عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری های ویروسی:

پس از تزریق واکسن، کرونا را ساده نگیریم

عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری‌ های ویروسی کشور گفت: برخی از افراد بلافاصله پس از تزریق واکسن، تصور می‌کنند که در مقابل بیماری کرونا ایمن شده‌اند و خواسته یا ناخواسته مراقبت‌های خود را کاهش می‌دهند، در حالی که نباید دچار ساده‌انگاری شد و این ویروس هزارچهره را دستکم گرفت.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵۵

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد کاظم شاه کرمی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: این افراد ممکن است خواسته یا ناخواسته رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش دهند که این موضوع می تواند آنها و اطرافیان شان را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهد.

متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: هرچند تزریق واکسن می تواند تا حد بسیار زیادی از مرگ و میر و ابتلا به نوع شدید بیماری بکاهد، اما در شرایط فعلی که ویروس در جامعه به شدت در حال چرخش است؛ هرگونه ساده انگاری و سهل انگاری خطر ابتلا و شیوع بیشتر ویروس در جامعه را افزایش می‌دهد. باید در نظر داشت فردی که واکسن زده اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت نکند ممکن است به نوع بدون علامت بیماری مبتلا شود و بدون اینکه بخواهد، ویروس را منتشر و سلامت اطرافیان را به خطر اندازد.

عضو هیات علمی موسسه رازی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تزریق واکسن هم باید به شدت مراقب بود، گفت: مردم پس از تزریق واکسن همچنان باید مراقب باشند و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: افراد واکسن زده هم باید تمام توصیه های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، شرکت نکردن در تجمعات و مهمانی های خانوادگی، رعایت فاصله ۲ متر و شستن مرتب دست ها با صابون را حداقل تا زمانی که درصد بالایی از جامعه واکسن زده باشند، رعایت کنند و به صرف تزریق واکسن پروتکل های بهداشتی را رها نکنند.

بسیاری از مطالب فضای مجازی پایه علمی ندارد

عضو شبکه راهبردی تحقیقات بیماری های ویروسی کشور ادامه داد: بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی پایه و اساس علمی ندارد و مردم فقط به توصیه های متخصصان آگاه توجه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با تزریق دز اول واکسن کرونا سیستم ایمنی به شدت تضعیف می شود، گفت: این مطلب که در فضای مجازی منتشر شده، صحیح نیست و پایه علمی ندارد.

شاه کرمی ادامه داد: واکسن کرونا هم مانند بقیه واکسن ها عمل می کند و با فعال کردن سیستم ایمنی، بدن را برای مقابله با بیماری کرونا آماده می کند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم ایمنی با تزریق واکسن تضعیف نمی شود، گفت: مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند و در صورتی که هیچ یک از علایم بیماری کرونا را ندارند یا حداقل ۶ هفته از رفع شدن تمام علائم بیماری آنها گذشته است، واکسن تزریق کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها