نشانه‌ها و دلایل خرابی رله استارت خودرو، کدام‌اند؟
کد خبر: ۱۳۴۳۹۳۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رله استارت، یکی از قطعات مهم است که برق را از باتری خودرو به آهنربای استارت منتقل می‌کند و سبب روشن شدن خودرو می‌شود.
اگر این قطعه مهم دچار مشکل شود، خودرو روشن نمی‌شود.
 
دلایل و نشانه‌های خرابی رله استارت چیست؟
 
 
رله استارت، یک قطعه الکتریکی است که وظیفه دارد جریان برق را از باتری به استارت انتقال دهد. این سیستم به‌دلیل قطعات متحرک نداشتن، به ندرت دچار مشکل می‌شود؛ اما زمانی که معیوب شود، نشانه‌هایی با خود به همراه دارد. رله استارت معیوب، سبب می‌شود که خودرو روشن نشود. به همین سبب، بسیار مهم است که از نشانه‌های خرابی آن آگاه باشید و رله استارت را به‌درستی تنظیم کنید.
 
زمانی‌که رله فعال می‌شود، استارت شروع به چرخیدن می‌کند و خودرو روشن می‌شود. بسیاری از خودرو‌های امروز، سوئیچ الکترونیکی برای استارت دارند که از راه دور عمل می‌کند. این سیستم با یک تراشه الکترونیکی به رایانه خودرو وصل می‌شود و سیستم استارت را فعال می‌کند.
 
نشانه‌های خرابی رله استارت
 
خودرو روشن نمی‌شود
 
یکی از نشانه‌های خراب شدن رله استارت، روشن نشدن خودرو است. کلید‌های برقی سوئیچ، احتراقی ندارند و پس از این‌که کلید چرخانده می‌شود، دکمه استارت زده و با حرکت جریان برق در خودرو، سیگنالی به رله استارت، فرستاده و سبب روشن شدن خودرو می‌شود.
 
زمانی‌که استارت زده شود و خودرو روشن نشود، ممکن است مشکل در رله استارت خودرو باشد. البته این مشکل می‌تواند به‌دلیل فرسودگی اتصال مدار باشد. بنابراین، هرچه قدر کلید را بچرخانید، خودرو روشن نمی‌شود. اگر خرابی از مدار باشد، هنگام استارت زدن سر و صدایی از آن شنیده می‌شود.
 
روشن ماندن رله استارت پس از روشن شدن موتور
 
زمانی‌که خودرو روشن می‌شود، باید سوئیچ را رها کنید. اگر جریان برق خودرو قطع شود، برق استارت موتور نیز قطع می‌شود. اگر پس از احتراق موتور، استارت روشن بماند، احتمالا اتصال‌های بین رله استارت در یک مکان بسته به هم وصل شده‌اند؛ آن‌گاه، رله استارت در موقعیت خطرناک قرار می‌گیرد و در صورت رسیدگی نکردن به آن، رله استارت و مدار، آسیب می‌بینند.
 
مشکلات متناوب در روشن شدن خودرو
 
اگر رله استارت، کار خود را به‌درستی انجام دهد، با هر بار فعال شدن، نیروی الکتریکی به سیستم استارت منتقل می‌شود؛ اما گاه ممکن است به‌دلیل حرارت بالا، گرد و خاک و سایر مشکلات، رله درست عمل نکند. زمانی‌که سعی در روشن کردن خودرو دارید و خودرو روشن نمی‌شود و پس از تلاش دوباره، خودرو روشن می‌شود، احتمالا مشکل از رله استارت است.
 
شنیده شدن صدای تق تق در استارت
 
این، زمانی پیش می‌آید که باتری خودرو جریان کمی تولید کند، اما عملکرد ناقص رله استارت نیز سبب شنیده شدن صدای تق تق حین استارت زدن می‌شود.
 
همچنین، شنیده شدن صدای کلیک (مانند صدای کلیک موس رایانه) از استارت، یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی رله استارت است. زمانی‌که باتری، آمپر کمی داشته باشد، این نشانه انتقال نیافتن نیرو به رله استارت است. رله، یا جریان الکتریکی را به‌طور کامل ارسال می‌کند، یا هیچ نیرویی نمی‌فرستد. زمان دچار مشکل شدن رله استارت، صدای کلیک هنگام چرخاندن کلید، شنیده می‌شود.
 
استارت خوردن‌های نامنظم
 
استارت خوردن نامنظم، آخرین نشانه خرابی رله استارت است. رله استارت، گاه به‌درستی کار می‌کند و گاه اصلا کار نمی‌کند. رله، محافظی در محفظه موتور ندارد و همیشه در معرض گرما و گرد و غبار قرار دارد که بر عملکرد آن تأثیرگذار است.
 
زمانی‌که خودرو را روشن کردید و موتور بدون نقص، آغاز به کار کرد و پس از دوباره استارت زدن، خودرو روشن نشد، یعنی رله استارت دچار مشکل شده است.
 
دلایل خرابی رله استارت خودرو
 
نشت روغن
 
خوردگی باتری
 
شل شدن سیم‌کشی
 
فرسودگی سیستم استارت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها