از جمله مهم ترین صنعت ها، که در چندین قرن اخیر شناخته شده است، صنعت چاپ می‌ باشد. برای نشر و توسعه محتواهای متنی از انواع تکنولوژی های چاپ کتاب استفاده می شود. تاریخچه چاپ به دوران قبل از تولید حضرت مسیع حدود ۳۰۰۰ سال میش باز می گردد.
کد خبر: ۱۳۴۷۲۷۰

آشنایی با انواع چاپ کتاب در مجموعه "سلطان چاپ"


از جمله مهم ترین صنعت ها، که در چندین قرن اخیر شناخته شده است، صنعت چاپ می‌ باشد. برای نشر و توسعه محتواهای متنی از انواع تکنولوژی های چاپ کتاب استفاده می شود. تاریخچه چاپ به دوران قبل از تولید حضرت مسیع حدود ۳۰۰۰ سال میش باز می گردد. با بکارگیری این صنعت بسیار گسترده و وسیع می توان به انتقال دادن اطلاعات در قالب های تصویری و متنی پرداخته که مهم ترین قسمت این صنعت انتقال اطلاعات توسط متن و چاپ کتاب است. در حقیقت با استفاده نموون از صنعت چاپ کتاب می توان کالاهای فرهنگی مختلفی را با نام کتاب در تیراژه های متنوعی تکثیر کرد. در حال حاضر روند فرآیند چاپ کتاب بسیار صنعتی می باشد و می توان چاپ کتاب را با روش های متفاوتی انجام داد.
 
 

ما در این مقاله از سلطان چاپ قصد داریم انواع روش های چاپ کتاب همانند چاپ دیجیتال و چاپ افست را برای شما توضیح داده و به بررسی آن ها بپردازیم.
 


آشنایی با چاپ کتاب


پیش از توضیح درخصوص انواع چاپ کتاب از جمله چاپ افست و چاپ دیجیتال، بهتر است به طور کامل با چاپ کتاب و روند آن آشنایی پیدا کنیم. بعد از نوشتن یک کتاب، ویراستاری، صفحه آرایی و هم چنین طراحی روی جلد کتاب و اخذ مجوزهای الزامی برای چاپ کتاب مثل شابک، فیپا کارت کتاب و... ناشر مورد نظر شما باید برای چاپ کتاب اقدام کند. او باید با هم فکری نمودن با شما و بر اساس هزینه های در نظر گرفته شده برای کتاب و تیراژ کتاب، مناسب و مقرون به صرفه ترین روی جهت چاپ کتاب‌ را انتخاب نماید.

در ادامه مطلب با انواع چاپ کتاب آشنا شده و علاوه بر شناختن خصوصیات مربوطه به هریک از تمایزهای فی ماین آن نیز اطلاع به دست می آورید. انتشارات سلطان چاپ به صورت خودکار و اتوماتیک هزینه انواع چاپ کتاب مثل چاپ دیجیتال و چاپ افست را محاسبه کرده و در کم‌ ترین مدت زمان ممکن سفارشات مشتریان عزیز را آماده می کند.
 


انواع چاپ کتاب


همان طور که گفته شد، چاپ کتاب‌‌ در انواع مختلفی صورت می گیرد. انواع چاپ کتاب عبارتند از:

چاپ دیجیتال
 
چاپ افست
 
ریسو گراف
 


چاپ دیجیتال کتاب یا Digital printing


یکی از مدرن ترین روش های چاپ کتاب، چاپ دیجیتال است. قیمت این نوع از چاپ نسبت به سایر چاپ ها همانند چاپ افست و ریسو گراف بسیار گران تر می باشد. هم چنین این روش برای چاپ کتاب بسیار باکیفیت انجام می گردد‌ به طور معمول این نوع روش برای کتاب هایی که دارای تیراژ پایین هستند، استفاده می شود. در این گونه روش به زینک و لیتوگرافی به هیچ وجه نیازی نیست بنابراین تصاویر توسط فایل های دیجیتال همانند پی دی اف به صورت مستقیم به چاپگر ارسال می گردد. بدین ترتیب در هزینه ها و زمان تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهد شد.با استفاده نمودن از این روش چاپ کتاب، چاپ خیلی سریع و بلافاصله بعد از تقاضا در کوتاه ترین مدت زمان ممکن انجام شده و امکان ایجاد تغییرات در هر صفحه از کتاب نیز در روش چاپ دیجیتال موجود می باشد.

این روش چاپ با استفاده از جوهرافشان ها و دستگاه هاس لیزری روی انواع کاغذ انجام می شود. در این روش به دلیل این که پلیت حذف می شود، فرآیند چاپ متن به طور مستقیم بر روی کاغذ امکان پذیر است.  هم چنین با تکیه نمودن بر تکنولوژی های نانو می توان هر نسخه ای از محصولات چاپی را با نسخه قبلی کاملا متفاوت تر چاپ کرد.
 
 
 

روش چاپ دیجیتال تفاوت های بسیار اساس با دیگر روش های چاپ، از قبیل چاپ افست دارد، که در ادامه این تفاوت ها را برای شما ذکر می‌ کنیم:

چاپ دیجیتال به دلیل حذف بعضی مراحل بسیار سریع تر و کوتاه تر انجام می گردد. هزینه چاپ کتاب در این روش طبق تعداد نسخه های چاپی محاسبه نمی شود. در روش چاپ دیجیتال تا حد بسیار در مصرف کاغذ و دور ریز کاغذ صرفه جویی شده و با حفاظت از محیط زیست سازگار است.
 


چاپ افست کتاب


چاپ افست از جمله کاربردی ترین و فراوان ترین روش های چاپ مجله، بروشور، پوستر و کتاب است. اصلی ترین و مهم ترین دلیل استفاده از چاپ افست جهت چاپ کتاب کیفیت بسیار عالی و بالای چاپ روی کاغذ می باشد. با توجه به این فرآیند چاپ افست وقت گیر و بسیار زمان بر است، از این روش چاپ برای کتاب هایی که تیراژ بالا دارند استفاده می شود.دستگاه هایی که برای چاپ‌ افست استفاده می شود براساس مدل، سایز چاپ 35*50 سانتی متر تا 100*70 و یا حتی در موردهای محدودی تا سایز 100*140 را دارا بوده و عملکرد این دستگاه ها نیز مبنی بر علم شیمی و تقابل آب مرکب روی صفحه های آلومینیومی تبعیت می کند.رنگ هایی که در چاپ افست استفاده می شود عبارتند از ۴ رنگ قرمز، آبی، زرد و مشکی. که طبق اول اسم لاتین رنگ های ذکر شده به تکنیک رنگ استفاده شده در این روش CMYK  گفته می شود.
 


چاپ ریسوگراف در مجموعه سلطان چاپ


چاپ ریسوگراف ترکیبی از چندین فناوری مختلف در صنعت چاپ هستند که سازنده و طراح آن نیز، کمپانی ریسوکاگو کشور ژاپن است. این دستگاه به دستگاه های کپی شباهت بسیار زیادی دارند. اما در مقایسه با آن ها اندازه و ابعاد آن ها بزرگ تر می باشد. کیفیت چاپ ریسو نسبت به سایر روش های چاپ کتاب مثل چاپ دیجیتال و چاپ افست بسیار پایین تر بوده و قیمت آن نیز ارزان تر می باشد‌.تکنیکی که در این روش استفاده می شود با سایر روش های چاپ دارای تفاوت های زیادی است. روش کار دستگاه ریسو به این صورت است که تصاویری تهیه شده و اسکن می شوند. پس از آن، این تصویر توسط اسکنر به استنسیل انتقال داده شده و استنسیل نیز بر روی مستر فرآیند چاپ‌ را انجام می دهد.

از مزیت های دستگاه چاپ ریسوگراف می‌ توان به سرعت بالا آن اشاره کرده و معایب آن نیز است که امکان چاپ بر روی هردو طرف یک کاغذ وجود ندارد.

برای ورود به سایت سلطان چاپ می‌توانید به دو روش اقدام کنید؛ سلطان چاپ را در گوگل سرچ کنید و یا به صورت مستقیم وارد نشانی soltanchap.ir شوید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها