وقتی خبر رسید زلزله‌ای با بزرگای ۶و ۴دهم ریشتر جنوب کشور را به لرزه درآورده و پس از آن فیلمی از ریزش کوه‌ها در فضای‌ مجازی منتشر شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند با یک تراژدی در جنوب کشور روبه‌رو هستیم.
کد خبر: ۱۳۴۷۷۳۷

نیروهای امدادی سریع راهی محل‌شده و عملیات امدادرسانی را آغاز کردند اما هرچه زمان می‌گذشت خیال‌ها راحت‌تر می‌شد و امدادگران بعد از ارزیابی روستاهای زلزله‌زده فقط از ترک‌برداشتن برخی دیوارها خبر می‌دادند.

سرانجام با ارزیابی شهر و روستاها اعلام شد، زلزله‌ای قوی در جنوب‌کشور ۲کشته و ۲۷مصدوم برجای گذاشته است. با گذشت ساعت‌ها از زمین‌لرزه برخی اهالی شهر در شب را خیابان‌ها صبح‌کرده و جرات بازگشت به خانه را نداشتند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ساعت ۱۵ و ۳۶ دقیقه عصر یكشنبه بیست و سوم آبان، زلزله‌ای به بزرگی ۶و ۴دهم ریشتر در عمق ۱۵ كیلومتری زمین، استان هرمزگان را لرزاند. به فاصله یك دقیقه بعد زلزله دیگری با قدرت ۶و سه دهم ریشتر رخ داد. شدت این زمین‌ لرزه به‌حدی بود كه در شهرستان‌های میناب، قشم، كرمان، بندرعباس، جزیره كیش و دبی در امارات نیز احساس شد. مركز لرزه‌نگاری كشور، قشم و حوالی لافت را كانون زلزله اعلام كرد.

پس از این زمین‌ لرزه، نیروهای امدادی در استان‌های هرمزگان، فارس و كرمان به حالت آماده‌باش درآمدند. همچنین درپی این زمین‌ لرزه كوه گنو در شمال‌غرب بندرعباس ریزش كرد.

خسارت به خانه‌ها

با بررسی شهرهایی كه این زمین‌ لرزه در آن احساس شده بود، مشخص شد زمین‌لرزه باعث تخریب دیوار برخی خانه‌ها در جنوب كرمان و بندرعباس شده است.

علیرضا نصری، فرماندار قشم در ارتباط با این زلزله اعلام كرد: «هیچ‌گونه خسارتی تا كنون گزارش نشده است. براساس گزارش رئیس شورای لافت كه به دست‌مان رسیده، خانه‌ها آسیب ندیده و فقط بحث روانی و ترس مردم مطرح است كه تلاش می‌شود با استقرار نیروهای امدادی، این مساله مدیریت شود. نیروهای امدادی به محل اعزام شده و در آماده‌باش كامل هستند.»

ایرج روحی، رئیس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای مركز لرزه‌نگاری كشوری مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران هم اعلام كرد: «احتمال سونامی در این منطقه وجود ندارد. اگر این زمین‌ لرزه در دریای عمان بود، احتمال سونامی وجود داشت.»

یازده مصدوم

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره آخرین آمار مصدومان زمین لرزه به جام‌جم گفت: ۲۷ نفر بر اثر عوارض زلزله به مراکز درمانی به خصوص بیمارستان اصلی شهر بندرعباس مراجعه کردند. تعدادی از آنها به دلیل ترس ناشی از زلزله دردی در قفسه سینه احساس می‌کردند. چند نفر هم دچار مصدومیت جزئی شده بودند.

ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم شامگاه دیروز گفت: اماکن عمومی از جمله ورزشگاه‌ها و مساجد برای اسکان کسانی که قصد ندارند شب را در منزل خود بگذرانند، در نظر گرفته شده است.

دستور رئیس جمهور به معاون اول

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان‌های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسؤول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسوول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

وی همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و اطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و خوب انجام می‌شود.

اهالی چه گفتند

با گذشت بیش از سه ساعت از زمین لرزه ساکنان بندرعباس و قشم در بیرون از خانه ها حضور دارند و به دلیل ترس از زلزله جرات بازگشت به خانه را پیدا نکرده‌اند. لیلا ۲۲ ساله ساکن بندرعباس به خبرنگار جام‌جم گفت: من در یک کافی‌نت کار می‌کنم. حدود ساعت ۱۵و ۳۰دقیقه زمین شروع به لرزیدن کرد. شدت و زمان زمین لرزه زیاد بود. به سختی خود را به خیابان رساندم. وقتی زمین از حرکت ایستاد‌، اغلب اهالی از خانه و مغازه خود بیرون آمده بودند که دومین زلزله هم آمد. بعد از یک ساعت با ترس در مغازه را بستم و الان همراه خانواده‌ام به بوستانی در شهر آمده‌ایم.

یکی دیگر از اهالی بندرعباس ادامه می‌دهد: وقتی به خیابان آمدیم‌، از انتهای کوچه صدای جیغ و فریاد شنیدم و خود را به آنجا رساندم. تیر برق سقوط کرده و روی مردی افتاده بود. به هر سختی بود، تیر برق سیمانی را بلند کرده و پسر جوان را از زیر آن بیرون کشیدیم اما به دلیل ضربه به سرش جان باخته‌بود.

مرد جوانی كه از ساكنان شهر بندرعباس بود و همراه خانواده‌اش بعداز وقوع زلزله به خیابان آمده بود نیز گفت: «در خانه بودیم كه ناگهان لوستر خانه و بقیه وسایل خانه شروع به تكان‌ خوردن کرد. همان موقع فهمیدم كه زلزله است. همراه اعضای خانواده‌ام سراسیمه از خانه بیرون زده، به خیابان آمدیم و جان سالم به‌در بردیم. وقتی به خانه برگشتیم وسایل شکستنی خانه روی زمین ریخته و خرد شده بود.

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها