۲ عضو کنگره آمریکا با اشاره به اینکه کشورشان در بمباران گسترده مناطق یمن دخالت دارد خواستار پایان دادن به این روند شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۵۰۹۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، دو عضو کنگره آمریکا با نگارش یادداشتی در روزنامه گاردین ضمن اذعان به اینکه جنگنده‌ های سعودی با کمک آمریکا یمن را هدف بمباران‌های گسترده قرار می‌دهند خواستار پایان این روند شده‌اند.

«برنی سندرز»، عضو ارشد کمیته بودجه مجلس سنا و «راهیت کانا»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا این یادداشت را امروز جمعه در روزنامه گاردین منتشر کرده‌اند.

آنها می‌نویسند: «این جنگی است که ایالات متحده از آن حمایت کرده و به شدت در آن مشارکت کرده است. وقت آن است که این همدستی پایان یابد.»

سندرز و کانا برای توضیح درباره وضعیت یمن به گزارش «مارتین گریفیتس»، هماهنگ‌کننده مسائل بشردوستانه سازمان ملل اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: «اقتصاد این کشور وارد مراحل جدیدی از فروپاشی شده و موج سوم همه‌گیری کرونا، نظام بهداشتی شکننده این کشور را در معرض خطر قرار داده است.»

دو عضو کنگره آمریکا خاطرنشان کرده‌اند که ایالات متحده ابتدا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» و پس از آن در دوران ریاست‌ جمهوری «دونالد ترامپ» جزو شریکان اصلی این «جنگ وحشتناک» بوده است.

سندرز و کانا گفته‌اند که آنها از اعلانیه دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» که گفته بود قصد دارد به حمایت از عملیات‌های تهاجمی نظامی در یمن پایان دهد، حمایت کرده‌اند، «اما بحران کماکان ادامه دارد.»

به نوشته این دو عضو کنگره، پیمانکاران دفاعی آمریکا کماکان خدمت‌رسانی به هواپیماهای عربستان سعودی را ادامه می‌دهند و ایالات متحده چندی پیش فروش سلاح‌های جدید به سعودی‌ها را تأیید کرده است.

یادداشت سندرز و کانا پس از آن منتشر شده که فعالان ۶۰ گروه حقوق بشری خواستار احیای کمیته ویژه‌ای شده‌اند که مأمور تحقیق درباره جرائم جنگی احتمالی در جنگ یمن بوده‌اند.

«کن راث» از فعالان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «در یمن، خلأ مرگباری برای مسئولیت‌پذیری وجود دارد و دلیل آن این است که عربستان سعودی، تنها مکانیسم موجود [برای تحقیقات] را از بین برده است.»

راث تصریح کرد: مقام‌های عربستان سعودی با باج‌ دهی، اعمال زور و روش‌های دیگر توانست در ماه اکتبر شورای حقوق بشر سازمان ملل را مجاب کند تحقیقات سازمان ملل در خصوص ارتکاب جرائم جنگی در یمن را تعطیل کند.

روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه گزارش داده بود عربستان سعودی تلاش‌هایی پنهایی را برای تحقیقات سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در یمن آغاز کرده است.

این روزنامه تصریح کرد ریاض با توسل به مجموعه تدابیری که به کار گیری «مشوق‌ها و تهدیدها» را در برمی گیرد درصدد جلوگیری از انجام این تحقیقات است.

گاردین اضافه کرد که برخی دیپلمات‌ها، سیاستمداران و فعالان این اقدامات عربستان سعودی را «کارزار فشار پنهانی» توصیف کرده‌اند و می‌گویند که سعودی‌ها با استفاده از این اقدامات سعی دارند تا برای تضمین توقف تحقیقات، مقامات را تحت تأثیر قرار دهند.

عربستان سعودی پیش از این هم در ماه اکتبر از طریق اقداماتی مشابه توانست از تمدید مأموریت سازمان ملل برای انجام تحقیقات مستقل درباره جنایت‌ های جنگی در یمن جلوگیری کند.

این گزارش در حالی منتشر شد که «برنامه جهانی غذا» شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی در اواخر مهرماه اعلام کرده بود که مردم یمن با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده‌اند و به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

ائتلاف سعودی تاکنون با تجاوز نظامی به یمن هیچ یک اهدافش را محقق نکرده است. در حالی که این اقدام با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها