکی از متولیان نانوایی های سنتی در واکنش به گلایه شهروند زاهدانی به جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان گفت: ما به دلیل اینکه سهمیه آرد دولتی نداریم و حمایت نمی شویم باید آرد را با قیمت آزاد بخریم و به قیمت آزاد هم بفروشیم تا دخل و خرج مان یکی شود و اگر قیمت نان ما بیشتر است به دلیل استفاده از زعفران و روغن حیوانی و ادویه های گیاهی مرغوبی است که به نان می زنیم که می بینید چقدر خوش رنگ و خوش خوراک است.

 

و اما حقیقت چیست؟!

به دنبال این اعتراض مردمی و دفاع تمام قدی که برخی متولیان نانوایی های سنتی داشتند و همچنین حجم بالای شکایات واصله به دادستانی زاهدان، به همراه سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان و بازرسان مرکز بهداشت و... مقرر شد تا بازدیدهای سرزده ای از این نانوایی ها صورت بگیرد.

 

روز گذشته این بازدیدها انجام شد و متاسفانه مشاهده کردیم که مردم تنها ناظر ظاهر نانوایی ها هستند و هیچکس از پشت پرده فعالیت برخی نانوایی های سنتی خبر ندارد. حقیقتی که اگر خودشان با چشم شان می دیدند شاید دیگر به سراغ آن نانوایی نمی رفتند و از خرید خود بارها و بارها پشیمان میشدند.

 

آنچه در این بازدیدها مشاهده شد چیزی جز بهداشت زیر صفر، کم فروشی و گران فروشی نبود که به همه این موارد مشاهده موش در کنار آرد و خمیرهای نانوایی، فضله حیوانات و پخت نان با خمیرهای بر زمین ریخته شده و استفاده از رنگ های غیرمجاز سرطان زا نبود.

فاجعه بهداشتی و وجود فضله موش در برخی نانوایی های سنتی زاهدان

نان هایی که با رنگ لعاب داده می شدند و شاترهایی که با لباس های کثیف نان می پختند و متولیانی که بهداشت اصلا برایشان معنا و مفهومی نداشت و برخی ها حتی ظاهر در مقابل دیدگان مشتریان را نیز حفظ نمی کردند و مردمانی که خواسته یا ناخواسته تنور این نانوایی ها را داغتر از روز قبل می کردند.

 

تشدید نظارت بر نانوایی های سنتی و آزاد پز

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز استان در حاشیه این بازدیدها به خبرنگار جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان گفت: متاسفانه نانوایی های آزاد پز و سنتی در شهرستان زاهدان فاقد مجوز قانونی فعالیت هستند و به همین دلیل که تحت نظارت هیچ صنف و اتحادیه ای نیستند با مشکلات عدیده از جمله گران فروشی، عدم رعایت بهداشت و تخلفات متعدد دیگر روبرو هستند.

 

ابوالفضل احمدزاده افزود: در گام اول ضرورت دارد تا فرمانداری زاهدان، سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه نسبت به این موضوع سریعاً اقدام و وضعیت آنها را تعیین تکلیف نمایند اما تا زمان انجام این مهم که همین امروز هم دیر شده، نظارت های دادستانی و مراکز بهداشتی بر آنها تشدید می شود.

 

وی تاکید کرد: در بازدیدهای سرزده انجام شده از برخی نانوایی های سنتی متاسفانه با موارد عدیده ای شامل مشاهده فضولات موش و حشرات دیگر، بهداشت زیر صفر، گرانفروشی، عدم رعایت حقوق عامه و به طور کلی به مخاطره انداختن سلامت شهروندان روبرو شدیم که غیر قابل گذشت بود.

 

به گفته احمدزاده؛ این نانوایی ها به بهانه های واهی خرید آرد آزاد و نداشتن اتحادیه ناظر، کمترین ضرایب بهداشتی را رعایت نمی کنند که در یکی از این مراکز رنگ های شیمیایی مضر و سرطان زا کشف شد که به منظور رنگ و لعاب دادن به نان از این رنگ استفاده می کردند و به نام نان روغنی و زعفرانی تحویل مردم می دادند و مصداق بارز کم فروشی و فریب مشتری محسوب می شود که به هیچ وجه مورد تایید نیست.

فاجعه بهداشتی و وجود فضله موش در برخی نانوایی های سنتی زاهدان

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان تاکید کرد: برخی از این نانوایی ها که در مرکز شهر و جاهای پرتردد نیز مستقر هستند متاسفانه کوچکترین نکات بهداشتی که در معرض دید مشتریان است هم رعایت نمی کنند و جای تعجب دارد که چرا مردم تخلفات را گزارش نمی دهند و باز هم با خرید از آنها سلامت خود و خانواده شان را به خطر می اندازند.

 

وی ادامه داد: از نکات غیرقابل بخشش در خصوص برخی از این نانوایی ها استفاده از ابزار کار نامناسب است که در یکی از این نانوایی های میدان اصلی شهر مشاهده کردیم که خمیر بر روی زمین ریخته شده و با همان خمیر نان پخت کرده و تحویل مردم می دهند و این پدیده شوم هر روز در حال افزایش است.

 

به گفته احمدزاده؛ بنا بر گزارش، احراز و تایید بازرسان سازمان صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت؛ با متخلفان برخوردهای قانونی و قاطع می شود و راهی جز پلمپ این مراکز آلوده که حقوق عامه و سلامت شهروندان را به خطر می اندازند نداریم.

فاجعه بهداشتی و وجود فضله موش در برخی نانوایی های سنتی زاهدان

جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان با اعلام اینکه طی بازدید از 3 نانوایی سنتی فاقد مجوز و غیربهداشتی زاهدان هر 3 آنها پلمپ و اعمال قانون شد از عموم شهروندان می خواهد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، کم فروشی و گرانفروشی و موارد مشابه مراتب را به مراجع ذصیلاح گزارش دهند تا در اسرع وقت توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

فاجعه بهداشتی و وجود فضله موش در برخی نانوایی های سنتی زاهدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها