بیش از ۸۵درصد مردم از دردهای اسکلتی-عضلانی به‌صورت حاد یا مزمن رنج می‌برند. حدود ۹۵درصد بیمارانی که به دردهای مزمن اسکلتی-عضلانی دچارند علت دردشان سندرم درد مایوفاشیال است که میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۳۴۶۴۲۱

سندرم مایوفاشیال یک اختلال اسکلتی-عضلانی شایع است که مفصل در آن سالم بوده و با گره‌های سفت و دردناک عضلانی که نقاط ماشه‌ای نامیده می‌شوند، معرفی و توسط درمانگران و محققان به‌عنوان مهم‌ترین علت دردهای اسکلتی-عضلانی عصبی شناخته می‌شود.

تشکیل گره‌های انقباضی یا نقاط ماشه‌ای در عضله به دنبال فعالیت سنگین، خستگی بیش‌ازحد یا کار عضله در شرایط روحی نامناسب و استرس صورت می‌گیرد و سفتی و کوتاهی فیبرهای عضلانی را در پی خواهد داشت.

نشان داده شده که علت اصلی شکایت از درد در بیماران، آرتروز مفصل لگن، آسیب دیسک‌های بین مهره‌ای گردن، اختلالات عملکردی مفصل فک، دردهای لگنی، سردردها و آرنج تنیس بازان، سندرم درد مایوفاشیال است.

سوزن خشک مؤثرترین روش درمانی در فیزیوتراپی برای سندرم درد مایوفاشیال است که از سال ۱۳۱۹/ ۱۹۴۰ مطرح‌شده و در سال‌های اخیر بیشتر موردتوجه درمانگران و محققان قرار گرفته است. در این روش یک سوزن سخت و نازک از جنس استینلس استیل از طریق پوست وارد عضله می‌شود.

داخل‌شدن سوزن‌ها در بافت نرم هدف و انجام یک مانور درمانی با آنها تحریک عضله را سبب می‌شود. این روش درمانی زمانی مطرح شد که محققان دریافتند علت بهبود بسیاری از بیماران کمردرد که برایشان تزریق دارو انجام شده بود، واردشدن سوزن به عضلات خاصی از کمر بوده است و نه دارو! نتایج مطالعات دیگری هم نشان دادند سوزن خشک همچون تزریق کورتیکواستروئیدها و شل‌کننده‌های عضله بر کاهش درد لگن و کمر بیماران مؤثر است.

تحریک الکتریکی داخل عضلانی هم روش دیگری در فیزیوتراپی است که کاهش درد، تسهیل حرکت مفاصل و ریلکسیشن را برای بیمار در پی خواهد داشت. در مطالعات دیده شده که تحریک الکتریکی داخل عضلانی از طریق سوزن‌ها، مکانیسم‌های عصبی انتقال درد نقاط ماشه‌ای را از کار می‌اندازد و سبب تسکین درد می‌شود.

همچنین بررسی‌ها نشان داده که این روش درمانی در کاهش درد ناحیه پشتی ستون فقرات، اسپاسم عضلات بین کتف‌ها، درد شانه و سفتی انگشتان دست بیماران سکته مغزی هم مؤثر است. رفع کوتاهی عضلات همسترینگ در پشت ران هم به‌عنوان یک کاربرد مؤثر سوزن‌زدن خشک عنوان شده است.

دکتر پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها