نگاهی به دستاوردهای فناوری واقعیت مجازی در توسعه شیوه‌های وی‌آردرمانی

درمان زخم‌های روان با واقعیت مجازی

یک اپلیکیشن با استفاده از اصول درمانی قرارگیری در معرض، به کاربرانش اجازه می‌دهد تا با عنکبوت‌های مجازی روبرو شوند تا بر ترس خود غلبه کنند.
یک اپلیکیشن با استفاده از اصول درمانی قرارگیری در معرض، به کاربرانش اجازه می‌دهد تا با عنکبوت‌های مجازی روبرو شوند تا بر ترس خود غلبه کنند.
کد خبر: ۱۳۳۸۷۸۴
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، یک اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند جدید که توسط محققان دانشگاه بازل توسعه یافته است از واقعیت افزوده برای کاهش ترس افراد از عنکبوت استفاده می‌کند. در مطالعه‌ای که نتایجش در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شده است، نشان داده شد که این اپلیکیشن پس از یک برنامه دو هفته‌ای احساس ترس و انزجار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تخمین زده می‌شود که حدود پنج درصد از همه مردم ترس شدیدی از عنکبوت دارند. تصور می‌شود که این ترس کاملاً منطقی از موجودات ترسناک هشت پا به صورت تکاملی در برخی افراد نهادینه شده است.

یک مطالعه قابل قبول در سال ۱۳۹۶/۲۰۱۷ نشان داد نوزادان شش ماهه اغلب هنگام قرار گرفتن در معرض عنکبوت‌ها واکنش‌های ناشی از استرس نشان می‌دهند که این موضوع بیانگر این است که بیزاری از عنکبوت می‌تواند واکنش ذاتی باشد که برای محافظت از ما در برابر تهدیدات خطرناک ایجاد شده است.

درمان در معرض قراردهی، یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان ترس‌های فلج‌کننده مانند آراکنوفوبیا است. با این حال، قرار دادن افراد در معرض منبع ترس خود همیشه یک فرایند آسان نیست. به عنوان مثال، در مطب هر درمانگر چند رتیل غول پیکر در معرض قرار دادن مراجعه‌کننده وجود ندارد.

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فناورانه، درمان در معرض قرارگیری را برای انواع فوبیا‌های مختلف آسان‌تر و ایمن‌تر کرده است. به‌ویژه استفاده از واقعیت مجازی این امکان را برای درمانگران فراهم کرده که بتوانند مراجعان خود را در معرض‌تر از ارتفاع‌شان قرار دهند. اما درمان واقعیت مجازی هنوز گران‌قیمت است و عمدتا محدود به محیط‌هایی است که پزشکان می‌توانند در طول جلسات بر بیماران نظارت داشته باشند.

اپلیکیش جدید «فوبیز» (Phobys) به منظور در معرض قرار دادن افراد مبتلا به آراکنوفوبیا طراحی شده تا با استفاده از رابط کاربری ساده واقعیت افزوده، تصاویر عنکبوت‌های متحرک را در محیط اطراف افراد اضافه کند. در کارآزمایی بالینی برای بررسی کارایی این برنامه، ۶۶ نفر مبتلا به ترس بالینی یا تحت بالینی از عنکبوت‌ها شرکت داده شدند.

دو سوم گروه وظیفه داشتند در شش جلسه ۳۰ دقیقه‌ای از برنامه طی یک دوره دو هفته‌ای استفاده کنند. یک سوم دیگر بدون مداخله مستقیم به عنوان کنترل مورد بررسی قرار گرفتند.

در ابتدا و انتهای مطالعه شش هفته‌ای، همه شرکت‌کنندگان ارزیابی رفتاری را برای اندازه‌گیری پاسخ‌های ترس و انزجار خود انجام دادند. یک ارزیابی خاص، به نام آزمون رویکرد رفتاری (BAT)، شامل قرار دادن شرکت‌کنندگان در معرض عنکبوت واقعی در یک ظرف پلاستیکی شفاف و اندازه‌گیری میزان نزدیک شدن و تعامل آن‌ها با عنکبوت بود.

محققان این پژوهش بیان می‌کنند: «بر اساس مشاهدات ما استفاده مکرر از برنامه مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در خانه و بدون نیاز به حضور درمانگر که با استفاده از واقعیت افزوده فرد را در معرض قرار می‌داد در کاهش هراس شرکت‌کنندگان دارای ترس از عنکبوت مؤثر بوده است. به طور خاص، استفاده از برنامه منجر به کاهش ترس، انزجار و رفتار اجتنابی در اندازه‌های متوسط هنگام آزمایش در یک موقعیت واقعی می‌شود و در مورد عنکبوت با اندازه‌های بزرگ در اندازه‌گیری ترس مبتنی بر پرسشنامه اثر کاهشی دیده می‌شود.»

توجه به این نکته ضروری است که این اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند به یک برنامه تجاری تبدیل شده است که هم اکنون برای گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید در دسترس است. امتحان برنامه رایگان است، اما پروتکل آموزش کامل آن هزینه دارد.

نتایج این تحقیقات جدید در مجله اختلالات اضطرابی منتشر شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها