یک سال دوری از تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی باکمان

غیبت ادامه‌دار زهرا نعمتی

باز هم کمیته ملی المپیک و سفرهای پرحاشیه‌ افراد غیرمرتبط

توریست‌ ها این‌بار درقونیه!

باز هم کمیته ملی المپیک و باز هم سفرهای پرحاشیه‌اش. حضور افراد غیرمرتبط در اعزام‌های ورزشی، دیگر به اتفاقی تکراری و خسته‌کننده در این حوزه تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۷۰۸
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

افراد اضافی که در هر دوره از بازی‌های المپیک، آسیایی و ... نقش توریست را در کاروان ورزش ایران دارند. این بار صحبت از بازی‌های کشورهای اسلامی است.

بازی‌هایی که بیشتر جنبه یک تورنمنت تدارکاتی مهم را برای ورزشکاران کشورمان دارد. پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در حالی قرار است رسما از امروز در قونیه ترکیه آغاز شود که با جنجال‌های زیادی همراه بوده است.

از حضور خانوادگی مسئولان کاروان در محل این مسابقات گرفته تا پنهان کاری کرونا در کاروان و اتفاقات ناخوشایند دیگر.

قونیه‌ گردی هادی ساعی با پسرش

در حالی که کمیته ملی المپیک طی چند سال اخیر، به دلیل اقتصاد نامناسب کشور، شعار کاروان کیفی را سر داده اما مشخص نیست که چرا باید برای بازی‌های کشورهای اسلامی تیمی پرتعداد نزدیک به ۳۰۰ نفر را به قونیه بفرستد.

اصغر رحیمی، سرپرست کاروان ایران در این بازی‌ها گفته بعد از ترکیه، دومین کاروان پرجمعیت هستیم. مهم‌تر از همه این که چرا کادر سرپرستی بازی‌ها متشکل از رحیمی و معاونانش ( پعاطفه اسلامیان و هادی ساعی) باید ۱۳روز قبل از افتتاح بازی‌ها عازم ترکیه شوند و رئیس یکی از فدراسیون‌ها در اقدامی غیرقانونی پسر نوجوانش را نیز با خود ببرد و برای او آی دی کارت هم بگیرد.

صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در واکنش به سفر زودهنگام کادر سرپرستی، عنوان کرده: « این موضوع با اجازه ما بوده است. چون ۱۲مورد داشتیم که نیاز به هماهنگی داشت. مانند تغییرات در تیم‌های کشتی، والیبال و تیراندازی با کمان. این در حالیست که فهرست بسته شده بود. طبق جلسه قرار شد دوستان از نزدیک با ستاد بازی‌ها موضوع را حل کنند.»

صالحی امیری اما در شرایطی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند که این رئیس فدراسیون پس از سه روز حضور در قونیه برای تماشای رقابت‌های نونهالان و نوجوانان جهان به بلغارستان رفته است. حال سوال اینجاست که اگر نیاز بود او در قونیه مشکلات کاروان را حل و فصل کند چرا بلافاصله راهی بلغارستان شده است.

نکته در خور توجه دیگری که باعث شده تا سفر خانوادگی این رئیس فدراسیون به بازی‌های کشورهای اسلامی بیش از پیش خبرساز شود، بحث ممنوع‌الخروجی اوست. گفته می‌شود کمیته ملی المپیک به دلیل انجام امور اداری موقتا از مقام قضایی برای او مجوز خروج از کشور گرفته است. انتشار عکس‌های او و پسرش در صفحات مجازی این ذهنیت را به وجود آورده که او نه برای انجام ماموریت بلکه برای سفر شخصی به ترکیه رفته است.

وابستگی محمدرضا دهخدا به کمیته ملی المپیک

دیگر تصمیم اشتباه کمیته ملی المپیک، دادن پست تشریفاتی معاونت کاروان به محمدرضا دهخدا، استاد فیزیولوژی ورزشی است که سابقه ریاست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی را در کارنامه دارد. دهخدا که در کانادا اقامت دارد و از این کشور راهی قونیه شده، برای چندمین بار است که به حضور پیاپی در کاروان‌های ورزشی ایران در بازی‌های المپیک و آسیایی متهم می‌شود.

آخرین بار حضور سه هفته‌ای این پیشکسوت ورزشی در ترکیب کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا بود. کمیته ملی المپیک اگر معتقد است فشار کار در قونیه زیاد است چه بهتر که از افراد جوان‌تر استفاده می‌کرد تا بتواند به تجربیات آنها بیفزاید. نکته مبهم اینجاست که کمیته ملی المپیک به دهخدا پست معاونت کاروان را داده اما نیروی جوانی مثل پیمان فخری، که مدیریت مرکز نظارت بر تیم‌های ملی را دارد، جایی در این کاروان ندارد!

اعضای هیات اجرایی از سفر آخر هم نگذشتند

نکته عجیب دیگر در مورد کاروان شلوغ ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی، حضور غیرضروری اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک است. اعضایی که در این دوره (چهار سال و نیم گذشته) از هیچ سفری نگذشتند و از سوئیس و توکیو گرفته تا ترکیه، پای ثابت اعزام‌های این کمیته بودند.

موضوع سوال برانگیز اینجاست که مجید کیهانی، عبدی ‌افتخاری، علی دادگر، علیرضا رحیمی و مجید شایسته همگی اعضایی هستند که در آغاز بکار سیستم فعلی هیات اجرایی، رئیس فدراسیون بودند و هیچ کدامشان الان سمتی ندارند.

سوال اینجاست که بار فنی حضور این افراد برای بازی‌های کشورهای اسلامی کجاست؟ جوابی نمی‌ماند جز سیاحت در ترکیه و گرفتن حق ماموریت‌های دلاری. یک حساب سرانگشتی از هزینه اعزام، بلیت، هتل و حق ماموریت این افراد نشان می‌دهد چه اعتبار سنگینی صرف حضور بی‌دلیل این افراد در قونیه شده است.

پنهان کاری کرونا

در دوره کرونا، طبق قوانین و قبل از هر اعزام، تیم‌های ورزشی باید تست کرونا بدهند و در صورت منفی بودن، راهی کشور مربوطه شوند. به علاوه این که در بدو ورود نیز باید همین مسیر را طی کنند و در صورت مساعد بودن شرایط در محل بازی‌ها اسکان داده شوند. این روند اما در مورد علی رضایی‌، دبیر پرحاشیه فدراسیون دوومیدانی انجام نشده است. از قراری تست رضایی که سرپرستی تیم را به عهده دارد در تهران مثبت اعلام شده و با این که فدراسیون پزشکی ورزشی این موضوع را به او اعلام می‌کند اما رضایی اصرار دارد در آزمایشگاه دیگری تست بدهد و در نهایت تست رضایی منفی اعلام می‌شود تا او راهی قونیه شود. دبیر فدراسیون دوومیدانی بعد از رسیدن به قونیه از دادن تست مجدد امتناع می‌کند و در اقدامی عجیب به مسئولان کاروان می‌گوید که اگر تست بدهد، مثبت می‌شود و به همین دلیل تمایلی به این کار ندارد.

مسئولان کاروان ایران نیز که از این مساله بی‌اطلاع بودند، با شنیدن ماجرا ناراحت و عصبانی به رضایی گفتند که جدا از سایرین بماند! حال باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چند نفر از ورزشکاران با این حرکت ناشیانه رضایی به کرونا مبتلا شده‌ یا می‌شوند. رضایی در شرایطی اصرار به سفر به ترکیه دارد که مربیان دوومیدانی نظیر محمد‌محسن ربانی که در این بازی‌ها شاگرد دارند و از شانس‌های مدال هستند از این سفر منع شده‌اند.

اقامت احسان حدادی خارج از دهکده ورزشکاران!

احسان حدادی، تک ستاره دوومیدانی ایران با رفتارهایی که داشته همیشه به نوعی خواسته بگوید که تافته جدا بافته است. او که در ترکیب تیم‌ملی دوومیدانی حضور دارد، بر خلاف قوانین به دهکده بازی‌ها نرفته و شخصا همراه ماساژورش در هتلی در قونیه اقامت کرده است. گفته می‌شود حسین توکلی، قهرمان وزنه‌برداری المپیک سیدنی نیز او را در این سفر همراهی کرده است. حدادی در مقطعی اعلام کرده بود توکلی مربی‌اش است. کمیته ملی المپیک فعلا در خصوص این اقدام خودسرانه رکورددار پرتاب دیسک آسیا واکنشی نشان نداده است.

جریمه ۱۰هزار دلاری ایران به دلیل انصراف تیم امید

طبق برنامه‌ریزی قرار بود تیم‌ ملی فوتبال امید (زیر ۲۳سال) نیز در پنجمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی حضور داشته باشد اما متاسفانه در فاصله یک هفته مانده به اعزام سفر آنها به قونیه لغو شد.

همکاری نکردن باشگاه‌ها با تیم‌ ملی امید دلیلی این موضوع اعلام شده است. با توجه به این که باشگاه‌ها حاضر نشدند بازیکنان خود را در اختیار این تیم قرار دهند، مهدی مهدوی‌کیا، سرمربی تیم‌ملی امید هم مانع از اعزام تیم با ترکیب ناقص به قونیه شد. حالا گفته می‌شود کادر برگزاری بازی‌ها ایران را به دلیل این اتفاق ۱۰هزار دلار جریمه کرده است. همچنین حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار جهت اسکان تیم فوتبال امید در دهکده بازی‌ها پرداخت شده بود که این مبلغ هم به ایران بازگردانده نمی‌شود.

سرمربی تیم‌ملی هندبال قهر کرد

در کنار حواشی مربوط به مسئولان کاروان ورزش ایران در قونیه ورزشکاران هم به شدت از میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی گلایه دارند. طوری که گفته می‌شود نارضایتی شدید سرمربی تیم ملی هندبال را هم به دنبال داشته است.

وسلین وویوویچ، سرمربی مونته‌نگرویی این تیم به محض ورود به دهکده و رو‌به‌رو شدن با وضعیت اتاق‌ها و محل اسکان ورزشکاران ناراحت می‌شود و می‌گوید این وضع در شان او و تیمش نیست و اگر از این وضع مطلع بود، قطعا راهی قونیه نمی‌شد.

وسلین بلافاصله با تهیه بلیت برگشت هشدار می‌دهد که به کشورش بازمی‌گردد و دیگر حاضر نیست به ایران بیاید زیرا به شخصیت او توهین شده است. اما در نهایت با وساطت طرفین حاضر می‌شود بماند. مشکلات ورزشکاران در دهکده محل برگزاری مسابقات تنها مربوط به هندبالیست‌ها نیست و سایر ورزشکاران کشورمان که در دهکده ساکن هستند، از نبود امکانات در اتاق‌ها گلایه دارند. مهم‌ترین درخواست ورزشکاران تهیه پنکه برای اتاق‌هاست و آنها از گرمای هوا و نبود سیستم سرمایشی مناسب در اتاق خود شکایت دارند. کمیته ملی المپیک در پی این ماجرا شخصا نسبت به خرید پنکه برای اتاق ورزشکاران ایرانی اقدام کرده است!

صعود تفتیان و فصیحی به نیمه‌ نهایی

دو دونده سرعت ایران به مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های کشورهای اسلامی صعود کردند. در دوی ۱۰۰متر بانوان، فرزانه فصیحی با ثبت زمان‌ ۱۱ و ۲۴ صدم ثانیه ضمن شکستن رکورد ملی این ماده که با زمان ۱۱و ۴۴صدم ثانیه در دست خودش بود، به‌عنوان نفر نخست گروهش راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. همچنین در دوی ۱۰۰متر مردان، حسن تفتیان با ثبت زمان ۹ و ۸۸صدم ثانیه گام به نیمه‌نهایی گذاشت. با توجه به این‌که سرعت باد در این رقابت بیش از حد مجاز بود، رکورد تفتیان به عنوان رکورد ملی به ثبت نرسید.

یک طلا و ۲ نقره در شنا

ملی‌پوشان شنای جانبازان و معلولین در بازی‌های کشورهای اسلامی موفق به کسب یک مدال طلا و دو نشان نقره شدند. در ماده ۴۰۰ متر آزاد سینا ضیغمی‌نژاد با ثبت زمان ۴:۴۲:۳۷ موفق به کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی شد. شاهین ایزدیار دیگر نماینده کشورمان در این ماده در رده دوم ایستاد و به نشان نقره رسید. در ماده ۱۰۰ متر پروانه نیز سینا ضیغمی‌نژاد با ثبت زمان ۱:۰۶:۹۲ در جایگاه دوم ایستاد و موفق به کسب مدال نقره و عنوان نایب قهرمانی این مسابقات شد.

۲ نقره آرین

دیروز و در ادامه مسابقات دوچرخه‌سواری، بهنام آرین در ماده دور امتیازی بازی‌های کشورهای اسلامی به مقام دوم رسید و مدال نقره را برای کشورمان به‌دست آورد. آرین روز جمعه نیز در ماده اسکرچ همراه با محمد گنج‌خانلو رکاب زد و با کسب مدال نقره، نخستین مدال کاروان ایران را در قونیه به نام خود کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها