کهولت و ناتوانی در راه رفتن و جابه‌جاشدن و خارج‌شدن از منزل، انجام جراحی‌ های ارتوپدی مانند تعویض مفاصل زانو و لگن، آسیب‌ های شدید به‌دنبال تصادفات رانندگی، سکته‌ های مغزی، ناتوانی در پی ابتلا به ام‌اس، پارکینسون، ای‌ال‌اس و بیماری‌ های مشابه مغز و اعصاب، جراحی‌های مغز و ستون فقرات و حتی همین دوران عالمگیری کووید 19 شرایط ویژه‌ای هستند که درمان در منزل بسیار مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۳۴۸۹۲

بالارفتن تقاضا در این حوزه در تخصص‌های مختلف پزشکی و درمانی، مانند هر نیاز دیگری در جامعه توجه سوداگران را نیز به خود جلب می‌کند.

اعتماد به تبلیغات رسانه‌ای و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی که روز به روز گسترده‌تر و افسار گسیخته‌تر در معرض توجه آحاد جامعه قرار می‌گیرد و امکان نظارت و برخورد با این حجم از تبلیغات برای سازمان‌های متولی وجود ندارد، اشتباه بزرگی است که می‌تواند هزینه‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری را به بیماران تحمیل کند.

فیزیوتراپی در منزل، یکی از خدمات پزشکی پرمخاطبی است که بیماران زیادی برای بهره‌مندی از آن به آگهی‌ها، صفحات تبلیغاتی بدون مجوز در فضای مجازی و شرکت‌های ارائه خدمات در منزل غیرقانونی پناه می‌برند و این شروع یک گرفتاری جدید برای آنها خواهد بود.

تعرفه بالاتر این خدمات تخصصی به‌دلیل حضور فیزیوتراپیست بر بالین بیمار و تعدد جلسات در این درمان، مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که خلافکاران را به این مقوله جذب می‌کند و بیمار و خانواده‌اش که به‌تازگی از دوران سخت بستری در بیمارستان رهایی یافته‌اند به امید ادامه درمان در منزل در آسایش و آرامش، به شرایط سختی دچار می‌شوند که بهترین حالت آن هزینه‌کردن و نتیجه نگرفتن و بدترین شرایط آسیب بیشتر و صدمات جبران‌ناپذیر سلامتی است.

خانواده‌ها باید متوجه باشند هر کسی یک کیف دستگاه تحریک الکتریکی بر دوش داشت فیزیوتراپیست نیست و قبل از اجازه‌دادن به ورود این افراد به منزل حتما کارت عضویت نظام پزشکی که در آن «فیزیوتراپی» قید شده باشد یا کارت عضویت در انجمن فیزیوتراپی را از وی بخواهند.

همچنین در پایگاه اینترنتی سازمان نظام پزشکی و انجمن فیزیوتراپی ایران، این امکان وجود دارد اگر فردی به‌عنوان فیزیوتراپیست به شما معرفی شده‌است، در بخش جست‌وجوی پزشک یا جست‌وجوی فیزیوتراپیست از صلاحیت او برای درمان استعلام بگیرید.

فیزیوتراپیست‌های شاغل در مراکز فیزیوتراپی دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت، مطمئن‌ترین مرجع برای معرفی این درمانگران برای درمان در منزل هستند.

اهمیت این نکته در این است که این روزها افراد بسیاری با مدارک تحصیلی پزشکی غیرفیزیوتراپی، مدارک تحصیلی غیرپزشکی و حتی افرادی بدون مدرک تحصیلی دانشگاهی، تنها به‌دلیل اشتغال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آشنایی مختصری با درمان فیزیوتراپی پیدا کرده‌اند و به‌صورت گسترده به‌عنوان فیزیوتراپیست وارد منازل بیماران می‌شوند و در بسیاری موارد ضمن هدر دادن زمان طلایی بازگشت بیماران به شرایط طبیعی، با انجام درمان‌های نادرست و توصیه‌های غیرعلمی، مشکلات آنها را دوچندان می‌کنند.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها