دیروز در خبرها از قول رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نقل شده بود که کیفرخواستی 200 صفحه‌ای برای 10 متهم در پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شده است.
کد خبر: ۱۳۴۹۰۰۱

سوانح تلخ هوایی در بسیاری از کشور‌های دنیا اتفاق می‌افتد و در هر کشوری حتی دموکرات‌ترین آن، به محض وقوع حوادثی از این دست،‌ بالاترین انتظار این است که به صورت شفاف مجموعه‌ای مسؤولیت خطای صورت گرفته را به عهده بگیرد و مصوبان آن حادثه شناسایی و برای اعمال قانون به دادگاه معرفی شوند و درنهایت بعد از رسیدگی به پرونده قضایی آنها، حکم متناسب با جرم صورت گرفته برای متهمان پرونده صادر شود.

این روند معقول‌ترین کاری است که در مسیر رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست وجود دارد و چیزی فراتر از آن هم متصور نیست. حادثه ناگواری که برای پرواز شماره 752 هواپیمایی اوکراینی در 18دی 1398 پیش آمد و به‌واسطه آن قریب به 180 مسافر که عمده آنها جزو هموطنان ما بودند در این اتفاق جان باختند موجب تاثر فراوان برای ملت ایران شد.

بدون تردید این حادثه نه اولین و نه آخرین نوع آن است. بزرگترین رخدادی که در جریان حوادث و سوانح خطوط هوایی رخ داد،‌ مربوط به واقعه 11 سپتامبر 2001 بود که دولت آمریکا به بهانه آن به کشور افغانستان حمله کرد و هزاران نفر را کشت و عده زیادی را بی‌خانمان و آواره کرد و در نهایت با وجود همه ادعاهایی که مبنی بر رسیدگی به این پرونده وجود داشت اما همچنان مجامع حقوقی این کشور درباره علت اصلی این حادثه، عوامل، ‌آمران و مسببان آن حرف‌ تازه‌ای می‌زنند و نوک اتهام را متوجه متهمان جدید می‌کنند.

این در حالی است که بعد از وقوع حادثه برای هواپیمای اوکراینی بزرگترین مقام مسوول در این خصوص، مسؤولیت این کار را پذیرفت و همان موقع هم مجموعه‌های قضایی و امنیتی به تحقیق پیرامون علت این اتفاق پرداختند و در این مسیر عده‌ای دستگیر شدند و در نهایت در آستانه سالگرد این حادثه تلخ، خبر صدور کیفرخواست برای 10 متهم پرونده می‌رسد بنابراین دستگاه قضایی و سایر عوامل مسؤول در این زمینه در طول این مدت بعد از بررسی‌های دقیق نسبت به رسیدگی به این پرونده اقدام کردند.

اکنون مقدمات رسیدگی به این پرونده قضایی فراهم است و باید منتظر مراحل دادگاه و دفاعیات متهمان و در نهایت صدور احکام برای این پرونده بود. به هر صورت نتیجه این پرونده را رای قاضی مشخص خواهد کرد.

از سویی دیگر باید این واقعیت را هم پذیرفت که بالاخره خانواده‌هایی که در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند غم جانکاهی را متحمل شده‌اند و باید با آنها همدلی کرد. طبیعی است که آنها ممکن است در این مسیر گله‌ها، ناراحتی‌ها و انتظاراتی داشته باشند.

کسانی می‌توانند شرایط این خانواده‌ها را درک کنند که در حادثه‌ای مشابه، عزیزی را از دست داده باشند. در هر صورت تنها راه رسیدگی به این حادثه مسیری بود که تاکنون طی شد و تصور می‌کنم خانواده‌های جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی هم خواستار اعمال قانون و طی مسیر حقوقی و قضایی باشند.

در هر صورت این روند نشان‌ می‌‌دهد برخلاف همه القائات رسانه‌ای که از سوی عناصر معاند، اعضای اپوزیسیون و دستگاه تبلیغاتی غرب صورت می‌گرفت و این ادعا مطرح می‌‌شد که جمهوری اسلامی ایران قصد سرپوش گذاشتن در خصوص این حادثه را دارد اما نظام و دستگاه قضایی کشور نشان داد بدون توجه به حواشی صورت گرفته و القائاتی که در عرصه رسانه‌ای مطرح می‌شود نسبت به رعایت حقوق مردم بخصوص خانواده‌‌هایی که در این حادثه، بستگان خود را از دست داده‌اند حساس است و با جدیت و دقت مراحل پرونده رسیدگی را دنبال می‌کند و نسبت به صدور رای اقدام خواهد شد.

قدم اول برای رسیدگی به این پرونده از همان آغازین روزها با پذیرش مسؤولیت از حادثه از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شد و این مساله البته در بین حوادث مشابهی که در سایر کشورهای دنیا رخ می‌دهد به عنوان یک اقدام موثر و بجا محل تامل است.

محمود عباس‌ زاده مشکینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها