گفت‌وگو با تهیه‌کننده مجموعه مستندی که از ناشناخته‌های محیط‌زیست می‌گوید

محیط‌زیست با روایت ‌رامبدجوان

محیط‌زیست ‌نیازمند حمایت و توجهی بیش از گذشته است و باید این نیازمندی و توجه را در بین مردم فرهنگ سازی کرد. قطعا تلویزیون و تصویر می‌تواند در این راه تاثیر بسزایی داشته باشد. حال اگر این آثار به صورت مستند و با هدف فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی ساخته شود، قطعا تاثیر دو چندانی خواهدداشت. مستند «حیات خانه ما» که این روزها در حال پخش از شبکه مستند است با استفاده از قصه‌‌گویی، مردم را با محیط‌زیست ایران بیشتر آشنا می‌کند. در فصل اول مجموعه مستند «حیات خانه ما» نوجوانی به نام امیر با دایی خود به یکی از مناطق دیدنی ایران رفتند و با موضوعات بسیار جالبی مواجه شدند. آنها در روایت خود از گوشه گوشه ایران زمین، به گونه‌های در حال انقراض مثل یوزپلنگ و مرجان‌های خلیج فارس پرداختند و تصاویر بی‌نظیری از حیات وحش و زیستگاه‌های متنوع و تالاب‌های مختلف کشور را مشاهده کردند. حالا در فصل دوم «حیات خانه ما» نوجوانی به نام پایا با عمویش همراه می‌شود و به مناطق مختلف ایران زمین می‌روند تا با ناشناخته‌های محیط‌زیست آشنا شوند. سید‌مانی میرصادقی، تهیه‌کننده مجموعه مستندهای «حیات خانه ما» گفت‌و‌گویی با ما درباره نحوه و روند تولید و پخش این مستند داشته که می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۴۸۶۷۸

ایده شکل‌گیری فصل دوم و تفاوت‌ها
مجموعه‌ای که الان در حال پخش است، در واقع فصل دوم مجموعه «حیات خانه ما» است. فصل اول سال ۹۲ برای معاونت سیما تولید شد و به دلیل بازخورد خوبی که داشت به پیشنهاد آقای غفوری، مدیر وقت شبکه مستند، تولید فصل دوم را برای پخش از شبکه مستند در سال ۹۶ آغاز کردیم و سال ۹۸ به شبکه تحویل دادیم. ایده فصل دوم از فصل اول برنامه آمده است. در فصل اول مجموعه «حیات خانه ما» یک دایی و خواهرزاده بودند و در فصل دوم یک عمو و برادرزاده. این ایده از سال ۸۹ با توصیه آقای دکتر حاتمی شکل گرفت که در آن زمان یکی از مدیران شبکه یک بودند. من در آن زمان با شبکه یک همکاری می‌کردم.
او از این منظر که بتوانیم به سوالات جوانان و نوجوانان در حوزه محیط‌زیست پاسخ دهیم، به من گفت، طرحی بنویسم که این اتفاق بیفتد. با کمک همسرم که طراح هر دو فصل این مجموعه و کارگردان فصل دوم هستند به این نتیجه رسیدیم که این گفت‌و‌گو می‌تواند خیلی کمک کند. یعنی یک کارشناس در کنار یک جوان یا نوجوانی که دائما سوال دارد و به دنبال جواب سوال‌هایش می‌گردد. هدف این مجموعه بیشتر آشنایی و شناخت محیط‌ها، اکوسیستم‌ها و زیست‌بوم‌هایی است که می‌رفتند و با آن فضا آشنا می‌شدند. این ایده از زمان دکتر حاتمی شکل گرفت و در شبکه یک مسکوت مانده بود. مدیر وقت شبکه دو این طرح را به شبکه دو آوردند و در معاونت سیما ارائه کردند. بعد از این‌که او بازنشسته شد و آقای اشناب آمد، حمایت سرسختانه‌ای از کار کردند و فصل اول ساخته شد و بعد هم به شبکه مستند آمد.

گردشگری یا زیست‌محیط؟
فکر کردم لازم نیست دقیق بگوییم لوکیشن کجاست، یعنی فقط این‌که مشخص باشد کدام استان است یا حتی مشخص باشد غرب ایران است یا شرق یا جنوب کافی است، به این دلیل که وقتی شما نشانی یک جای خوب را می‌دهید، از آنجا که شناختمان نسبت به آن محیط کم است امکان تخریب بیشتر از ترمیم است و بیشتر به آن محیط ضربه می‌زنیم. درنتیجه این مجموعه مستند اصلا به این شکل نیست که بخواهیم محلی را معرفی کنیم که بروند و ببینند. ما در واقع سعی کردیم نعمت‌های الهی را که داریم نشان دهیم و اهمیت حفظ کردنش را بگوییم. برای تولید مستند خیلی جاها رفتیم. مثلا در گیلان، مازندران،آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان بودیم و در واقع دور تا دور ایران را رفته‌ایم.

ارتباط رامبد جوان با «حیات خانه ما»
به دلیل این‌که در فصل اول هم از رامبد جوان خواسته بودم نریشن را بگوید در فصل دوم هم از او درخواست کردم که ما را همراهی کند. آقای جوان خیلی به من و کارمان لطف دارد و با لطف زیاد آمد و این کار را از صمیم قلب انجام داد. واقعا از او قدردانی می‌کنم. رامبد جوان ویژگی‌های زیادی دارد و احساس کردم وقتی نریشن کار را به او بسپارم، صدایش حتما روی مستند به دل مخاطب می‌نشیند و بازتاب خوبی هم خواهد داشت.

بازخوردهای مخاطبان
به صورت دقیق نمی‌توانم بگویم چون پیگیری نکردم ولی در این حد می‌توانم بگویم که مردم برنامه را می‌شناسند. برنامه در جامعه محیط‌بان‌ها و بچه‌های سازمان محیط‌زیست و جنگلبان‌ها خیلی دیده شده و خیلی تماس می‌گیرند و نظراتشان را می‌گویند. خانواده‌ها و فرزندان آنها برنامه را دیده‌اند و منتظر قسمت‌های بعدی آن هستند، اما در جریان بازخورد از طرف عموم مردم نیستم، زیرا اهل شبکه‌های اجتماعی نیستم و نمی‌دانم مردم چقدر رضایت داشته‌اند. این را باید سازمان بگوید.

محیط‌زیست؛دغدغه شخصی
دقیقا ۲۷ سال است که با سازمان صدا و سیما کار می‌کنم و از اولین روزی که وارد سازمان صداوسیما شدم، کار محیط‌زیستی کردم تا الان. اصلا این‌طور نیست که دغدغه من است یا سفارش سازمان. اولین کاری که برای سازمان کردم «نگین تتیس» بود که برای شبکه چهار ساختم و یک کار محیط‌زیستی و درباره محیط‌زیست دریای خزر بود. تا امروز برای سازمان فقط در حوزه محیط‌زیست کار کردم.
این مجموعه را می‌توان تا پنج یا شش فصل دیگر ادامه داد. حتی طرح و سیناپس‌های ۲۶ قسمت بعدی هم آماده است، زیرا آن زمانی که کار شروع شد قرار بود فصل سوم این مجموعه مستند در ادامه فصل دوم ساخته شود، ولی به دلیل کرونا و مسائل مربوط به آن به وقفه افتاد. صحبت‌هایی برای فصل سه شده اما قرار است به زودی کار دیگری را با شبکه شروع کنم و ممکن است نتوانم به صورت همزمان فصل سوم «حیات خانه ما» را پیش ببرم. شاید طی چند ماه آینده و زمانی که کار جدید فرم گرفت و روی روال افتاد، بتوانم آن را هم پیگیری کنم.

احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها