مشقِ ژانر

رسول صدرعاملی همین چند روز پیش در نشست تخصصی خود به اهمیت شناخت ژانر در فیلمسازی اشاره کرد و حتی تا آنجا پیش رفت که یک فیلمساز خوب بودن را منوط به شناخت ژانر دانست و گفت اگر ژانر را نشناسیم، هیچ‌گاه فیلمساز خوبی نخواهیم‌شد.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۱۶
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
در نگاه اول شاید کمی زیاده‌روی به نظر برسد و شاید حتی به اشتباه این ذهنیت را ایجاد کند که لزوما باید در قالب و ساحت ژانر، فیلم ساخت تا به موفقیت در سینما رسید و انگار در فضایی دور از ژانر و در بستر موسوم به سینمای اجتماعی نمی‌توان رستگاری را تجربه کرد. اما می‌توانیم با تکیه به دانش و زیست کارگردانی شده صدرعاملی که هر دوی این فضا‌ها را به بهترین شکل تجربه کرده، این جمله کلیدی را یکی از سرلوحه‌های کارگردانی قرار دهیم و مشقِ ژانر کنیم. صدرعاملی که با سه‌گانه دختری با کفش‌های کتانی، من ترانه ۱۵سال دارم و دیشب باباتو دیدم آیدا در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ حضور موفقی در درام اجتماعی مرتبط با موضوعات دختران نوجوان داشت، در اوایل دهه ۶۰ با ساخت فیلم گل‌های داوودی در ژانر ملودرام، چه اشک‌ها که درنیاورد و چه فروش‌ها که در گیشه نکرد. پس وقتی از لازمه شناخت ژانر می‌گوید و آن را پیش نیاز و ضرورت جدی فیلمسازی می‌داند، می‌توانیم به او اعتماد کنیم.

واقعا هم کدام کارگردان بزرگی را می‌شناسید که از فیلمسازی در ژانر ضرر کرده‌باشد؟ جان فورد، سال‌ها وسترن ساخت و جاودانه شد، چاپلین در کمدی به تاریخ پیوست، آلفرد هیچکاک در زمینه فیلم‌های رازآلود و معمایی و جنایی مخاطبان بسیاری را میخکوب کرد، لوئیس بونوئل و دیوید لینچ ما را به سینمای سوررئال علاقه‌مند کردند، بیلی وایلدر به ژانر‌های مختلف سرک کشید و هرکدام را به بهترین و جذاب‌ترین شکل تجربه کرد و...

ژانر‌ها همیشه کار سینما را راه‌انداخته‌اند و با این‌که باتوجه به شباهت‌های موضوعی و داستانی و ساختار غالبا یکسان در فضا‌های مختلف، دست‌کم در مبنا و پایه تکرار و کلیشه‌ای در خود دارند (مثل وسترن‌ها که با گله و دامداری و هفت تیرکش و سرخپوستان و دوئل و محوشدن‌ها در غروب آفتاب قراردادی دائمی دارند)، اما تماشاگران اتفاقا عاشق همین رجوع هرباره به تکرار‌ها دارند، منتهی این مواجهه با توجه به قدرت داستان‌پردازی فیلمسازان هربار سروشکل و جلوه تازه‌ای دارد و اعتماد چشم بسته به ژانر‌ها را نزد مخاطبان بالا می‌برد.

ژانر ظاهرا بیشتر به کار سینمای بدنه و تجاری و فیلم‌های بلند می‌آید و مخاطبان با پیش زمینه و قرارداد ذهنی از ژانر‌های مختلف، به سینما می‌روند و موفقیت و فروش فیلم‌ها را تضمین می‌کنند، اما از باب یکسانی قواعد و ساختار، می‌تواند در فیلم کوتاه و سینمای جوان هم کارآمد باشد و با ذوق و خلاقیت و تجربه‌گرایی و چه بسا تخطی فیلمسازان از برخی قوانین ژانری، به ترکیبات جذاب تازه‌ای منجر شود و به جز این برای فیمسازان آینده سینمای حرفه‌ای، تمرینی اساسی باشد.

با این نگاه، مطالعه و شناخت ژانر برای همه فیلمسازان و فعالان و عوامل فیلم‌های کوتاه و سینمای بلند و حرفه‌ای ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و به جز فیلم تماشای همیشگی سینمای کلاسیک و آثار این سال‌ها که در قالب ژانر‌های مختلف ساخته شده‌اند و حکم درس‌های بزرگی را دارند، می‌توان سری به کتاب‌هایی، چون ژانر‌های سینمایی (از شمایل شناسی تا ایدئولوژی) نوشته کیت گرانت و راهنمای ژانر (معرفی و بررسی ده گونه سینمایی) نوشته یحیی نطنزی زد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روز ادای دین

سفیر ایران در لبنان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «جام‌جم» از پیام‌های مراسم با شکوه بیروت می‌گوید

روز ادای دین

ابتلای شعر به روزمرگی

دبیر علمی جشنواره شعر فجر در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» تأکید کرد آیین‌نامه این رویداد ادبی نیاز به تجدیدنظر دارد

ابتلای شعر به روزمرگی

نیازمندی ها