پژوهشگران آمریکایی سعی دارند یک دستگاه بی‌سیم را ارائه دهند که می‌تواند سرطان روده بزرگ را به صورت غیرتهاجمی و با کمترین هزینه شناسایی کند.
کد خبر: ۱۳۶۳۶۱۷

به گزارش جام جم آنلاین، برای کسانی که به سرطان روده بزرگ مبتلا شده‌اند، جراحی تنها گزینه‌ای است که یک راه حل درمانی را ارائه می‌دهد.

با وجود این، زمانی که بقایای سلول‌های سرطانی در زمان جراحی در بدن به جا می‌مانند، اغلب می‌توانند عود بیماری را در محل سرطان اصلی به همراه داشته باشند و شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کنند. شیمی‌ درمانی یک گزینه درمانی است که اغلب همراه با جراحی صورت می‌گیرد اما این روش می‌تواند به بروز عوارض جانبی سمی منجر شود.

دکتر «سونگ پارک»، استادیار بخش مهندسی برق و رایانه «دانشگاه ای اند ام تگزاس» (Texas A&M) و گروهش سعی دارند یک دستگاه بی‌سیم کم‌هزینه و کمتر تهاجمی را ارائه دهند که امکان درمان دقیق و ایمن سرطان‌ها را فراهم می‌کند.

پژوهشگران از روش «فوتوداینامیک تراپی» (PDT) استفاده خواهند کرد. آنها در این روش، طی جراحی از یک داروی حساس به نور برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی استفاده می‌کنند.

طی این فرآیند، جراحان قادر خواهند بود تا بخش عمده‌ای از تومور را بردارند سپس هنگامی که دارو توسط نور فعال شود، تومور به طور کامل تحت تابش قرار خواهد گرفت. این ترکیب می‌تواند امکان درمان کامل را با روشی ایمن و موثر و بدون عوارض جانبی سمی فراهم کند.

پارک گفت: یک دستگاه LED کاشتنی زیست‌سازگار و کوچک، تنظیم دوز نور و فوتوداینامیک تراپی را که متناسب با واکنش تومور است، امکان‌پذیر می‌کند.

این کار در درازمدت، بستری را فراهم می‌کند که در آن، امکان بررسی وضعیت سلامتی فراتر از محدودیت‌های بیمارستانی یا امکانات آزمایشگاهی سنتی وجود دارد. همچنین، این روش می‌تواند گزینه‌های درمانی را برای جلوگیری از بدخیم شدن بیماری ارائه دهد و بدین ترتیب، کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد.

همچنین این روش، بار اقتصادی قابل توجهی را که بر منابع سرطان‌شناسی وارد می‌شود، کاهش می‌دهد. این بار اقتصادی تنها در سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۱۶۷ میلیارد دلار بود. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، هزینه‌های جهانی سرطان‌شناسی به ۲۰۶ میلیارد دلار برسد که افزایش ۲۳.۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش موسسه پژوهش سرطان آمریکا (AICR) نشان می‌دهد که سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در سراسر جهان است.

گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) حاکی از این است که در سال جاری، حدود ۱۴۹ هزار و ۵۰۰ بزرگسال در آمریکا مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهند بود و انتظار می‌رود که این سرطان به مرگ ۵۲ هزار و ۹۸۰ نفر منجر شود.

اگرچه فوتوداینامیک تراپی برای درمان بسیاری از تومورهای جامد موثر بوده است اما کاربرد بالینی آن به خاطر درک ناقص در مورد تفاوت میان واکنش بافت سرطانی و بافت سالم، محدود خواهد بود. مشکل دیگر، کمبود روش‌های لازم برای بررسی واکنش تومور و تنظیم کردن دوز نور براساس آن است.

پارک و گروهش برای رفع کردن این مشکلات، یک روش دو مرحله‌ای را پیشنهاد کرده‌اند. ابتدا داروی حساس به نور تجویز می‌شود که سلول‌های تومور آن را دریافت می‌کنند و سپس، نور در طول موجی که با میزان جذب دارو مطابقت دارد، به تومور می‌تابد. فعال شدن دارو به ایجاد یک واکنش فتوشیمیایی منجر می‌شود که مرگ سلول‌های تومور را در پی دارد.

پارک اضافه کرد: این دستگاه، حداقل تهاجم را به همراه دارد و یک بستر زیست‌سازگار را برای تشخیص نور ساطع‌شده از بقایای تومورهایی فراهم خواهد کرد که در بخش‌های گوناگونی از بدن وجود دارند. دستگاه ما می‌تواند بر نواحی گوناگون بدن از جمله پستان، کلیه، ریه، پانکراس، پروستات، تخمدان و همچنین، سرطان‌های نادر تاثیر بگذارد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها