پزشکان در گذشته فکر می‌کردند که برخی غذاها موجب زخم‌معده می‌شوند اما اکنون می‌دانیم که عوامل دیگری مانند مصرف داروهای مسکن در طولانی مدت یا عفونت با باکتری‌هایی به نام هلیکوباکتر پیلوری موجب زخم‌معده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۵۹۸۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، گرچه غذاها موجب ایجاد یا درمان زخم نمی‌شود، برخی غذاها ممکن است درد را تشدید کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زخم‌معده را درمان کند و بهبودی آن زودتر حاصل شود.

بهترین غذاها برای زخم معده

غذاهای سرشار از فیبر

سیب، گلابی، بلغور جو دوسر و سایر غذاهایی که فیبر زیادی دارند از دو جهت برای زخم‌معده مفیدند. فیبر می‌تواند میزان اسید معده را کاهش دهد و در عین حال درد و نفخ معده را کم می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که رژیم غذایی پرفیبر می‌تواند از زخم‌معده پیشگیری کند.

سیب‌ زمینی شیرین

این ماده سرشار از ویتامین‌آ است و شواهدی هست که نشان می‌دهد این ماده‌غذایی می‌تواند به کاهش زخم‌معده کمک کند و همچنین ممکن است در پیشگیری از آن نیز نقش داشته باشد. سایر موادغذایی با دوز مناسب ویتامین‌آ عبارتند از اسفناج، هویج، طالبی و جگر گاو.

غذاهای حاوی پروبیوتیک

غذاهایی مانند ماست، خمیر سویا، ترشی فصل، کلم ترش، آبجو و دانه سویا سرشار از باکتری‌های مفید به نام پروبیوتیک هستند. آنها ممکن است عفونت با هلیکوباکتر پیلوری را از بین ببرد یا به درمان بهتر زخم‌معده کمک کند.

فلفل‌ دلمه‌ ای قرمز

این نوع فلفل سرشار از ویتامین‌سی است و می‌تواند به روش‌های مختلفی از بدن در برابر زخم‌معده محافظت کند.

برای مثال، ویتامین‌سی نقش مهمی در بهبود زخم دارد. افرادی که به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. این ماده مغذی را از مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی و کلم‌بروکلی نیز دریافت می‌کنید.

بدترین غذاها برای زخم معده

شیر

پزشکان سالها پیش به مردم توصیه می‌کردند که برای درمان زخم‌معده شیر بخورند. این توصیه قبل از زمانی بود که داروهای بهتری همچون داروهای قطع‌کننده اسید تولید شوند. امروزه می‌دانیم که شیر نمی‌تواند به پیشگیری یا تسکین زخم‌معده کمک کند. در واقع، ممکن است با تحریک معده و تولید اسید بیشتر، این بیماری را تشدید کند.

غذاهای چرب

هضم غذای چرب بیشتر طول می‌کشد و می‌تواند منجر به شکم درد و نفخ معده شود و در صورت داشتن زخم‌معده نیز خوشایند نخواهد بود. اگر مشکل معده را بدتر می‌کند، از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

غذاهای تند؛ تاحدودی

پزشکان تا مدت‌ها فکر می‌کردند که غذاهای تند عامل اصلی زخم‌معده است. ما اکنون می‌دانیم که این ادعا درست نیست. با این حال، برخی افراد متوجه می‌شوند که مصرف غذاهای تند، علائم آنها را بدتر می‌کند. اگر موجب درد معده می‌شود، از مصرف آن اجتناب کنید.

مرکبات؛ تاحدودی

در ابتدا به نظر منطقی است که غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه‌فرنگی موجب بدتر شدن زخم‌معده می‌شوند اما شواهد محکمی مبنی بر اینکه روی زخم‌ معده تاثیر داشته باشند، وجود ندارد. با این حال، همه ما واکنش‌های منحصر به فردی به غذاها داریم، بنابراین اگر غذاهای اسیدی موجب بدتر شدن زخم‌معده می‌شوند، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

شکلات؛ تاحدودی

شکلات فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما اغلب برای برخی افرادی که زخم‌معده دارند، موجب ناراحتی می‌شود. اگر خوردن شکلات برایتان خوشایند نیست، صبر کنید تا زمانی که این مشکل بهبود یابد، در مصرف آن هم زیاده‌روی نکنید.

کافئین؛ با پزشک مشورت کنید

تحقیقات در مورد اینکه آیا کافئین به ویژه قهوه موجب بدتر شدن زخم می‌شود یا خیر، متفاوت است. با این حال، توصیه کلی این است که در صورت داشتن زخم‌معده، آن را مصرف نکنید. از پزشکتان بپرسید اما تا زمانی که علائم بدتر نشود، شاید مجبور نباشید از مصرف قهوه اجتناب کنید.

الکل

اگر مستعد ابتلا به زخم‌معده هستید، به طور کامل از مصرف الکل اجتناب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مشروبات الکلی موجب تحریک و حتی آسیب به دستگاه گوارش می‌شود و زخم‌معده را بدتر می‌کند.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها