دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا تلاش می کند با طرح دادخواست حقوقی از قرارگرفتن اسناد و مدارک و سوابق کاخ سفید در باره حمله ۱۷ دی هوادارانش به ساختمان کنگره به هیات تحقیق جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۳۴۰۱۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، ترامپ همچنین انتظار دارد که دستیاران بلندپایه و نزدیکش مانند مارک میدو و دان اسکاوینو رئیس و معاون پیشین کارکنان کاخ سفید، استیو بنن طراح راهبردی و کش پیتل دستیار وزارت دفاع (پنتاگون)، از پذیرش احضاریه این کمیته برای بررسی سوابق و شهادت دادن در باره این رخداد، سرپیچی کنند.

به گفته یک فرد آگاه؛ برنامه های ترامپ در راستای تلاش برای مقاومت در برابر این کمیته منتخب، شاید به طرح دعوای قضایی براساس قانون اساسی ایالات متحده کشیده شود که آزمونی برای اختیارات کنگره برای اعمال قدرت نظارتی بر شاخه ها و نهادهای اجرایی این کشور خواهد بود.

ترامپ در روزهای گذشته، گفته بود که قصد دارد از ادعای امتیاز اجرایی برای جلوگیری از تحقیقات این هیات استفاده کند که در پی وادار کردن دستیاران بلندپایه او برای شهادت دادن در باره رخدادهای ۶ ژانویه و دانسته هایش در باره توطئه ها برای جلوگیری از تائید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

تشدید تلاش های ترامپ برای رویارویی با این کمیته، هم زمان با تلاش او برای مهار تحقیقات به سرعت گسترش یابنده در باره رخدادهای ۶ ژانویه که پنج قربانی و ۱۴۰ زخمی برجاگذاشت، نقطه عطف تازه ای به شمار می رود.

برنامه ترامپ برای جلوگیری از دستیابی نمایندگان این کمیته به اسناد و مدارک کاخ سفید، پیرامون روندی دور می زند که آرشیو ملی آمریکا به دولت های بایدن و ترامپ، امکان بررسی این اسناد را برای طرح ادعا در باره امتیاز قوه مجریه می دهد.

بایدن و ترامپ در پی شناسایی و فرستاده شدن اسناد آرشیو ملی مورد درخواست این کمیته برای آنان، ۳۰ روز برای بررسی آنها و درخواست از دولت برای اعلام استثنا شدن هر یک از انها از دسترسی همگانی به آنها، دارد.

به گفته یک منبع آگاه از این موضوع، آرشیو ملی از ۳۱ اوت (۹ شهریور ماه) صدها یا هزاران برگ از این اسناد و مدارک را برای بایدن و ترامپ فرستاده است اما بایدن در جایگاه رئیس جمهوری، باز هم اختیار نهایی برای تصمیم گیری در باره حفاظت از برخی اسناد را دارد که به این معناست که پس از گذشت ۶۰ روز دیگر، می تواند به دانا راموس رایزن حقوقی کاخ سفید دستور انتشار آنها را حتی به رغم مخالفت ترامپ، بدهد.

ترامپ در این صورت در راستای راهبرد حقوقی خود و مشاورانش، می تواند با طرح دادخواستی برای جلوگیری از انتشار آنها و توقیف این اسناد به مدت ماه ها در دادگاه، در روند گردآوری شواهد و مدارک کمیته منتخب مانع ایجاد کند.

با توجه به پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ و خودداری دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید از ادعای حفاظت برای جلوگیری از شهادت دادن مقام های وزارت دادگستری دوره ترامپ در برابر این کمیته در باره آن رخداد، پیروزی او در این پرونده برای به دست آوردن امتیاز اجرایی، تضمین شده نیست.

هر چند می تواند با توجه به هدف تهیه گزارش نهایی پیش از انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲، فعالیت محققان کمیته منتخب را به تاخیر انداخته و مانع دستیابی آنها به این هدف شود.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها