یک متخصص بیوتکنولوژی و دکتر داروساز می گوید بر اساس آخرین اطلاعات رسیده در رابطه با اومیکرون، این ویروس جدید کرونایی در افراد مبتلا علائم خفیف تری نسبت به دلتا ایجاد می کند.
کد خبر: ۱۳۵۰۰۷۴

به گزارش جام جم آنلاین ،  دکتر مصطفی نوری زاده دانشیار و متخصص بیوتکنولوژی و استادداروسازی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: هنوز نمی توانیم بگوییم که آیا اومیکرون مسری تر از هر گونه دیگری از کرونا هست یا خیر. در رابطه با خطرناک بودن آن هم فعلا نمی توانیم چیزی بگوییم. اکنون نگرانی هایی که در رابطه با این نوع ویروس وجود دارد در رابطه با تعداد جهش های رخ داده بر روی پروتئین اسپایک این گونه جهش یافته است.

نوری زاده گفت: تعداد جهش های رخ داده در این ویروس خیلی بیشتر از قبلی ها نظیر ویروس های انگلیسی ، هندی، آفریقایی است. چون جهش ها در اومیکرون زیاد است اما نگران این هستیم که نکند تاثیر خوب واکسن ها را از بین ببرد. اکنون هیچ اطلاعاتی در دست نیست که آیا واقعا این ویروس شیوع بالاتری دارد یا اینکه قدرت کشندگی اش بالاتر است.

متخصص بیوتکنولوژی افزود: مطالعات بیشتری بر روی اومیکرون باید صورت بگیرد چون تازه شناسایی شده است. اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد را نمی توان پیش بینی کرد. اما نظر من این است که واکسن ها در برابر اومیکرون همچنان موثر خواهند بود.

این داروساز در ادامه گفت: البته شاید تاثیرگذاری این واکسن ها پایین تر بیاید اما به طور کامل نخواهد بود. به هر حال اگر ما زودتر کل جامعه را واکسینه کنیم ویروس های کرونا فرصت تکثیر نخواهد داشت حالا چه اومیکرون باشند و چه نوع دیگر. در ضمن با واکسیناسیون شاهد جهش های بیشتری هم نخواهیم بود.

 

تاثیرگذاری واکسن ها بر اومیکرون

وی در رابطه با تاثیرگذاری واکسن ها مقابل چرخه انتقال و احتمال بی تاثیری آنها مقابل اومیکرون نیز گفت: چیزی که در رابطه با واکسن ها اهمیت دارد کاهش شدت انتقال  ویروس کروناست. یعنی مقدار بار ویروس کرونا یا آر وی اوی آن باید بر روی ویروس حساب شود. در ضمن باید حساب کنیم که چند درصد از افراد جامعه باید واکسینه شوند تا حساب کنیم آیا ایمنی جمعی حاصل شده است یا خیر.  

نوری زاده یادآور شد: آر وی او در رابطه با ویروس بتا حدود 80 درصد بود و به همین دلیل تاکید بر این بود که 80 درصد از اعضای جامعه باید واکسینه بشوند. در واقع قدرت انتقال ویروس می تواند نشان بدهد که آیا واکسن کرونا موثر عمل کرده است یا خیر.

این متخصص بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: واریانت جدید نزدیک به 32 جهش بر روی اسپایک خود دارد و در ناحیه RBD ویروس رخ داده است. اینجا جایی است که کرونا به سلول های انسانی متصل می شود. اکثر واکسن هایی که در دنیا استفاده می شود بر اساس RBD و اسپایک پروتئین ساخته شده اند و به همین دلیل نگرانی ها بابت این است که نکند چون واکسن ها بر پایه اسپایک و RBD ساخته شده اند کارایی خود را در برابر اومیکرون از دست بدهند.

وی تصریح کرد: من یک پیش بینی دارم. واکسن های کشور ما از نوع غیرفعال (inactivated) هستند ، در ضمن سینوفارم هم به همین شکل است. اگر قرار باشد اومیکرون دردسر آفرین باشد شاید واکسن های کشور ما مقابل آن مشکلی نداشته باشند. این نوع واکسن ها همچنان موثر خواهند بود چون در این واکسن ها تمام ویروس به صورت غیرفعال  وارد بدن فرد می شود.

نوری زاده بیان داشت: این جهش ها می توانند اسپایک را پشت سر بگذارد اما در ادامه مقابل پروتئین های دیگری که از طریق واکسن های غیرفعال وارد بدن شده  خنثی می شوند. البته این نظر شخصی من است و هنوز مطالعه مهمی روی آن انجام نشده است.

وی تاکید کرد: فایزر هم اکنون اعلام کرده که دو هفته ای می تواند واکسن مناسب اومیکرون را آماده کند. مدرنا هم در حال ساخت واکسن ترکیبی است. در واقع آنها برای ترکیبی از واریانت ها واکسن می سازند. 

 

خطر برای واکسینه نشده ها

این متخصص بیوتکنولوژی اذعان داشت: ما نمی دانیم اومیکرون میزان کشندگی را بالا برده است یا خیر اما بر اساس اطلاعاتی که از آفریقای جنوبی دریافت کرده ایم می دانیم افرادی که در بیمارستان ها به دلیل ابتلا به اومیکرون بستری شده اند در واقع واکسینه نشده ها بوده اند.  

وی تاکید کرد: حتی اگر اثر واکسن ها مقابل اومیکرون کم شود اما همچنان این واقعیت وجود دارد که افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به اومیکرون کمتر بستری می شوند.

نوری زاده گفت: به نظر من هر نوع واکسنی مقابل اومیکرون موثر است چون هر کدام پلتفرم خود را دارند. در واکسن های غیرفعال تمام ویروس به صورت کشته شده وارد بدن می شود و بهتر جواب خواهند داد. واکسن های دیگر هم چون بر پایه اسپایک هستند به هر حال تاثیر خود را هر چند به صورت کم می گذارند.  

 

اومیکرون و علائم خفیف تر

این دکتر داروساز افزود: گویا علائم اومیکرون نسبت به دلتا خفیف تر است. فعلا چیزهایی که می دانیم این است که تعداد بستری های اومیکرون کم است و اگر هم در رابطه با این ویروس فردی بستری شده سابقه تزریق واکسن نداشته است. همچنین افرادی که مبتلا شده اند علائم خفیف تری نسبت به واریانت دلتا دارند.

نوری زاده تاکید کرد: تست های پی سی آر بر پایه RNA ویروس و پروتئین آن هستند. بنابراین پی سی آرهای موجود می توانند اومیکرون را هم شناسایی کنند. برای اینکه ما بتوانیم این ویروس را در ایران ردیابی کنیم نیاز به تعیین توالی ویروس نداریم.

این متخصص بیوتکنولوژی ادامه داد: با تغییر در پرایمرهایی که در پی سی آر استفاده می کنیم هم می توانیم این افراد را شناسایی کنیم.

وی در پایان گفت: الان در این شرایط بحث بازگشایی مدارس باید نیاز به تفکر جدی تری دارد. ما نمی توانیم سریع بازگشایی را انجام بدهیم. دنیا نگران است و ما هم باید نگران باشیم و به فکر بازگشایی نباشیم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها