خودران عمودپرواز سرنشین‌دار اتوفلایت مدلV1500M سه تا چهار مسافر را تا 200 کیلومتر با سرعت کروز در حدود 250 کیلومتر در ساعت حمل می‌کند. طرح مفهومی زرق و برق‌دار پانتو پانتالا که هنوز جزئیات زیادی در دسترس نیست، شباهت عجیبی به موتور جت لیلیوم آلمانی دارد.
خودران عمودپرواز سرنشین‌دار اتوفلایت مدلV1500M سه تا چهار مسافر را تا 200 کیلومتر با سرعت کروز در حدود 250 کیلومتر در ساعت حمل می‌کند. طرح مفهومی زرق و برق‌دار پانتو پانتالا که هنوز جزئیات زیادی در دسترس نیست، شباهت عجیبی به موتور جت لیلیوم آلمانی دارد.
کد خبر: ۱۳۴۲۳۲۴
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، بدون شک زمانی که بازار تاکسی هوایی عمودپرواز (eVTOL) چین رونق بگیرد، ای‌هنگ (eHang) در آسمان تنها نخواهد بود. دو پروژه جدید در این زمینه در چین به تازگی رونمایی شده است: اتوفلایت V1500M و پانتو پانتالا.

شرکت اتوفلایت شانگهای از سال 2017 اقدام به ساخت پهپادهای حمل و نقلی سنگین کرده و سال پیش نیز اعلام کرد که در حال کار روی یک تاکسی هوایی است. حالا این وعده به نتیجه رسیده است؛ V1500M که در نمایشگاه هوایی چین در زوئی رونمایی شد، عمودپرواز خودرانی با طراحی ظاهری زیبا است که برای حمل سه تا چهار مسافر طراحی شده است.
 

دو پروژه وسایل نقلیه الکتریکی پرنده جدید در چین رونمایی شد
 
کابین در زیر بال اصلی 12.8 متری قرار دارد. یک سوم در امتداد هر بال، یک تیر قرار دارد که به صورت طولی امتداد پیدا می‌کند. در پشت این تیرها یک جفت تکیه‌گاه پیشران برای پرواز افقی وجود دارد. به نظر می‌رسد که قسمت جلویی تیرها با یک سطح بالابر دیگر به هم متصل شده‌اند که به پرواز رو به جلو کمک می‌کند.

برای عملکرد این پهپاد سرنشین‌دار، هشت پایه بالابر در امتداد قسمت بالای تیرها وجود دارد که جفت سوم بر روی اتاقک موتور خود به سمت بالا کشیده شده است، احتمالاً برای این که ظاهر این پرنده خودکار کمی جمع‌وجورتر به نظر برسد. بر اساس اعلام اتوفلایت، این پهپاد با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و برد کامل آن 250 کیلومتر را در حالتی که همه صندلی‌ها سرنشین داشته‌ باشند، خواهد بود.

این شرکت نمونه اولیه‌ای را در نمایشگاه زوئی ارائه کرده و می‌گوید که انتظار دارد آزمایش پرواز را «در آینده نزدیک» آغاز کند. زمان احتمالی صدور مجوز برای این تاکسی هوایی سال 2024 در نظر گرفته شده است و مشخص نیست که اتوفلایت قرار است این پهپاد را فقط روانه بازار داخلی چین کند یا قصد دارد مجوزهای لازم برای پرواز در سایر کشورها را از اداره هوانوردی فدرال (FAA) و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) نیز دریافت کند.

علاوه بر این نمونه، چین از طرح مفهومی زرق و برق‌دار پانتو پانتالا نیز رونمایی کرده است که بعید است کسی در سراسر دنیا این طرح را ببیند و حس نکند طراح آن شرکت انگلیسی آستون مارتین یا شرکت آلمانی لیلیوم کرده است و بعید هم نیست بابت رعایت حق مالکیت فکری طراحی‌های این دو شرکت محکوم شود.

دو پروژه وسایل نقلیه الکتریکی پرنده جدید در چین رونمایی شد
طرح مفهومی پانتو پانتالا بسیار شبیه به جت لیلیوم است

مانند جت لیلیوم، کابین براق و شیک پانتلا توسط یک بال بزرگ و پهن در عقب و یک کانارد کوتاه‌تر در جلو پشتیبانی می‌‌شود. همچنین ، تعداد زیادی فن کوچک دارد که در امتداد بال‌ها چیده شده‌اند؛ اگرچه این فن‌ها بسیار بزرگتر از فن‌های لیلیوم هستند و جایی که بردارهای لیلیوم با کج شدن پیشرانه‌ها و بال‌ها را در جای خود قرار می‌ده، پانتلا تمام بال‌هایش را برای عملکرد پروازی مایل می‌کند.

ما هیچ مشخصاتی در مورد عملکرد یا اطلاعاتی در مورد تعداد صندلی‌هایی که قرار است داشته باشد، نداریم. همین‌طور اطلاعاتی از این که پانتو در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارد یا برنامه‌های آن چه خواهد بود در دسترس نیست. در واقع، در حال حاضر تنها چیزی که در دسترس قرار دارد، این ویدیوی رندر است. یعنی هنوز تا تبدیل شدن به یک پهپاد سرنشین‌دار واقعی فاصله زیادی باقی مانده است.
 
تعداد بازدید : 13

با این حال، کابین شیک و زرق و برقی و همراه با نور ال‌ای‌دی شفاف در امتداد بال‌ها، مطمئناً بسیار زیبا است. اما همه این موارد جذاب موضوع کپی‌برداری طرح اصلی آن را کم‌رنگ نمی‌کند. باید دید که آیا لیلیوم در ادامه اقدامی برای جلوگیری از ادامه این پروژه خواهد گرفت؟!
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها