دلیل چاق شدن برخی در ماه مبارک رمضان

آیا با روزه‌ داری می‌توان لاغر شد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایرانی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان، نحوه غذاها خوردن، مقدار غذا خوردن و اینکه چه غذاهایی خورده می شود بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: فایده معنوی ماه رمضان که روزه داری است این است که فرد از زمان افطار تا سحر نباید پرخوری داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر شیدفر در گفتگو با بهداشت نیوز ضمن اشاره به اینکه چاق شدن یا لاغر شدن در ماه مبارک رمضان بستگی به دریافت مقدار غذایی دارد که فرد مصرف می کند، گفت: در واقع فایده ی معنوی ماه رمضان که روزه داری است این است که فرد از زمان افطار تا سحر نباید پرخوری داشته باشد.

مصرف چه غذاهایی در ماه رمضان چاق کننده است؟

وی خاطرنشان کرد: افراد روزه دار تصور غلطی دارند و فکر می کنند که به منظور کسب و ذخیره انرژی بیشتر در طول روز، باید در فاصله بین افطار تا سحر خیلی بیشتر از روز معمولی شیرینی جات، غذاهای چرب و پر انرژی مصرف کنند، در حالیکه از این نکته غافل هستند که پرخوری در هر زمانی بد است و می تواند منجر به چاقی و اضافه وزن شود.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: در ایام ماه مبارک مصرف زولبیا، بامیه، برنج، غذاهای سرخ کردنی و حلیم پرچرب بسیار طرفدار دارد و مصرف آن ها بالا می رود ولی مصرف زیاد اینها خطر اضافه وزن را به همراه دارد. آن چیزی که مهم است رعایت اصول تغذیه ای مناسب در طول ماه مبارک رمضان است.

غذاهای مغذی و مفید برای وعده های افطار و سحر

وی افزود: بنابراین در ماه مبارک رمضان، نحوه ی غذاها خوردن، مقدار غذا خوردن و اینکه چه غذاهایی خورده می شود بسیار اهمیت دارد . ما بسیاری از افراد را دیده ایم که با مصرف غذاهای خیلی چرب و شیرین و شور در ماه رمضان نه تنها لاغر نشده اند بلکه حتی اضافه وزن هم پیدا کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در ماه رمضان در فاصله افطار تا سحر باید غذاهای مناسب مصرف کنیم، گفت: گنجاندن میوه جاتی چون سیب، سبزیجات مختلف و لبنیاتی چون پنیر، ماست و دوغ های خانگی و کم نمک در وعده ی افطار و سحر بسیار مهم است و توصیه می شود.

نوشیدنی هایی که در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است

شیدفر اضافه کرد: همچنین مصرف مایعات کافی از طریق آب،چای کمرنگ و آبمیوه های طبیعی مثل شربت آبلیمو و آب پرتقال از زمان وعده ی افطار تا سحر بسیار خوب و مفید است.

وی عنوان کرد: افراد بهتر است برای وعده افطار و سحر از غذاهای سرخ کرده استفاده نکنند و مصرف غذاهای آب پز و کبابی را افزایش دهند. مصرف حبوبات و ماهی نیز به دلیل چربی کم در این دو وعده توصیه می شود و جزء غذاهای خوب هستند.

آیا حذف سحری باعث لاغری می شود؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن اینکه حذف سحری و افطار با هدف لاغری را اصلا کار علمی و صحیحی ندانست، عنوان کرد: در فاصله ی افطار تا سحر باید به صورت متوازن و مناسب غذا مصرف شود، یعنی مثلا اینطور نباشد که افراد روزه ی خود را با مقدار زیادی غذا باز کنند.

شیدفر بیان داشت: افراد بهتر است به تدریج و با یک مقدار آب ولرم و چای کمرنگ و نان و پنیر و در واقع وعده سبک روزه خود را باز کنند و در ادامه ی آن نیز به تدریج می توانند غذاهای سبک مصرف کنند.

زولبیا و بامیه و لبنیات را از اماکن معتبر و بهداشتی تهیه کنید!

وی گفت: در وعده سحر نیز مصرف غذاهای سنگین اصلا توصیه نمی شود و باید یک وعده غذایی متوازن و سبکی مصرف شود و فرد روزه دار مواد غذایی مغذی را به طور تدریجی، متوازن و متناسب از وعده  افطار تا سحر دریافت کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: توصیه می کنیم مردم مصرف زیاد زولبیا و بامیه را به حداقل برسانند و در صورت مصرف این نوع شیرینی جات، حتما آن ها را از اماکن بهداشتی تهیه کنند و از شیرینی فروشی های دوره گرد خرید نکنند. بهتر است لبنیات هم پاستوریزه استفاده کنند و از کسانی که محصولات محلی ارائه می دهند ترجیحا خرید نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها