کد خبر: ۱۳۶۲۳۸۴
دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب شاید تنها دیدار فرهنگی یکی از مسؤولان ارشد نظام با قشر هنرمند آن‌هم در یک حلقه صمیمی و بی‌واسطه است. هرچند شاید خرده‌هایی بگیرند که این جمع، گزینشی انتخاب می‌شود. با توجه به محدودیت فضا و معیار‌ها و درجاتی که در عالم کیفی‌کردن هنر وجود دارد، ممکن است به‌ناچار همین‌طور هم باشد.
 
این جلسه، حلقه انتخابی نسل‌های مختلف را دربرمی‌گیرد و شعر‌هایی هم که خوانده می‌شود موضوعات مختلفی دارد؛ از عاشقانه و اجتماعی و طنز و اعتراضی و مذهبی تا سوژه‌های روزآمد. لابه‌لای شعرخوانی‌ها اگر نکته خاصی باشد و ایجاب کند، رهبری درباره آن صحبت می‌کنند.
 
گاهی هم در پایان شعرخوانی‌ها، رهبر معظم انقلاب نکاتی را درخصوص رویکرد شاعر، قالب‌ها و موضوعات بیان می‌دارند.

مهم‌ترین وجهه این دیدار که شاید بر کسی پوشیده نباشد، منویاتی است که رهبر انقلاب از این رسانه و در این جلسه بیان می‌فرمایند که همه رویکرد‌های شاخص و اهداف مهم فرهنگی را بر همه مسؤولان روشن کرده که راهگشاست. ایشان درحقیقت در این دیدار‌ها و نشست‌ها درخصوص ساختار فرهنگ و هنر ارائه طریق می‌کنند، اما این‌که چگونه به این راهکار‌ها عمل می‌شود و به سرانجام می‌رسد و سیاست‌گذاری می‌شود، بماند.

درجه اهمیت این دیدار‌ها این است که رهبر معظم انقلاب، مهم‌ترین نکات فرهنگی و هنری و آن چشم‌انداز‌هایی که باید در عرصه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بیان کنند، معمولا در این گونه جلسات مطرح می‌کنند ازجمله رویکردی که درخصوص پاسداشت و حفظ و نگهداری زبان فارسی است. همچنین در این دیدارها، درباره شیوه بیان اشعار و رویکرد در کشف مضامین و موضوعاتی که درباره آن‌ها شعر گفته می‌شود، از سوی رهبر معظم انقلاب دیدگاه‌هایی مطرح می‌شود.
 
همین‌طور راهنمایی‌های ایشان درباره این‌که چه بگوییم و پرهیزدادن ایشان از این‌که چه نگوییم، در این جلسات بارز است. همه این‌ها باعث می‌شود مسیری برای شاعران متعهد ایجاد شود و همراه با آن، برای مسؤولان فرهنگی راهگشا باشد تا خط‌مشی و شیوه و مسیر سیاست‌گذاری‌ها را بدانند. این دیدار‌های رهبر انقلاب با هنرمندان، سابقه زیادی از زمانی دارد که ایشان بر مسند ریاست‌جمهوری بودند و تا امروز که در جایگاه رهبری هستند، ادامه دارد چراکه ایشان همواره نسبت به عرصه فرهنگ‌وهنر دغدغه‌مندند که این دغدغه‌مندی هم مهم است و هم مبارک.

در دوران همه‌گیری کرونا، این دیدار سه سال است برگزار نشده. شاعران نامه‌ای خدمت ایشان نوشتند و از ایشان خواستند حتی اگر شده به‌صورت مجازی، این دیدار برگزار شود، اما ایشان پاسخی دادند و جمله کلیدی‌شان این بود که برگزاری این مراسم به هر شکلی جز به شیوه‌ای که تاکنون برگزار می‌شده است، از صمیمیت آن می‌کاهد. دغدغه ایشان این است که جلسه‌ای بدون واسطه و صمیمی برگزار شود و وضعیتی که به دنبال کرونا پیش‌آمده باعث شده است برای سومین سال با وجود اشتیاق شاعران، این جلسه هنری و صمیمی برگزار نشود. به امید آن‌که شرایط در سال آینده به گونه‌ای باشد که این دیدار برگزار شود.
 
عباس محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها