گفت‌وگو با محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی

تقویت پدافند غیرعامل سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌هاست

گفت‌وگو با دکتر عباس خیراتی، معاون فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل کشور

طراحی راهبردی برای حفاظت همه‌جانبه از زیرساخت‌های کشور

پدافند کالبدی با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، راهبری و نظارت بر اجرا و نهادینه‌سازی اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در امور فنی و مهندسی در طرح‌های عمرانی، شهری، آمایش، صنعتی و... همچنین با رصد و پایش تهدیدات متصور بر کالبد (زیرساخت‌ها، اماکن و تأسیسات‌) کشور، راهبرد اساسی ایمن‌سازی، استحکام‌بخشی و مصون‌سازی زیرساخت‌های کالبدی بااهمیت کشور را پیگیری می‌کند. برای بررسی هرچه بیشتر این موضوعات گفت‌وگویی را با دکتر عباس خیراتی، معاون فنی و مهندسی سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام دادیم که ماحصل آن از مد نظر شما می‌گذرد:
کد خبر: ۱۳۸۵۱۶۸

جناب دکتر لطفا بفرمایید منظور از حفاظت از زیرساخت چیست و چه حوزه‌هایی را در‌بر می‌گیرد؟
منظور از حفاظت از زیرساخت مجموعه تدابیر و اقدامات پدافند غیرعاملی است که توانایی و آمادگی عملیاتی زیرساخت و تداوم کارکردهای آن و دستگاه‌های اجرایی مسئول برای پاسخ مؤثر به حوادث و سوانح ناشی از تهدیدات نظامی، تهدیدات امنیتی و تروریستی، تهدیدات سایبری زیرساختی و تهدیدات از درون دشمن پایه را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که فعالیت آن حفظ شده و خسارات انسانی و مادی ناشی از آن را به حداقل می‌رساند. از آنجا که موضوع حفاظت از زیرساخت جنبه‌های مختلفی از ویژگی‌های زیرساخت‌های بااهمیت شامل؛ اثرگذاری بر اقتصاد، امنیت ملی، سلامت و رفاه مردم و... را در‌بر می‌گیرد از این‌رو ضرورت دارد متأثر از ویژگی‌های بیان شده، در موضوع حفاظت از زیرساخت همه حوزه‌های با اهمیت کشور که نقش اساسی در تضمین خدمت‌رسانی به مردم دارند اعم از؛ انـرژی، آب، رسانه، حمل و نقل، بهداشت و سلامت، دفاعی و امنیتی، صنعت، غذا و کشاورزی، هسته‌ای، فضا، جمعیت، حاکمیت، خدمات ضروری و فوریتی، پولی و مالی، ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرند.


رویکرد سازمان پدافند غیرعامل در زمینه الزامات فنی و مهندسی حفاظت از زیرساخت، چیست؟
از آنجا که زیرساخت‌ها جریانی به‌هم پیوسته از خدمات و پشتیبانی‌ها را برای تأمین نیازهای اساسی به جامعه ارائه می‌دهند و آسیب یا اختلال در عملکرد و کارکرد آنها می‌تواند قطع خدمات زیرساختی به مردم و جامعه را در پی داشته باشد، از این‌رو حفاظت از زیرساخت‌های کشور به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی در جهت مصون‌سازی، تاب‌آوری و تضمین تداوم ارائه خدمات ضروری زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی کشور به بخش‌های مختلف جامعه و در رأس آن مردم مورد اهمیت است. در این راستا سازمان پدافند غیرعامل کشور با هدف ایجاد هماهنگی، هم‌سویی و هم‌افزایی بین سازمان و دستگاه‌های اجرایی متولی راهبری زیرساخت‌های کشور در راستای حفظ و ارتقای پایداری ملی در شرایط بحران و همچنین ایجاد درک مشترک از مفهوم حفاظت از زیرساخت، تعیین راهبردها، سیاست‌ها و نظامات فنی و تخصصی برای دستیابی به اهداف پدافند کالبدی در کشور، طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور را به عنوان عالی‌ترین سند پدافند کالبدی تهیه و ابلاغ کرده است. پیاده‌سازی و اجرای دقیق این طرح راهبردی در مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری مستلزم به‌کارگیری اصول و الزامات فنی و اجرایی پدافند غیرعامل متناسب با سطح اهمیت زیرساخت‌ها در جهت هماهنگی، هم‌افزایی و وحدت رویه در تصمیم‌سازی و ارتقای تطبیق‌پذیری و مشارکت ملی در حفاظت از زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی کشور در شرایط بحران با بهره‌گیری از نظام فنی یکپارچه است. از این‌رو سازمان پدافند غیرعامل کشور به منظور تحقق اهداف طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت و دستیابی به مجموعه‌ای از اصول، معیارها، مقررات، ضوابط فنی و تخصصی، دستورالعمل، تنظیم روابط فنی و استانداردهای پدافند غیرعامل حاکم بر طراحی، ساخت و بهره‌برداری از زیرساخت‌ها در کشور، نظام فنی و اجرایی یکپارچه حفاظت از زیرساخت‌های کشور را همسو با نظام فنی و اجرایی کشور در دستور کار دارد.

منبع: ضمیمه پدافندغیرعامل روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها