انواع روش های سفید کردن دندان ها

یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در لبخند زیبا، وجود دندان های سالم و سفید می باشد. اما همه افراد از داشتن چنین دندان هایی برخوردار نیستند.
یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در لبخند زیبا، وجود دندان های سالم و سفید می باشد. اما همه افراد از داشتن چنین دندان هایی برخوردار نیستند.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۲۴

دلایل زیادی به بد رنگی دندان ها تاثیر می گذارد، علاوه بر رنگ موجود در غذاها و نوشیدنی ها مانند چای و قهوه، مصرف دخانیات، اسیدیته و کاهش ضخامت مینای دندان نیز می تواند روی تغییر رنگ دندان ها تاثیر بگذارد.

سفید کردن دندان ها با خدمات دندانپزشکی

خوشبختانه با پیشرفت علم دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، روش های مختلفی برای داشتن دندان های زیبا و سفید ابداع شده است.

انتخاب نوع روش سفید کردن دندان معمولا بر حسب علت و شدت بد رنگی آن ها، توسط دندانپزشک زیبایی بررسی و سپس طرح درمان مناسب انتخاب می شود. در ادامه به برخی از روش های موجود جهت سفید کردن دندان ها اشاره می کنیم.

بیلیچینگ دندان

در این روش حرفه ای، دندان ها علاوه بر چند درجه سفید شدن تا دو سال ماندگاری دارد. روش بیلیچینگ در صورت وجود دندان های سالم و مرتب جز به صرفه ترین روش های سفید کردن دندان می باشد.این روش از سفید کردن دندان ها کاملا ایمن و بی خطر است و به سرعت در مطب انجام می شود. روش بیلیچینگ به سه صورت تقسیم بندی می شود: خانگی (زمان بر می باشد اما دوام بیشتری دارد)، مطب (سریع تر انجام می شود اما دوام کمتری دارد) و ترکیبی (این روش بهترین حالت بیلیچینگ می باشد که ابتدا در مطب، سپس ادامه آن در خانه انجام می شود که می تواند نتیجه بهتر و بادوام تری داشته باشد.)

کسب اطلاعات بیشتر: بلیچینگ دندان چیست

جرمگیر پالیش دندان

جرمگیری دندان بر خلاف تصور برخی افراد، جنبه درمانی دارد و هیچگونه آسیبی به دندان ها و لثه وارد نمی کند. عدم انجام جرمگیری به صورت روتین منجر به تحلیل لثه و در نهایت لقی و از بین رفتن دندان ها می شود. این روش از سفید کردن دندان ها از ساده ترین روش های پاکسازی و سفید کردن دندان می باشد و برخلاف موارد دیگر هزینه زیادی ندارد.

کامپوزیت ونیر دندان

اگر علاوه بر سفید کردن دندان ها قصد دارید فرم و شکل دندان هایتان را بهبود دهید، پیشنهاد می شود از این روش استفاده کنید. این روش از سفید کردن دندان ها ماندگاری بیشتری نسبت به بیلیچینگ دارد. (عمر مفید کامپوزیت معمولا بین 5 الی 8 سال می باشد.)

لمینت دندان

لمینت دندان به طور کلی به دو صورت انجام می شود: لمینت سرامیکی (روش غیر مستقیم) و لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)

این روش معمولا به افرادی که دندان هایشان دچار آسیب شده است مانند بد رنگی های نسبتا شدید، دندان های پر شده، عصب کشی شده، سایش و یا نقص مینای دندان پیشنهاد می شود. چرا که به علت میزان کمی تراش دادن دندان حدود 0/5 تا 0/8 میلی متر نسبت به روش های بیلیچینگ و کامپوزیت تهاجمی تر محسوب می شود. اما با این همه لمینت دندان مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • اصلاح نامرتبی ها، چرخش دندانی و بستن دیاستم
  • اصلاح فاصله بین دندان ها 
  • مقاومت بیشتر در برابر رنگ پذیری بیشتر 
  • طول عمر و ماندگاری بیشتر

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه اجرای لمینت دندان

سفید کردن دندان ها با روش های خانگی

توجه داشته باشید که هر کدام از روش های طبیعی و خانگی برای سفید کردن دندان ها ممکن است کاملا بی ضرر نباشد، بنابراین بهتر است در به کار بردن برخی ترکیبات زیاده روی نکنید و طبق مقدار ذکر شده مصرف کنید تا نتیجه مطلوبی به دست آورید.

استفاده از زردچوبه

یک قاشق غذاخوری زردچوبه طبیعی را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و چند قطره نعنا به آن اضافه کنید تا طعم مطلوبی داشته باشد. سپس خمیر به دست آمده را حدود 3 دقیقه با استفاده از مسواک بر روی دندان های خود بکشید. هفته ای یک مرتبه این روش را تکرار کنید.

استفاده از جوش شیرین و آبلیمو

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را با مسواک به دندان های خود بکشید. این روش را هفته ای یک مرتبه انجام دهید.

استفاده از توت فرنگی

دو عدد توت فرنگی را له کنید و با مقداری جوش شیرین ترکیب کنید، سپس خمیر به دست آمده را حدود 3 دقیقه با استفاده از مسواک بر روی دندان های خود بکشید.

استفاده از سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در دهان خود به مدت 2 دقیقه غرغره کنید. سپس دهان خود را با آب تمیز شست و شو دهید.

استفاده از پوست موز

پس از میل کردن یک موز، پوست آن را به مدت 5 دقیقه بر روی دندان های خود بکشید. برای افزایش قدرت و اثر بخشی این روش می توانید پس از آن از مخلوط جوش شیرین و آبلیمو استفاده کنید.

استفاده از نمک و جوش شیرین

نصف قاشق چایخوری نمک را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید، سپس به آن مقداری آب اضافه کنید. با استفاده از مسواک، خمیر به دست آمده را به مدت 2 دقیقه بر روی دندان های خود بکشید.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدی به نام لاوریک است که می تواند موجب سفید شدن دندان ها شود. این روغن را روی انگشت خود بریزید سپس به مدت 5 دقیقه بر روی دندان های خود بکشید.

استفاده از پراکسید هیدروژن

مقدار کمی خمیر دندان را با پراکسید هیدروژن ترکیب کنید و با استفاده از مسواک به مدت دو دقیقه بر روی دندان های خود بکشید. هر 3 ماه یک بار از این روش استفاده کنید. توصیه می شود اگر دندان های حساسی دارید از این روش استفاده نکنید.

در صورت تمایل، می توانید محصولات مربوط به بهداشت دهان و دندان را از داروخانه آنلاین دارو 247 به آدرس زیر تهیه نمایید:

https://daroo247.ir

استفاده از برگ ریحان، نمک و جوش شیرین

چند عدد برگ ریحان را له کنید و مقدار کمی به آن جوش شیرین و نمک اضافه کنید. با این خمیر سبز رنگ به مدت 5 دقیقه اقدام به مسواک زدن کنید. هفته ای دو مرتبه از این روش برای سفید شدن دندان هایتان استفاده کنید.

استفاده از زغال چوب فعال یا زغال سنگ

مقداری پودر زغال فعال را در ظرفی بریزید و مسواک نم دار خود را به آن آغشته کنید، سپس به مدت 2 الی 3 دقیقه اقدام به مسواک زدن کنید. سپس دهان خود را با آب تمیز شست و شو دهید. (از بلعیدن آب دهان خود که آغشته به زغال است خودداری کنید.)

جمع بندی موضوع

معمولا روش های خانگی سفید کردن دندان ها آسان تر و در دسترس می باشند. اما از آن جایی که بی ضرر نیستند در سفید کردن دندان چندان تاثیری نخواهند داشت. بنابراین بهترین روش سفید کردن دندان (بیلیچینگ، جرمگیری، پوشش لمینت و کامپوزیت می باشد) که با توجه به علت و شدت تغییر رنگ دندان، توسط دندانپزشک مشخص می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها