امسال جام‌جهانی در رادیو و تلویزیون چه خبر است؟

تب‌فوتبال در جعبه‌جادو

گفت‌وگوی «جام‌جم» با هومن ستوده، تهیه‌کننده و مجری برنامه «پرچم بالاست»

دورهمی پرنشاط ورزشی

علاقه‌مندان به ورزش و برنامه‌های شاد و مفرح قطعا مخاطب برنامه «پرچم‌بالاست» بوده‌اند. برنامه‌ای که در طول هفته هر روز ساعت ۲۱ از شبکه پنج پخش می‌شود. ویژه‌برنامه شاد پرچم بالاست با دعوت از پیشکسوتان فوتبال، چهره‌های هنری، خوانندگان و ... با موضوع حمایت از تیم ملی فوتبال ایران یک دورهمی پرنشاط ورزشی را همراه با دانش‌آموزان برای مخاطبان خود می‌سازد.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۸۶
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

هومن ستوده و سیدمرتضی حسینی اجرای این برنامه را برعهده دارند و خواهران بنماران بخش خانم‌ها را اجرا و با شور و هیجانی که در اجرای خود دارند، فضای شادی را برای مخاطبان این برنامه مهیا می‌کنند. ضمن این‌که در این برنامه هربار سراغ یکی از مدارس تهران می‌روند و با دانش‌آموزان آن منطقه برنامه را تهیه و تولید می‌کنند که همین حضور نوجوان‌ها فضای پرنشاط و پرانرژی‌تری را در برنامه ایجاد می‌کند. جام‌جم با هومن ستوده، یکی از تهیه‌کنندگان و مجری این برنامه گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

شما در کنار اجرا، یکی از تهیه‌کننده‌های برنامه هم هستید؛ بنابراین از چگونگی شکل‌گیری ایده این برنامه بگویید و این‌که چطور شد که خودتان هم مجری برنامه شدید. به‌هرحال همزمانی کار اجرا و تهیه‌کنندگی آن‌هم برای چنین برنامه‌ای قطعا مشکلاتی در پی دارد؟

من در کنار رضا حیدری که از تهیه‌کنندگان قدیمی و باسابقه تلویزیون است، کار تهیه‌کنندگی برنامه را برعهده داریم. به‌همین‌دلیل تقسیم وظایف کردیم و آقای حیدری بخشی از کار را تقبل کرد و من هم بخش دیگری از آن را برعهده دارم و هردو در کنار هم کار را پیش می‌بریم. ضمن این‌که دوستان دیگری در شبکه ازجمله مدیر گروه و مدیر شبکه هم ما را راهنمایی کرده و مشاوره می‌دهند. از طرفی من کارگردان هنری برنامه هم هستم، اما درباره شکل‌گیری ایده اولیه برنامه هم باید بگویم ایده اولیه برنامه در شبکه شکل گرفت، ولی بعد که من و آقای حیدری به این کار دعوت شدیم، اتاق فکر تشکیل شد و صحبت‌های زیادی دراین‌باره کردیم. در نهایت برنامه به مرحله اجرا رسید، اما این‌که چرا اجرای برنامه را برعهده گرفتم باید بگویم که پیشنهاد مدیران شبکه بود. شاید به دلیل مدل و سبک اجرای من است که بیشتر شاد و پرانرژی و همسو با هدف این برنامه است. چون لازمه اجرای این برنامه شادی، انرژی و نشاط است و بخش عمده‌ای از مخاطبان ما نوجوان‌ها و دانش‌آموزان هستند.

هم اجرا و هم تهیه‌کنندگی نیازمند تمرکز و انرژی خاصی است. چطور می‌توانید در هر دو بخش از کار تسلط داشته باشید؟

من در چند سال گذشته هر کاری را که تهیه‌کنندگی کردم، مجری آن هم بودم. چون محتوای برنامه به سبک کاری خودم نزدیک بوده است. به عنوان‌مثال در برنامه قبلی‌ام یعنی «خانواده‌امید» که در شبکه امید ساخته شد، کارگردان، بازیگر و مجری برنامه بودم. چون این تجربه را داشتم، اینجا کار برایم سخت نبود. بخش محتوایی این برنامه هم با من است؛ بنابراین از قبل با نویسنده‌ها و در اتاق فکر به جمع‌بندی می‌رسیم. اتفاقا، چون خودم در آن بخش هستم، در اجرا راحت‌تر و مسلط‌تر هستم و، چون کاملا می‌دانم گفتگو با مهمان یا بخش‌های دیگر برنامه به چه شکل باید باشد؛ بنابراین این اتفاق برایم جذاب است.

چطور شد از پشت صحنه کار برای آیتم پیش از تیتراژ استفاده کردید؟

ما در هر قسمت از برنامه پیش از تیتراژ، یک آیتم از پشت صحنه همان برنامه و از مراحل آماده‌سازی گروه در آن منطقه و آن مدرسه داریم. بنابراین، این آیتم برای هر برنامه متفاوت است و تکرار نمی‌شود. به نظرم این اتفاق برای آشنایی مخاطب با آن قسمت از برنامه لازم بود. ضمن این‌که جذابیت خودش را هم دارد. این‌که تصاویر همان مدرسه و همان دانش‌آموزان پخش می‌شود. همچنین آماده‌سازی و برپایی استیج و دوربین‌ها و نور و صدا و واحد سیار هر برنامه و در کل تماشای مراحل مختلف آماده‌سازی در پشت صحنه برای مخاطب جالب است.

از نحوه انتخاب مدارس و دانش‌آموزان و مناطقی که انتخاب کرده‌اید بگویید. بر چه اساسی این مدارس انتخاب شده‌اند؟ براساس همکاری مدیران مدارس است یا دلیل دیگری دارد؟

چون طراحی برنامه به این صورت بود که ما باید در مدارس و در بین دانش‌آموزان برنامه را می‌ساختیم، بار جلسات متعددی را با دوستان آموزش وپرورش برگزار کردیم و مختصات برنامه را برای‌شان گفتیم. این‌که برنامه ورزشی و در جهت حمایت از تیم ملی کشورمان است؛ بنابراین دوست داشتیم برنامه در یک زمین فوتبالی شکل بگیرد. این درحالی‌بود که شاید همه مدارس کشور زمین چمن فوتبالی نداشته باشند و فقط برخی از مدارس هستند که این قابلیت را دارند. از طرفی بعضی از مدارس فضای کوچک و دانش‌آموزان کمتری دارند. درصورتی‌که ما می‌خواستیم برای دانش‌آموزان بیشتری برنامه اجرا کنیم. ضمن این‌که می‌خواستیم در حد بضاعت به همه مناطق تهران و حتی استان‌های همجوار تهران تا جایی که امکان دارد سری بزنیم. به‌همین‌دلیل امکاناتی را که نیاز داشتیم، برای دوستان آموزش‌وپرورش مطرح کردیم. خودشان بررسی کردند و دیدند کدام‌یک از مدارس‌شان این قابلیت‌ها را دارد؛ بنابراین آنجا را به ما معرفی کردند و ما هم در آن مدارس برنامه ساختیم؛ بنابراین برای‌مان منطقه و این‌که چه مدارسی باشند مهم نبود. مهم شرایط و امکاناتی بود که باید در آن مدارس وجود می‌داشت.

از سختی‌های کار در فضای باز مدارس و همچنین همکاری با دانش‌آموزان بگویید. قطعا در این مدت با مسائلی روبه‌رو بودید و خاطراتی برای‌تان رقم خورده است؟

شاید کار در فضای باز سختی‌هایی به همراه داشته باشد. به دلیل این‌که باید سیستم صوتی و صدابرداری بهتر و کارآمدتری را تهیه کنیم. به این دلیل که ما در روز و با نور خورشید تصویربرداری می‌کنیم؛ بنابراین طبیعی است که آفتاب و سایه شدن مشکلاتی را در رنگ و نور تصویر داشته باشیم. یعنی در فضای باز، مشکلات فنی ایجاد می‌شود، اما کار با دانش‌آموزان و نوجوانان اصلا سختی ندارد. به‌هرحال خودمان برنامه را طراحی کردیم و تصمیم گرفتیم بین ۸۰۰ - ۷۰۰ دانش‌آموز برنامه اجرا کنیم. یعنی از شرایط و مسائل کار اطلاع داشتیم. اتفاقا کار با دانش‌آموزان سختی ندارد و بسیار لذتبخش است. البته که طبیعی است این بچه‌ها بازیگوشی‌هایی داشته باشند، اما وقتی در آن محیط قرار می‌گیرند و ما با آن‌ها همکلام می‌شویم و درباره برنامه می‌گوییم، خیلی خوب همراهی می‌کنند. اتفاقا خاطرات خوب و به‌یادماندنی از همکاری با بچه‌ها و میزبانی‌شان داریم. بچه‌ها میزبانان بسیار خوبی هستند و انرژی خوبی به ما برمی‌گردانند.

شما تجربه کار با نوجوان‌ها را در شبکه امید داشته‌اید. آیا مخاطب این برنامه را هم صرفا نوجوانان می‌دانید یا خانواده را نیز شامل می‌شود؟

اتفاقا تجربیاتی که در شبکه امید داشتم، در این برنامه خیلی به کمک من آمد تا بتوانم چه در قالب مجری و چه در جایگاه تهیه‌کننده و کارگردان استفاده کنم. درباره مخاطبان برنامه هم باید بگویم به دو بخش تقسیم می‌شود. مواقعی که ما اجرا می‌کنیم و در مدرسه هستیم، طبیعتا مخاطبان ما نوجوان‌ها هستند، اما از آنجا که برنامه در تلویزیون و از شبکه پنج پخش می‌شود، برای مخاطب عام و برای همه اقشار جامعه است؛ بنابراین در طراحی و محتوا و اجرا سعی کرده‌ایم برنامه به گونه‌ای باشد که هم نوجوانان از تماشای برنامه لذت ببرند و هم خانواده‌ها.

برنامه تا چه زمانی ادامه دارد و چرا نام «پرچم بالاست» را انتخاب کردید؟ به‌هرحال نام، یکی از مهم‌ترین ارکان یک برنامه است.

پخش فاز اول برنامه از ۸ بهمن آغاز شد و تا شب آغاز بازی‌های جام‌جهانی ادامه دارد، اما این‌که مدیران شبکه چه تصمیمی می‌گیرند و بازخورد برنامه بین مخاطبان چطور خواهد شد را فعلا نمی‌دانم. درباره عنوان برنامه هم باید عرض کنم یکی از نماد‌های جام‌جهانی همین پرچم کشورهاست و وقتی ورزشکاران برنده می‌شوند، پرچم کشورشان را بالا می‌برند و باعث غرورشان است؛ بنابراین بهترین و زیباترین و مناسب‌ترین نامی را که برای این برنامه می‌شد، انتخاب کردیم که تیم ملی با انرژی و حال خوب برای رقابت برود؛ بنابراین همه دست به دست هم می‌دهیم تا پرچم کشورمان بالا برود.

دلیل این‌که سیدمرتضی حسینی را برای اجرای این برنامه انتخاب کردید چیست؟ چون مثل شما تجربه کار برای نوجوان‌ها را ندارد. در زمینه ورزش هم در تلویزیون تجربیاتی ندارد!

ملاک ما برای اجرای این برنامه صرفا این نبود که مجری ورزشی باشد. چون این برنامه تخصصی ورزشی نیست؛ بنابراین لازم نبود از مجری دعوت به همکاری کنیم که در زمینه ورزش تخصص داشته باشد. ما یک جشن را در پرچم بالاست برگزار می‌کنیم که نتیجه آن ایجاد شور و نشاط و هیجان برای مردم و بازیکن‌های تیم ملی و حمایت از آن‌ها باشد.

اما شما در برنامه مهمان پیشکسوت ورزشی دارید. به‌هرحال مجری باید در زمینه ورزش اطلاعات دقیقی داشته باشد تا بتواند به مصاحبه مسلط باشد؟

بله، اما در این برنامه درباره نکات فنی و تاکتیکی خیلی صحبت نمی‌کنیم. بیشتر حال‌وهوای گفت‌وگوی‌مان بیان احساسات درباره فوتبال و جام‌جهانی است و آن‌ها پیش‌بینی‌شان را می‌گویند و حرف‌هایی برای نوجوانان می‌زنند؛ بنابراین نیازی نیست که مجریان ما ورزشی باشند. ملاک ما برای اجرای این برنامه مجریان پرانرژی است و این‌که بتوانند با بچه‌ها خوب ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم خواهران بنماران و آقای حسینی انتخاب‌های درستی بودند. همان‌طور که می‌دانید خواهران بنماران در برنامه‌هایی که با دانش‌آموزان دختر ضبط می‌شود، حضور دارند و اجرا می‌کنند.

یار دوازدهم تیم ملی

ستوده در پاسخ به این سؤال که هدف از تولید این برنامه چه بود می‌گوید: ماهیت و هدف اصلی این برنامه حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان است. یعنی برنامه‌ای سراسر شور و نشاط و هیجان در جهت حمایت از تیم ملی کشورمان است. به نوعی این برنامه فضایی را ایجاد می‌کند که یار دوازدهم تیم ملی است. یعنی به کمک دانش‌آموزان، ورزشکاران، مردم و هنرمندان فضایی را برای حمایت از ورزشکاران خوب‌مان ایجاد می‌کند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها