۴تیم در هفته‌نهم شانس صدرنشینی دارند

حمله همه‌جانبه به نوک جدول

صدمین بازی گل‌محمدی در لیگ‌برتر روی نیمکت پرسپولیس

دست‌نیافتنی مثل یحیی

برد پنجم این فصل پرسپولیس در بهترین زمان ممکن برای این تیم افتاق افتاد. بعد از باخت به تراکتور و تساوی مقابل سپاهان فقط پیروزی مقابل مس رفسنجان می‌توانست قرمز‌ها را از این بحران دو هفته‌ای خارج کند. حالا یحیی گل‌محمدی و تیمش در دو بازی باقی مانده تا پیش از تعطیلات‌لیگ با خیال راحت‌تری می‌توانند به مصاف ملوان و مس کرمان بروند. البته برد روز پنجشنبه قرمز‌ها از یک جنبه دیگر هم برای گل‌محمدی مهم بود.
کد خبر: ۱۳۸۳۲۸۴
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
سرمربی پرسپولیس حالا به اولین مربی ایرانی سرخپوشان در تاریخ لیگ‌برتر تبدیل شد که شمار حضورش روی نیمکت این تیم سه‌رقمی شده است. یحیی که در لیگ‌های دوازدهم، نوزدهم، بیستم، بیست‌ویکم و حالا بیست و دوم، سرمربی پرسپولیس بوده، تاکنون ۱۰۰ بار روی نیمکت پرسپولیس نشسته و توانسته ۵۹ برد و ۳۳ مساوی را کسب کند و هشت بار نیز شکست خورده است.

نکته جالب در مورد تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی این است که تیم او هر ۱۱ بازی یک بار شکست خورده و متوسط سه باخت در هر فصل را دارد که عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. تراکتور، سپاهان، صنعت نفت، آلومینیوم، ذوب‌آهن و راه‌آهن، شش تیمی هستند که تیم یحیی را در لیگ‌برتر شکست دادند که در این بین تراکتور و آلومینیوم، دو بار موفق به این کار شدند. بهترین برد متعلق به تراکتور لیگ دوازدهم و صنعت نفت است که به ترتیب ۳ بر یک و ۲ بر صفر موفق به پیروزی شدند.

آمار پیروزی یحیی ۵۸.۵۸درصد پیروزی در لیگ‌برتر است که او را در بین بهترین مربیان تاریخ پرسپولیس قرار می‌دهد. او در این فصل موفق شد از رکورد ۵۷درصد پیروزی برانکو ایوانکوویچ عبور کند و به موفق‌ترین مربی لیگ برتری سرخپوشان تبدیل شود.

یحیی همچنین با حضور در ۲۶بازی لیگ برتری دیگر، بالاتر از برانکو به باسابقه‌ترین مربی تاریخ پرسپولیس در لیگ برتر خلیج فارس تبدیل خواهد شد و با این روند فرصت این را خواهد داشت تا از تعداد امتیازات او نیز عبور کند.

پرسپولیس در ۱۰۰بازی با هدایت یحیی، ۱۴۷ گل به ثمر رسانده تا متوسط ۱.۴۷ گل در هر بازی را داشته باشد. این در حالی است که تیم برانکو در ۱۲۶بازی ۱۸۷گل به ثمر رساند تا با متوسط ۱.۴۸گل به‌ازای هر بازی، تیم گل‌زن‌تری نسبت به دوران فعلی سرخپوشان باشد و شاید عبور از این نرخ گلزنی ماموریت تیم یحیی گل‌محمدی باشد. قرمز‌ها در دوران برانکو به سه قهرمانی لیگ برتر و یک نایب قهرمانی رسیدند و با یحیی نیز دو قهرمانی لیگ‌برتر و یک نایب قهرمانی را تجربه کرده‌اند و حالا یحیی به دنبال این است تا در تعداد قهرمانی خود را به برانکو برساند.

یحیی در حالی به ۵۹ برد در ۱۰۰ بازی رسیده که برانکو در ۹۷بازی به این تعداد برد رسید و به عبارتی اگر یحیی می‌توانست تراکتور و سپاهان را شکست دهد با سرمربی کروات سرخپوشان مساوی می‌رشد. برانکو در ۱۰۰ بازی، ۵۹برد، ۲۶ مساوی و ۱۵ شکست را ثبت کرد تا ۲۰۳ امتیاز را کسب کرده باشد و این در حالی است که یحیی گل‌محمدی با ۲۰۹ امتیاز، از نظر امتیازی هم عملکرد بهتری دارد. از طرف دیگر در مقایسه آمار و عملکرد یحیی گل‌محمدی با مربیان ایرانی نظیر علی دایی و افشین قطبی، او برتری فاحشی نسبت به این نفرات دارد و شاید دور از ذهن نباشد که تا پایان قراردادش، از رکورد قهرمانی برانکو هم عبور کند. همچنین به نظر می‌رسد تا سال‌ها یک مربی ایرانی دیگری نتواند چنین آماری از خودش در پرسپولیس به جا بگذارد.

عملکرد یحیی در ۱۰۰بازی

۸ باخت
۵۹برد
۱۴۷ گل زده
۳۳ مساوی
۲۰۹ امتیاز

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها