۱۰۰۰درصد افزایش قیمت در ۱۰سال
«جام​‌ جم» الگوهای نوین دسترسی به مسکن را بررسی کرد

۱۰۰۰درصد افزایش قیمت در ۱۰سال

نگاهی به برنامه وزارت راه‌وشهرسازی برای ساخت خانه‌های کارگری

کارگران به کجا می‌روند؟

مطابق اصل۴۱ قانون‌اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. مطابق این اصل قانونی، دولت موظف است نسبت به تهیه مسکن اقدام کند. در این میان بر تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد مخصوصا کارگران تاکید ویژه‌ای شده است.
مطابق اصل۴۱ قانون‌اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. مطابق این اصل قانونی، دولت موظف است نسبت به تهیه مسکن اقدام کند. در این میان بر تهیه مسکن برای اقشار کم‌درآمد مخصوصا کارگران تاکید ویژه‌ای شده است.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۴۹

این قانون همواره مورد توجه دولت‌ها بود اما با گذر زمان به فراموشی سپرده شد و اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفت و تنها وعده‌هایی از مدیران وقت وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شد که آن‌هم سرانجام خاصی نداشت. این هدف در برهه‌های زمانی تقلیل پیدا کرد و طرح تامین خانه‌های استیجاری برای کارگران در نظر گرفته‌شد. این طرح البته با مقاومت نماینده کارگری را در پی داشت.

دوسوم حقوق برای مسکن

رحمت‌ا... پورموسی، فعال حوزه کارگری با اشاره به بالابودن هزینه‌ های مسکن و اجاره‌ بها می‌گوید: «در حال‌ حاضر بیش از دوسوم حقوق کارگران بابت هزینه مسکن و اجاره‌ بها صرف می‌شود درحالی‌که دریافتی کارگران بالا نیست و کرایه یک خانه در حاشیه شهرها هم سرسام‌آور است. به همین دلیل دولت باید به موضوع مسکن کارگران ورود کند و ساخت مسکن ارزان برای کارگران در دستورکار قرار گیرد.»

وی تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری را ازجمله راهکارهای خانه‌دارشدن کارگران عنوان کرد و ادامه داد: کارفرمایان می‌توانند برای کارگران فاقد مسکن از طریق تشکیل تعاونی‌های مسکن و عضویت آنها اقدام کنند. به گفته وی، ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است چون کارگران با قیمت ارزان‌تری صاحب مسکن می‌شوند.

امضای یک قرارداد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر طرح خانه‌دار کردن کارگران روی میز قرار گرفت و به‌همین‌منظور و براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت راه‌وشهرسازی و اتاق‌تعاون به امضا رسید، قرار شد در قالب نهضت ملی مسکن ۲۰۰هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته ‌شود. نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸درصد است که البته برای سه دهک پایین این نرخ قرار است به ۵درصد کاهش یابد. براساس برنامه، با توجه به این‌که دهک درآمدی کارگران در نهضت ملی مسکن، ۳ و ۴ در نظر گرفته شده قرار است تسهیلات مسکن کارگری نرخ سود کمتری داشته باشد و یارانه این نرخ سود از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

این طرح زمانی موفق خواهد بود که جانمایی ساخت مسکن در اطراف واحدهای صنعتی باشد. آمارهای اتاق تعاون نشان می‌دهد ۱۰۰هزار کارگر فعال در شهرک‌های صنعتی فاقد مسکن هستند. درحال‌حاضر در شهرهای ایوانکی، اشتهارد، یزد، بخشی از خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، قزوین و درمجموع در هشت مرکز استان ۱۰هزار مسکن کارگری در قالب نهضت ملی مسکن در حال ساخت است. برای مثال در قزوین ۷۶۲واحد، ایوانکی ۱۰۸۰واحد، اشتهارد ۱۰۰۰ واحد، یزد ۲۵۰۰ واحد و پرند ۵۰۰۰ واحد مسکن کارگری در حال ساخت است.

علاوه‌بر نزدیک‌بودن واحدهای مسکونی با شهرک‌های صنعتی باید درخصوص تامین منابع مالی نیز تسهیلات ویژه‌ای برای کارگران در نظر گرفت.

سال ۹۹ عده‌ای از کارگران در طرح مسکن ملی شرکت کردند. در ابتدا آورده‌ اولیه‌ متقاضی را ۱۵۰میلیون تومان تعیین کردند که قرار شد این مبلغ در اقساط ۴۰میلیون تومانی هر‌شش‌ماه یک‌بار پرداخت شود.

بعد از مدتی به بهانه‌ افزایش نرخ تورم، مبلغ اولیه‌ ۱۵۰میلیون تومانی را به ۲۰۰میلیون تومان و بعد به‌تازگی آن را به ۳۲۰میلیون تومان رسانده‌اند، که در این صورت اقساط قابل‌پرداخت ۴۰میلیون تومانی متقاضیان از حدود سه‌قسط به حدود هشت قسط می‌رسد. این افزایش قیمت در سایه طولانی‌شدن پروژه می‌تواند بسیاری از کارگران را نسبت به دریافت مسکن ناامید کند بنابراین نیاز است این دست پروژه‌ها با سرعت بیشتری اجرا شود.

منبع: روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها