مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

به دنبال تحریم بیشتر ایران هستیم

نخست وزیر آلبانی با عقب نشینی از مواضع قبلی خود درباره اقدام ناتو علیه ایران، اکنون گفته است که موضوع حملات سایبری را به جلسه ناتو نخواهد برد.
کد خبر: ۱۳۸۲۳۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، «ادی راما»، نخست وزیر آلبانی که تا ماه گذشته بر فعال کردن ماده ۵ ناتو علیه ایران تاکید داشت، اکنون از این درخواست خود عقب نشینی کرده است.

ماده ۵ ناتو همان ماده‌ای است که به منزله دفاع سایر اعضای ناتو از عضوی است که مورد حمله و هجوم واقع شده است و آلبانی به عنوان عضوی از ناتو ماه گذشته با طرح ادعای حمله سایبری ایران از بررسی ماده ۵ با دیگر شرکای عضو ناتو خبر داده بود.

این اولین باری بود که یک کشور عضو ناتو از حمله سایبری برای استناد به ماده ۵ استفاده می‌کرد و خواستار بررسی دفاع جمعی در ناتو شده بود.

با این حال، اکنون پس از چند هفته، راما در دفتر نخست وزیری آلبانی اعلام کرد که در نهایت این کشور تصمیم گرفت به جای خطر تشدید تنش‌ها، این اقدام را انجام ندهد.

راما گفت: «من برای دوستان و متحدانمان احترام زیادی قائلم و نمی‌توانم به آنها بگویم چه کاری باید انجام دهند. ما همیشه بسیار مراقب هستیم که در ارزیابی‌های خود بسیار متواضع باشیم.»

بحث در داخل دولت آلبانی و حتی در میان اعضای ناتو بر سر راه اندازی ماده پنج طی چند هفته گذشته محل اخلاف نظرهای زیادی بوده و برخی اعضای ناتو استدلال می‌کردند حملات سایبری درباره فعال شدن ماده ۵ موضوعیت ندارد.

از سوی دیگر اگرچه براساس ماده ۵ کشورهای عضو ناتو باید به کمک کشوری بیایند که این ماده را مورد استناد قرار داده، اما هر کشور عضو می‌تواند میزان پاسخ خود را تعیین کند و مشارکت در این موضوع میان همه اعضای ناتو به یک میزان نیست.

پیشتر دولت آلبانی درباره حملات سایبری به این کشور گفته بود: «این حملات مانند بمباران بود. نود و پنج درصد از خدمات دولتی آلبانی به صورت آنلاین ارائه می‌شود و حملات سایبری باعث توقف ارائه این خدمات شد.»

آلبانی همچنین در تصمیمی شتاب زده پس از حملات سایبری با اتهام زنی به تهران بدون آن که شواهد کافی را ارائه دهد، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و این اولین بار است که یک کشور به دلیل یک حمله سایبری روابط دیپلماتیک خود را قطع می‌کند.

با این حال اکنون به نظر می‌رسد که راما تصمیم گرفته که این موضوع را به جلسه ناتو وارد نکند، چون از هم اکنون اختلاف نظر بر سر این موضوع میان اعضای ناتو بسیار زیاد است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها