به مناسبت بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب

کتاب را هم نشین خانواده های ایرانی کنیم

هادی آشتیانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و دبیر استانی بیست و نهمین دوره هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در البرزدر گفتگوی اختصاصی با به گزارش خبرنگار جام جم البرز گفت : با توجه به بازگشایی تمامی کتابخانه‌های عمومی استان و امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای فیزیکی کتابخانه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب (24 آبان الی 1 آذر) آماده میزبانی ویژه از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.
کد خبر: ۱۳۴۷۷۷۰
به گزارش جام جم آنلاین البرز وی با اشاره به شعارامسال هفته کتاب با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» اظهار داشت: امسال نیز طبق سنوات گذشته آغازهفته کتاب با حضور کتابداران بر سر مزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و انقلاب خواهد بود.
دبیر استانی هفته کتاب اشاره به اجرای طرح پویش ملی اهدای کتاب، اهدای دانایی افزود: این طرح امسال با شعار «کتاب را همنشین خانواده‌های ایرانی کنیم» در سراسر استان انجام می شود.
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید بر ضرورت افزایش سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌های عمومی برای توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی و کتابخانه‌ای و تسهیل دسترسی عموم مردم به کتاب و فضای کتابخوانی تصریح کرد: افتتاح بخش ویژه ناشنوایان در کتابخانه عمومی علامه حلی کرج، افزایش بنای کتابخانه عمومی مقدس اردبیلی فردیس شامل فضای بخش مخزن و بخش کودک این کتابخانه و ایجاد فضای بازی ویژه کودکان در کتابخانه عمومی مهستان ساوجبلاغ از جمله طرح‌های اجرایی در این هفته می‌باشد.
آشتیانی با بیان اینکه امسال نیز طرح عضویت رایگان در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان اجرا خواهد شد به  برنامه‌های فرهنگی اجرایی در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در این هفته بیش از 400 برنامه فرهنگی به صورت حضوری و همچنین با بهره گیری از فضای مجازی برای مشارکت بیشتر علاقه‌مندان در سطح کتابخانه‌ها اجرا خواهد شد که برگزاری آئین تجدید میثاق با شهدا، همزمان با غباروبی از مضجع مبارک امامزاده طاهر(ع)، نقد و رونمایی از 6 عنوان کتاب از نویسندگان شاخص استان و نواختن زنگ کتاب در سطح مدارس استان بخشی از برنامه‌های حضوری خواهد بود که همزمان پخش مجازی نیز خواهد داشت.
وی با بیان ضرورت برگزاری نشست‌های کتابخوان جهت معرفی و آشنایی با کتاب‌ها و به اشتراک گذاری کتاب‌های خوب خوانده شده توسط خوانندگان آثار اظهار داشت: برپایی نشست تخصصی کتابخوان ویژه خیرین استان، برپایی نشست تخصصی کتابخوان ویژه نابینایان استان، برگزاری کارگاه پرورش کودک کتابخوان با حضور اساتید ملی، برگزاری کارگاه آشنایی با ابزارهای نوین خواندن از دیگر برنامه‌های اجرایی جهت ایجاد ارتباط بیشتر با کتاب خواهد بود.
دبیر استانی هفته کتاب  در البرز با بیان اینکه هفته کتاب در واقع فرصتی برای تجلیل از زحمات کتابداران و توجه به جایگاه کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است بیان داشت: دیدار کتابداران با مقامات ارشد استانی و شهرستانی، آذین بندی، برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب در سطح کتابخانه‌ها وبرگزاری تور کتابخانه گردی مدارس از کتابخانه های عمومی، نمایشنامه خوانی، جمع خوانی ویژه اعضاء کودک و نوجوان، برپایی ایستگاه و مسابقه نقاشی و نمایشگاه از آثار نقاشی  ویژه کودکان در  سطح کتابخانه‌ها ،برگزاری مسابقه مشاعره ویژه گروه کودک و نوجوان با مشارکت 10 استان دیگر در سطح فضای مجازی ،اجرایی می شود.
آشتیانی تصریح کرد :در راستای عمل به اهداف کتابخانه های عمومی و ارائه خدمات به همه اقشار جامعه بخش ویژه نابینایان در کتابخانه امیر  کبیر کرج راه اندازی شده است. همچنین اولین بخش وِیژه ناشنوایان جهت ارائه خدمات به این گروه نیز در هفته کتاب سال جاری در کتابخانه علامه حلی کرج افتتاح و راه ندازی می گردد.
راه اندازی 4 محفل ادبی  در شهرستانهای کرج، ساوجبلاغ، فردیس و  برگزاری کارگاه های داستان نویسی، شعر سرایی،آموزش شاهنامه خوانی ، سعدی خوانی و حافظ خوانی با هدف آشنایی اعضاء و علاقه مندان به این حوزه از جمله  برنامه های هفته کتاب است.
ارائه خدمات توسط 2 کتابخانه سیار در روستاها و مناطق فاقد کتابخانه نیز از جمله دیگر این خدمات می باشد.
تجهیز و به روز رسانی تجهیزات کتابخانه های مناطق کمتر توسعه یافته از محل بودجه آسیب های اجتماعی به مبلغ 7281میلیون ریال ( کتابخانه های آیت ا... طالقانی، امام علی، جلال آل احمد ، علامه دهخدا در شهرستان کرج،امام رضا در شهرستان اشتهارد، ولی عصر در شهرستان ساوجبلاغ و آدینه در شهرستان چهارباغ) از دیگر اقدامات است.
دبیر استانی هفته کتاب  در البرز خاطرنشان کرد:با هدف بهینه سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوان ، کلاسهای فوق برنامه و هنری ازجمله آموزش نقاشی،طراحی،قصه گویی و  .....  در همه کتابخانه های استان بالاخص کتابخانه های واقع  در مناطق کمتر برخوردار استان برگزار می گردد.
 
لازم به یاد آوری است استان البرز دارای  50 باب کتابخانه عمومی نهادی، 20 باب کتابخانه عمومی مشارکتی و 1 باب کتابخانه عمومی خودگردان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها