فارس: وزیر جهاد کشاورزی نیاز سالانه گندم گشور را 11 میلیون تن اعلام کرد و گفت: تولید امسال گندم به بیش از 15 میلیون تن میرسد که برنامه ریزی های لازم جهت صادرات آن انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۶۴۸۰

محمدرضا اسکندری امروز در آیین بهره برداری از طرح پایاب سد ستارخان اهر با بیان اینکه در بحث خودکفایی گندم علیرغم برخی جوسازی ها در این خصوص افزود: خوشبختانه هم اکنون در بحث گندم که به عنوان یکی محصول استراتژیک در دینا مطرح است به خودکفایی کامل رسیده ایم و برنامه ریزی می کنیم که مازاد گندم تولیدی را صادر کنیم.
وی میزان صادرات محصولات کشاورزی را به جز صنایع غذایی 1/2 میلیارد دلار در سال 85 ذکر کرد و اظهار داشت: این رقم نسبت به سال 84 از رشد 30 درصد برخوردار است و تلاش داریم با ارائه خدمات مشاوره ای و آموزش های لازم در جهت ارتقای کیفی محصولات و بسته بندی مناسب میزان تولیدات محصولات کشاورزی به بیش از 5/2 میلیارد دلار در سال جاری برسد.
اسکندری مجموع تولیدات بخش کشاورزی را بالغ بر 100 میلیون تن در سال خواند و گفت: این پتانسیل در کشور وجود دارد که این رقم را با امکانات موجود به 300 میلیون تن در سال برسانیم.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه پیش بینی رشد کشاورزی سالانه 5 درصد اعلام شده بود که با برنامه ریزی های انجام شده سال 84، 1/7 درصد و پارسال به 7 درصد رسیده و تلاش داریم امسال این رقم را به بیش از 7درصد برسانیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از معضلات جدی در بخش کشاورزی، فقدان تمهیدات لازم جهت حمایت از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که میزان سرمایه گذاری در سال 83 کمتر از 5 درصد بود که الحمداله در سال گذشته این رقم به بیش از 10 درصد افزایش یافته است.
اسکندری حمایت از بخش خصوصی در تحقق فرامین مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار در اصل 44 قانون اساسی را از وطایف جهاد در بخش کشاورزی ذکر کرد و خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی و دامی با حمایت جهاد کشاورزی شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود استقبال کشورهای اسلامی و در حال توسعه را از تجربیات دولت در بخش کشاورزی بی سابقه توصیف کرد و اظهار داشت: در سایه همین رشد فعالیتهای وزارت جهاد کشاورزی، برای انتقال تجارب این بخش اقدام به اعزام کارشناسان کشاورزی به کشورهای متقاضی کردهایم.
اسکندری با تاکید بر لزوم بر نامه ریزی در اجرای پروژه ها یادآور شد: بر هیمن اساس دولت نهم از همان آغاز کار هیچ پروژه ای را بدون برنامه آغاز و عملیاتی نکرده است.
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برخی جوسازی هایی که علیه دولت راه می افتد و به سفرهای استانی ایراد می گیرند، گفت: این افراد ادعا می کنند که سفرهای استانی توقعات مردم را بالا برده است و بعضی تا آنجا پیش رفته اند که بالا بردن توقع مردم را مطرح می کنند که این امر جای سئوال دارد.
اسکندری تصریح کرد: حضور هیئت دولت و وزرا در مناطق مختلف و لمس نیازها و محرومیت ها از دستاوردهای سفرهای استانی است که خوشبختانه تاکید دولت بر تکمیل و تسریع در اجرای طرح ها بوده و نمونه بارز آن پایاب سد ستارخان اهر است که دو هزار هکتار قبلی آن بیش از 5 سال طول کشید و معادل دو هزار هکتار آن در سفر اخیر ریاست جمهوری به این شهرستان آغاز شد و در کمتر از یکسال به بهره برداری رسیده و تلاش داریم تا پایان سال 86 این پروژه پایاب اهر کلا به بهره برداری برسد.
گزارش فارس حاکی است، وزیر جهاد کشاورزی همچنین در اجتماع بهره برداران سد ستارخان اهر یکی از برنامه های الویتدار جهاد کشاورزی را اجرای پروژه های کشاورزی در جهت ایجاد زمینه اشتغال پایدار در روستاها و جلوگیری از مهاجرت ، میل و رغبت به کار و زندگی در روستاها اعلام کرد و گفت: متاسفانه در گذشته برخی پروژه ها اجرا شده و نیمه تمام باعث بدبینی مردم به دولتمردان شده که در این راستا یکی از سیاست های جدی جهاد کشاورزی آغاز عملیات اجرای طرح ها و اعلام افتتاح آن می باشد.
اسکندری وعده داد تمام فازهای پایاب سد ستارخان اهر تا پایان سال 86 عملا9 به بهره برداری برسد.
وی خدمتگزاری به مردم را از اولیت های جدی دولتمردان و مسئولان اجرایی در جهت تحقق فرامین مقام معظم رهبری ذکر کرد و اظهار داشت: یکی از از راهکاری های رشد ، توسعه و عمران و آبادانی در مناطق روستایی ترویج روحیه حهادی در بین جهادگران است.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین یکی از محورهای توسعه شهرستان اهر را بخش کشاورزی اعلام کرد و خواستار تخصیص اعتبارت ویژه در تسریع پروژه های کشاورزی شد.
ولی اله دینی با اشاره به پتانسیل های بالقوه در بخش کشاورزی و دامی ایجاد سردخانه، صنایع تبدیلی و اختصاص اعتبارات لازم برای اتمام پروژه سد ستارخان را از نیازهای اساسی این شهرستان برشمرد.
وی اضافه کرد: در صورت اتمام 120 هکتار از اراضی پایاب سد ستاخران اهر و ایجاد باغات میوه و مزارع کشاورزی به روش آبیاری قطرهای و تحت فشار بالغ بر سه هزار نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.
براساس این گزارش، برای طرح شبکه آبیاری و زهکشی 2 هزار هکتاری اراضی پایاب سد ستارخان اهرکه امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد، بیش از 20 میلیارد ریال هزینه شده و با بهره برداری از آن 2 هزار هکتار از اراضی دیم سه روستای « پسته بیگول»،« یاغ بستلو» و « نقاره کو» به اراضی آبی تبدیل می شود.
این گزارش می افزاید، طرح پایاب سد ستارخان اهر در سطح 9 هزار و 700 هکتار اجرا می شود که تاکنون 2 هزار هکتار از آن به بهره برداری رسیده است و مقرر شد با موافقت وزیر جهاد کشاورزی بقیه اراضی پایاب این سد نیز تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها